مقاله

گرگی در لباس میش – ترفند جدید EA برای درآمدزایی

ترفند جدید EA برای درآمدزایی

همه گیمر‌ها با سیستم عرضه محتوای قابل دانلود (DLC) مختلف برای بازی‌های EA آشنا هستند. این شرکت بازی‌های خود را تقریبا ناقص منتشر کرده و با عرضه محتوای قابل دانلود به قیمت‌های بالا به تکمیل کردن آنها می‌پردازد. بدین صورت گیمر علاوه بر خرید یک بازی به قیمت کامل 60 دلار باید برای کاهش هزینه‌های آتی، Season Pass را نیز خریداری کند در غیر این صورت خرید هر محتوای قابل دانلود به صورت جداگانه بسیار گران‌تر می‌شود. شاید نمونه بارز این مثال بازی‌های Star Wars Battlefront و Battlefield 1 باشند که طی دو سال گذشته عرضه شدند. Star Wars Battlefront یک بازی ناقص، بدون بخش تک‌نفره داستانی و بخش چند نفره آنلاین بسیار محدود بود.

گرگی در لباس میش - ترفند جدید EA برای درآمدزایی 1

بعد از اعتراض‌های فراوان به این نوع ساخت و عرضه بازی‌ها و محتوای قابل دانلود، EA با معرفی رسمی Star Wars Battlefront 2 در نمایشگاه E3 2017 اعلام کرد که این بازی از بخش داستانی برخوردار است و تمام محتوای قابل دانلود آن به صورت رایگان عرضه می‌شود! بسیاری از تصمیم متعجب شدند زیرا EA تقریبا هر ساله بین بدترین شرکت‌های آمریکایی قرار می‌گیرد. آنها امید داشتند که EA بالاخره تصمیم قلبی خود را عوض کرده و قصد احترام گذاشتن به گیمر‌ها و خریداران دارد اما آیا واقعا EA به دوست‌داران و کاربران اهمیت می‌دهد؟ این شرکت تازگی چند بازی مستقل را منتشر کرده و به Mirror’s Edge شانس دوباره داد اما خب این بازی به موفقیت خاصی نرسید و آن نیز تقصیر EA نیست. به نظر می‌رسد که EA واقعا تصمیم به تغییر دارد، البته باید گفت که نه آنها هیچ تغییری نکردند! تصمیم جدید آنها بدین گونه به نظر می‌رسد که محتوای پیش پا افتاده به صورت رایگان عرضه خواهد شد اما برای دسترسی به محتوای خوب گیمر باید دو برابر هزینه بپردازد و این نکته را می‌توان در پرداخت درون برنامه‌ای Star Wars Battlefront 2 به وضوح مشاهده کرد.

ترفند جدید EA برای درآمدزایی

برای اینکه EA بتواند تا آنجا که می‌تواند از مشتریان خود پول بگیرد، آنها سیستم دریافت Loot Box را در Battlefront 2 معرفی کردند. (مثل همه بازی‌های امروزی) حتی Call of Duty Modern Warfare Remastered هم دارای سیستم Loot Box است! گرچه در این بازی همه آیتم‌های دریافت شده از Loot Boxها به صورت ظاهری استفاده می‌شوند و کسانی که علاقه به داشتن این آیتم‌ها ندارند می‌توانند از بازی به صورت عادی لذت ببرند. گرچه Battlefront 2 کاملا داستانی متفاوت را در زمینه پرداخت درون برنامه‌ای روایت می‌کند. آنها قصد دارند که کارت‌های Star Card را درون این جعبه‌ها قرار دهند. شاید بپرسید خب اینکار چه اهمیتی دارد؟ خب بگذارید توضیح دهیم، سیستم Star Card در بازی اصلی Battlefront معرفی شده بود. در این سیستم گیمر با به دست آوردن کارت‌های جدید می‌توانست اسلحه و یا دیگر قابلیت‌هایی که بازی به صورت عادی در اختیارش قرار نمی‌دهد را به دست آورد. این کارت‌ها با استفاده از واحد پولی داخل بازی (In Game Currency) که با بازی کردن به دست می‌آید، قابل خرید بود. آیتم‌های خوب در این دسته جز اسلحه‌های بسیار قوی و تقریبا نامتعادل بودند که در تاریخ چند ساله بازی‌های ویدیویی وجود دارد! به نظر نسخه دوم نیز از همین الگو پیروی خواهد کرد. شاید همیشه آخرین اسلحه در بازی قوی‌ترین آن نباشد اما ترکیب خوبی از Star Cardها می‌توانست گیمر را تا حد بسیار زیادی قدرتمند کند. حالا این کارت‌ها در Battlefront 2 پشت سیستم پرداخت درون برنامه‌ای قفل شده‌اند.

ترفند جدید EA برای درآمدزایی

نیاز به گفتن نیست که آیتم‌های خوب در این سیستم نیاز به پرداخت پول بسیار زیادی دارند. گیمرها باید مدت زیادی را برای به دست آوردن اینگونه آیتم‌ها به بازی کردن بپردازند. زمانی که امکان خرید این ویژگی‌ها در بازی امکان‌پذیر باشد، می‌توان گفت که سیستم کلی بازی به Pay-2-Win تغییر می‌کند. به این معنی که هر کسی که پول بیشتری خرج کند همیشه برنده است. خرید Loot Crateها با استفاده از پول حقیقی امکان‌پذیر است. سازندگان بازی قطعا در ادامه برای پشتیبانی از این اثر، بروزرسانی‌های مختلفی عرضه خواهند کرد که شامل اسلحه و یا مهارت‌های جدیدی خواهد بود. مطمئنا اینگونه آیتم‌ها و مهارت‌ها نیز فقط از طریق Loot Box در دسترس قرار می‌گیرند و کسی که پول بیشتری برای خرید Loot Box داشته باشد می‌تواند بسیار راحت در در بازی پیشرفت کرده و در نهایت با همان واژه Pay-2-Win مواجه می‌شویم. با توجه به اینکه در نوع آیتم‌ها تفاوتی با هم ندارند (آیتم‌های Rare یا Legendry در بازی وجود ندارند) صحنه مبارزات Battlefront 2 به جایی تبدیل می‌شود که برنده کسی خواهد بود که مقدار بسیار زیادی زمان یا پول برای کسب آیتم‌های مختلف دارد.

ترفند جدید EA برای درآمدزایی

استفاده از سیستم توزیع آیتم‌های درون بازی در Loot Boxها چیزی است که این روز‌ها بسیار محبوب شده است اما می‌توان گفت که بازی‌هایی در این زمینه موفق هستند که گیم‌پلی اصلی توسط خرید و فروش اینگونه آیتم‌ها تحت تاثیر قرار نگیرند. برای مثال به Overwatch اشاره خواهیم کرد. این بازی از سیستم Loot Box برای پاداش به گیمر‌ها استفاده می‌کند اما در این جعبه‌ها فقط آیتم‌های تزئینی مانند پوسته‌های مختلف، خوشحالی بعد از برد بازی، اسپری برای شخصیت‌های مختلف و … وجود دارند. هیچ کدام از آیتم‌های اشاره شده تاثیری روی گیم‌پلی ندارند و فقط گیمر را با شخصی‌سازی‌های مختلف، ترغیب به ادامه بازی می‌کند. سیستم Loot Box‌ها در Star Wars Battlefront 2 به خوبی نشان می‌دهد که EA قصد تغییر ندارد و در هر حالتی دوست دارد که جیب گیمر‌ها را بیشتر خالی کند. فقط زمان می‌توان نمایانگر تاثیرات تصمیم جدید EA باشد اما قبلا این تصمیم توسط بسیاری از شرکت‌های دیگر گرفته شده و هیچگاه نیز نتیجه خوبی به دنبال نداشته است.

ترفند جدید EA برای درآمدزایی

جواد محسنی

جواد محسنی

دبیر بخش خبر وبسایت VGMAG

4 نظر

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

11 + هشت =

  • کلا بعد از اینکه ea اعلام کرد میخوان بسته های الحاقی جنگ ستارگانو رایگان کنن یه نفس راحت کشیدم و گفتم بالاخره راحت شدیم واقعا با بتلفیلدای قبلی کلی دردسر داشتیم 😀 😀 😀
    ولی بعد از خوندن این مقاله دیدم شدیدا تغییر کرد و نگرانیم وحشتناک زیاد شد .اگه بخوان این سیاستو کامل پیش بگیرن بازی جدید استدیو ریسپانی که تایتان فالش کاملا محتوای رایگان داشت هم وارد این سیاست میشه (منظورم استاروارزشونه) و کلا امیدمو از دست میدم.
    مقاله ی خوب و به جایی بود جناب محسنی