نقد و بررسی

گذشته‌ای فراموش شده – نقد و بررسی Horizon Zero Dawn

نقد و بررسی Horizon Zero Dawn

Horizon Zero Dawn

بازی Horizon Zero Dawn  را می‌توان یکی از مورد انتظارترین آثار سال 2017 دانست. این بازی که توسط استودیوی Guerrilla Games  ساخته و توسط شرکت سونی به صورت انحصاری برای کنسول PS4 منتشر شد توانست از منتقدان نمره‌های قابل قبولی دریافت کند اما چه چیزی این بازی را تا این حد مورد قبول و تحسین برانگیز کرده است.  با نقد و بررسی Horizon Zero Dawn همراه ما باشید .

گذشته‌ای فراموش شده - نقد و بررسی Horizon Zero Dawn 1

شاید یکی از بزرگ‌تر‌ین نقاط قوت Horizon Zero Dawn را بتوان داستان درگیرکننده آن دانست . بازی در سال‌های دوری از زمان امروزی آغاز می‌شود. گیمر نقش دختری به اسم Aloy را بر عهده دارد که به دلایل نامعلوم در کنار فرد دیگری به نام Rost از قبیله طرد شده‌اند .شاید نحوه بازگو کردن داستان در سکانس‌های اولیه بازی شما را به یاد کارتون شیر شاه بیندازد. نحوه نام گذاری Aloy توسط Rost و حضور پیرزن پیشگو و نحوه چرخش دوربین دقیقا همانند کارتون شیر شاه طراحی شده‌ است. داستان بازی از کودکی Aloy آغاز می‌شود، جایی که شما به درون یک غار افتاده‌اید و در آنجا با تکنولوژی شبیه به یک گوشی هوشمند به نام Focus آشنا می‌شوید . تکنولوژی که شما را نسبت به اطرافیان خود متمایز می‌کند و سرنخ‌هایی از دنیایی عجیب و ناآشنای بازی نمایش می‌دهد. شما به عنوان یکی از اعضای طرد شده قبیله فرصت دارید تا یک بار دیگر خود را در مسابقه‌ای که تمام جوانان قبیله در آن حضور دارند ثابت کنید. تنها در این صورت است که می‌توانید مهم‌ترین سوال تمام زندگی خود را از بزرگان قبیله بپرسید، اینکه مادر شما کیست و چرا طرد شده‌اید. Horizon Zero Dawn سوالات زیادی را در ابتدای بازی مطرح می‌کند و رفته رفته با پیشرفت در مراحل به خوبی جواب این سوالات را به گیمر می‌دهد .شخصیت‌پردازی به خوبی در بازی صورت گرفته و شما ارتباط خوبی با شخصیت اول داستان برقرار می کنید. زندگی در دنیایی که سال‌ها پیش توسط موجودات روباتیک نابود شده و همه چیز را به ابتدایی‌ترین شکل ممکن درآورده، علاوه بر ایجاد سوالات زیاد در ذهن مخاطب تجربه‌ای جدید از آخرالزمان را ارائه می‌کند. تقابل عجیب مدرنیته و زندگی شبیه به عصر حجر شاید در هیچ بازی دیگری اینچنین به نمایش گذاشته نشده بود .
برای هر ماموریت اصلی در بازی یک سطح در نظر گرفته شده و در صورتی که سطح شما از ماموریت اصلی پایین‌تر باشد گذر کردن از آن مرحله به سختی امکان پذیر خواهد بود، بنابراین مجبور به گذراندن مراحل جانبی بازی در کنار مراحل اصلی خواهید بود. گرچه مراحل جانبی بازی کمک زیادی به روند داستان نمی‌کنند اما وجود این مراحل برای افزایش قابلیت‌ها در بازی و جمع‌آوری تجهیزات و افزایش سطح کارآمد هستند و می‌‌توانند ساعات زیادی گیمر را سرگرم کنند. نقشه Horizon Zero Dawn بسیار بزرگ طراحی شده و گشت و گذار در محیط‌های آن لذت بخش است. گیم‌پلی Horizon Zero Dawn شباهت‌های زیادی به بازی‌هایی همچون Far Cry Primal و Tomb Raider دارد اما مهم‌ترین نکته این است که سعی نکرده بخش خاصی از گیم‌پلی خود را از آنها الگو بردارد. در واقع Horizon توانسته با تلفیقی از بازی‌های خوب و متوسط سال‌های گذشته گیم‌پلی خاص خود را شکل دهد.

گذشته‌ای فراموش شده - نقد و بررسی Horizon Zero Dawn 2

ساخته Guerrilla Games از خیلی جهات نمی‌تواند نیاز یک گیمر علاقه‌مند به بازی های نقش‌آفرینی را برآورده کند. انتخاب های شما در طول بازی تاثیر چندانی روی روند داستانی بازی ندارند و گیم‌پلی بیشتر به صورت اکشن ماجراجویی دنبال می‌شود. هوش مصنوعی در بازی به دو بخش روبات‌ها و انسان‌ها تقسیم می‌شود. روبات‌ها در بازی از هوش مصنوعی بسیار بالاتری نسبت به انسان‌ها برخوردارند و کوچکترین اشتباهی می‌تواند منجر به مرگ شما در این اثر شود. اصلی‌ترین چالش هم از بین بردن همین روبات‌هاست و برای کشتن انسان‌ها به استراتژی خاصی نیاز نخواهید داشت. یکی از جالب‌ترین قابلیت‌های شما در بازی استفاده از Focus است که روی گوش Aloy نصب شده و به نوعی یک گوشی هوشمند است که کمک می کند برای حمله به دشمن‌ها یا روبات‌ها برنامه‌ریزی کنید و به صورت کاملا مخفیانه آنها را از پا درآورید. با این توضیحات اگر بدون برنامه‌ریزی قبلی به سراغ روبات‌های قدرتمند بروید به احتمال فراوان از پا در می‌آیید. شما به کمک Focus می‌توانید مسیر حرکت دشمن‌ها را دیده و آنها را علامت‌گذاری کنید. همچنین برای از بین بردن روبات‌ها می‌توانید نقاط ضعف آنها را شناسایی کرده و با اسلحه مناسب به آنها حمله کنید. آپگرید‌های زیادی برای اسلحه‌ها در اختیار گیمر قرار می‌گیرد و از آنجایی که هر کدام از روبات‌ها نقطه ضعف خاصی دارند تقریبا استفاده از تمامی آنها در پیشبرد بازی به شما کمک خواهد کرد. همین وضعیت برای قابلیت‌های شخصیت اصلی هم صدق می‌کند. این قابلیت‌ها با استفاده از تجربه‌های جمع آوری شده از روبات ها و دشمنان بازی اپگرید می شوند.

گذشته‌ای فراموش شده - نقد و بررسی Horizon Zero Dawn 3

بازی از موتور گرافیکی Decima  استفاده می کند که توسط استودیوی Guerrilla Games طراحی شده و در بازی های همچون Killzone Shadow Fall  و Until Dawn مورد استفاده قرار گرفته بود . همچنین بازی مورد انتظار Death Stranding که توسط Hideo Kojima  در حال ساخت است هم از این موتور استفاده می کند .گرافیک Horizon  در سطح بسیار بالایی قرار دارد و Guerrilla  توانسته به خوبی از موتور گرافیکی خود استفاده کند . کافیست تا کمی در محیط بازی حرکت کنید، کیفیت بازی در این ابعاد شما را شگفت زده خواهد کرد . محیط‌های بازی همه پر جزئیات هستند و بافت‌ها در بهترین حالت قرار دارند، به خصوص که این اثر یکی از اولین بازی‌‌هایی است که با کنسول PS4 Pro سازگاری دارد و کیفیت بهتری را بر روی این دستگاه عرضه می‌کند. رنگ بندی بازی به قدری زیبا و زنده طراحی شده که قدم زدن در محیط بازی را بسیار لذت بخش کرده است .جلوه‌های بصری بازی در هر ساعتی از روز شگفت انگیز است، برای درک این موضوع کافیست تا وارد بخش Photo Mode بازی شوید و عکس‌هایی در ساعات مختلف بگیرید . گرافیک شخصیت های بازی در بهترین حالت خود قرار دارد و جزئیات صورت به زیبایی طراحی شده اند گرچه این مسئله در مورد شخصیت های حاضر در ماموریت های فرعی کمی متفاوت است اما در مورد اثرث با این حجم کاملا قابل قبول و زیبا است. روبات‌ها در بازی بسیار زیبا و نوآورانه طراحی شدند و کاستی‌ در این مورد دیده نمی‌شود .با تمام زیبایی‌ها، گرافیک Horizon Zero Dawn  بدون نقص نیست و باگ های زیادی در قسمت‌های مختلف بازی دیده می‌شود .خارج شدن از محیط بازی، گیر کردن در آبجکت ها و افت فریم در برخی صحنه های شلوغ کمی اذیت کننده هستند .با توجه به گستردگی بازی و فریم ثابت در اکثر صحنه های بازی می‌شود از باگ‌هایی که هرچند کم اما در بازی وجود دارند چشم پوشی کرد .صداگذاری شخصیت‌های بازی در سطح قابل قبولی قرار دارد و به خوبی با حرکات شخصیت‌ها هماهنگ شده است همینطور در صحنه های اکشن یا احساسی بازی شاهد موسیقی‌های بسیار زیبایی هستیم اما جالب ترین صداگذاری مربوط به روبات‌های بازی است. در بازی روبات‌های زیادی وجود دارند که صداهای مختلفی برای هر کدام در نظر گرفته شده است. در واقع صدای روبات‌ها در بازی تلفیقی از صدای واقعی حیواناتی است که این روبات ها از روی آنها شبیه سازی شده‌اند و صدایی که سازندگان بازی برای روباتیک جلوه دادن این موجودات به آنها اضافه کرده اند. صدای باد، باران ، حرکت در بین بیشه زار ها و … همه به بهترین شکل انجام شده است .در کل صداگذاری و موسیقی بازی در سطح بسیار بالایی قرار گرفته است و می تواند حس مبارزات را به خوبی به گیمر القا کند.
استودیوی Guerrilla دست به ریسک بسیار بزرگی برای تغییر در سبک و گیم پلی بازی زده بود ، اما به خوبی توانست با خلق یک شاهکار ، شخصیت جدیدی را به دنیای گیم معرفی کند. Horizon اتفاق خوبی بود که باز هم انتظارات را از بازی های این نسل بالاتر برد و نشان داد که با تلفیق درست از بازی های موفق این نسل و نسل های گذشته می توان بازی ای موفق را ارائه کرد .

 

  • 85%
    - 85%
85%

خلاصه

نکات مثبت:
جلوه های بصری فوق العاده
صدا گذاری تاثیر گذار
داستان درگیر کننده
روایت عالی داستان
گیم پلی جذاب
هوش مصنوعی بالای روباتها
نقشه بسیار بزرگ با محیطهای متنوع

نکات منفی:
هوش مصنوعی پایین انسانها
باگهای گرافیکی در بازی
افت فریم در برخی صحنه های شلوغ بازی
خسته کننده بودن برخی از مراحل جانبی بازی

Sending
User Review
82.38% (16 votes)
محمد سلیمی

محمد سلیمی

گیمر و منتقد بازی-عکاس,فیلم بردار و تدوینگر

نظری ارسال کنید

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

نه − هفت =