مقاله

حاکمیت چینی‌ها در صنعت بازی با کمک سازندگان Clash of Clans

چند ماه پیش بود که غول سرمایه‌گذاری چین یعنی «Tencent» خرید سهم Soft Bank ژاپن در استودیوی بازیسازی «Supercell» به عنوان سازنده موفق مجموعه Clash of Clans را خریداری کرد. شرکتی که طی سال‌های اخیر سرمایه گذاری‌های بسیاری را حوزه فناوری انجام داده و حالا سالیانه چیزی حدود 100 میلیارد ین درآمد دارد. زمانی که Soft Bank به عنوان سرمایه‌گذار اصلی Supercell خبر از فروش سهامش داد،‌ بسیاری فکر می‌کردند که این شرکت هم در نهایت تبدیل به یکی دیگر از تولیدکننده‌های بازی موبایل شود که تنها به سود بیشتر فکر می‌کند اما اینگونه نشد. بندی در قراداد امضا رسیده وجود داشت که روند کار را تنها به Supercell واگذار می‌کرد و Tencent تنها نقش سرمایه‌گذار را در این بین ایفا می‌کند. بعد از گذشت چیزی حدود 9 ماه از انتشار Clash of Clans رویال حالا خبر رسیده که درآمد این بازی نزدیک به یک میلیارد دلار رسیده است. با توجه به این عدد و البته درآمد دیگر بازی‌های Supercell می‌توان به این نتیجه رسید که سازندگان Clash Royale اولین استودیویی هستند که بدون هیچ شاخه یا زیرمجموعه دیگری به سود یک میلیارد دلاری رسیده‌اند.

Supercell
موسس‌های استودیو Supercell

شاید کمی عجیب باشد اما باید به این نکته توجه کرد که Supercell به عنوان یکی از پردرآمدترین استودیوهای بازیسازی حال حاضر دنیا تاکنون تنها چهار بازی منتشر کرده. Clash of Clans، Heyday، Boom Beach و Clash Royale بازی‌های این شرکت فنلاندی را تشکیل می‌دهند اما بد نیست بدانید که Supercell تاکنون مراحل ساخت چیزی حدود 10 بازی دیگر را شروع و متوقف کرده است. ایکا پانانن به عنوان موسس و مدیر این استودیو توضیح داده که اولین هدف ما در ساخت بازی جلب رضایت گیمرهاست و برای رسیدن به این هدف سعی‌ کرده‌ایم که کمیت را قربانی کیفیت کنیم. با توجه به این موضوع صدها میلیون دلار از سرمایه شرکت خرج محصولاتی شده‌اند که هیچگاه به مرحله پایانی ساخت نرسیده و در میان راه رها شده‌اند. آنها برای افزایش درآمد خود به سراغ برگزاری مسابقات و فروش مجسمه‌هایی براساس شخصیت‌های بازی خود رفته‌اند. امسال اولین دوره از این مسابقات در پاریس برای Clash of Clans رویال برگزار شد و برندگان آن مجموعه چیزی حدود 100 هزار دلار جایزه دریافت کردند.

3
Clash Royale

درباره Supercell و ساخته‌های آن توضیح دادیم اما نمی‌توان به راحتی از کنار Tencent گذشت. کمپانی بسیار بزرگ در فضای کسب و کار اینترنتی چین که سال گذشته توانست با پشت سر گذاشتن علی‌بابا تبدیل به پردرآمدترین شرکت چینی شود. Tencent به خوبی از اهمیت بازار بازی‌های ویدئویی باخبر شد و با سرمایه گذاری چیزی حدود 7 میلیارد دلار طی چهار گذشته در سوپرسال حالا تبدیل به پردرآمدترین شرکت حاضر در صنعت بازی‌های ویدئویی شده. آنها در انتهای سال مالی گذشته توانستند با به دست آوردن رقم 1/11 میلیارد دلار به عنوان درآمد کلی غول این صنعت یعنی اکتیویژن بلیزارد را پشت سر گذاشتند. شرکتی که سال گذشته «King» به عنوان تولیدکننده بازی «Candy Rush Saga» را با چند میلیارد دلار خریداری کرد و تنها در جدول درآمدها به رقم 7/6 میلیارد دلار دست پیدا کرده است. مسئله مهمی که با بررسی ارقام اشاره شده به آن می‌رسیم این است که برای اولین بار در جریان سال جاری میلادی بازی‌های مخصوص به تلفن‌های همراه به درآمدی بیشتر از محصولات ارائه شده روی کنسول‌های بازی یا کامپیوترهای خانگی دست پیدا کردند.

4
Boom Beach

ارقام منتشر شده نشان از این دارد که امسال بالاخره صنعت بازی‌های ویدئویی از مرز 100 میلیارد دلار گذشت و حالا اختلاف بسیاری را با هالیوود به عنوان پردرآمدترین صنعت سینمایی دنیا پیدا کرده. هالیوود در همین بازه زمانی چیزی حدود 38 میلیارد دلار درآمد داشته و پیش بینی می‌شود که تا سال 2020 به رقم 50 میلیارد دلار دست پیدا کند. با مقایسه آمارهای اعلام شده می‌توان به این نتیجه رسید که تنها یک شرکت چینی با در اختیار داشتن 18 درصد از درآمد صنعت بازی توانسته به 1/11 میلیارد دلار دست پیدا کند که چیزی کمتر از یک سوم درآمد کل سینمای آمریکاست. تمام توضیحات ارائه شده نشان می‌دهد که چگونه چند استودیوی کوچک که شاید از هزار کارمند تشکیل شده باشند، به موفقیتی دست پیدا کرده‌اند که هالیوود شاید در سه سال آینده به نیمی از آن دست پیدا کند.

محمد طالبیان

محمد طالبیان

نظری ارسال کنید

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

20 − 8 =