مقاله

نسل هفتم، انقلابی تازه در بازی های ویدئویی

نسل هفتم، انقلابی تازه در بازی های ویدئویی 1

 نسل هفتم، انقلابی تازه در بازی های ویدئویی:

« قسمت اول – مایکروسافت وارد می شود »

چند ماهی به نسل بعد نمانده و این روزها حال و هوای خاصی برای گیمرها دارد ولی بیاید قبل از ورود به نسل هشتم کنسول های خانگی، نگاهی بر نسل هفتم که روزهای آخر عمر خویش را می گذراند بی اندازیم. همه ی ما با نسل هفتم و کنسول های دوست داشتنی آن آشنایی داریم اما در این مقاله قصد داریم به سراغ کنسول های این نسل برویم و آنها را مورد بررسی قرار دهیم و نگاهی به عملکرد آنها در این نسل داشته باشیم. این مقاله شامل چند قسمت می باشد که در هر قسمت به بررسی یکی از کنسول های نسل هفتم خواهیم پرداخت. اولین قسمت مربوط به شرکت مایکروسافت و کنسول دوست داشتنی Xbox 360 می باشد. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

« مایکروسافت وارد می شود »

12 می ( May ) سال 2005 بود که برای اولین بار شاهد معرفی کنسول Xbox 360 در شبکه ی MTV بودیم. طبق مانورها و تبلغاتی که شرکت مایکروسافت قبل از عرضه ی این کنسول انجام داده بود، اینطور به نظر می رسید که مایکروسافت از اشتباهات قبلی خود در نسل پیشین درس عبرت گرفته بود و قصد خلق یک کنسول منحصر به فرد را داشت. این شرکت سرانجام در 22 نوامبر همان سال Xbox 360 را در آمریکای شمالی عرضه کرد و با بازخورد های بسیار بهتری نسبت به نسخه ی قبلی Xbox رو به رو شد. البته این کنسول در ابتدا مشکلات بسیار زیادی داشت و بیشتر این مشکلات نیز سخت افزاری بودند و همین باعث شد تا مایکروسافت تمام کنسول هایی که دارای مشکل بودند را جمع آوری کرده و به صورت مجانی تعمیر کند. اما بیاید نگاهی دقیق تر به این کنسول داشته باشیم و با نقاط قوت و ضعف آن آشنا شویم.

micro1

اسم رمز این کنسول Xenon نام داشت و در طول عملیات توسعه و ساخت با این نام شناخته می شد و بعدها در رونمایی رسمی نام Xbox 360 برای کنسول تایید شد. همچنین به نظر می رسد منظور مایکروسافت از 360، کنسولی جدید است که 360 درجه با کنسول قبلی تفاوت دارد و همچنین لوگوی این کنسول که به دایره ای 360 درجه اشاره دارد. آغاز پروژه ی ساخت Xbox 360 از فوریه ی سال 2003 کلید خورد و در اوایل سال 2005 بود که Dev-Kit های این کنسول به دست سازندگان و توسعه دهندگان رسید. سرانجام X360 در 22 نوامبر سال 2005 در ایالات متحده ی آمریکا و کانادا به صورت رسمی عرضه شد و بعد از آن نیز به ترتیب در 2 دسامبر 2005 در اروپا و در 10 دسامبر نیز در ژاپن منتشر شد. بعدها نیز این کنسول در کشور هایی مانند مکزیک، برزیل، شیلی، کلمبیا، هنگ کنگ، سنگاپور، کره جنوبی، تایوان، استرالیا، نیوزیلند، آفریقای جنوبی، هند، روسیه و… منتشر شد که تعداد کشور های تحت پوشش به 36 عدد رسید. مایکروسافت تنها 69 روز بعد از لانچ کنسول متوجه شد که قادر به عرضه بیشتر برای فروش این کنسول در ایالات متحده و اروپا نیست و کنسول هایی که در بازار موجود بودند به سرعت به فروش رفتند. 10% از کنسول های تولید شده نیز به فروشگاه eBay داده شد که در همان هفته ی اول همه به فروش رفتند. در مجموع مایکروسافت تا پایان سال 2005 حدود 1.5 میلیون واحد از کنسول های خود را به فروش رساند که این عدد شامل 900,000 واحد در آمریکای شمالی، 500,000 واحد در اروپا و 100,000 واحد در ژاپن می شود. بعد ها در ماه می سال 2008 این شرکت اعلام کرد که حدود 10 میلیون واحد از کنسول های Xbox360 را به فروش رسانده است که البته چند ماه بعد، کنسول Wii توانست رکورد X360 را بشکند و فروش بیشتری داشته باشد.

اما بهتر است نگاهی بر سخت افزار این کنسول که در زمان خود غولی به حساب می آمد داشته باشیم. این کنسول از CPU ای به نام Xenon بهره می برد که ابتدا اسم رمز این کنسول نیز بود. این پردازنده بر مبنای سیستم Power PC ساخته شده است و محصول مشترک IBM و مایکروسافت می باشد. Xenon از سه هسته که هر کدام کارایی مختلفی دارند تشکیل شده است و قدرتی برابر با 3.2 گیگاهرتز تولید می کند. پردازنده ی گرافیکی Xbox 360 نیز محصول مشترک دو شرکت ATI و NEC می باشد که این چیپ Xenos نام دارد و قدرتی معادل 500 مگاهرتز تولید می کند. همچنین از 10 مگابایت edRam نیز پشتیبانی می کند و این پردازنده اولین پردارنده ای بود که از سیستم Unified Shader Model ( سایه های یکپارچه ) پشتیبانی می کرد. این پردازشگر از Anti Aliasing 4X و Motion Blur به بهترین شکل استفاده کرده و حدود یک سال از زمان خود جلوتر بوده است. لازم به ذکر است که همه این موارد گفته شده تا حدود یک سال در انحصار پردازشگر گرافیکی Xenos قرار داشتند و در سیستم های دیگر دیده نشدند.

micro2

Xbox 360 از 512 مگابایت رم ( RAM ) از نوع DDR3 پشتیبانی می کند که قدرتی برابر با 700 مگاهرتز تولید می کند که در حالت اورکلاک این عدد به 1400 مگاهرتز نیز می رسد. معماری این سیستم از نوع Unified Memory Architecture می باشد که به CPU و GPU کنسول در مواقع لازم اجازه ی دسترسی بیشتر را می دهد. به طور کلی این کنسول در دوران خود از سخت افزار قوی و قدرتمندی بهره می برد که همین امر باعث موفقیت بیشتر این کنسول در صنعت گیم شد. از Xbox 360 مدل های زیادی ساخته و روانه ی بازار شد که از محبوب ترین های آن نیز می توان به سری Elite اشاره کرد. این کنسول در ابتدا در دو رنگ سیاه و سفید عرضه شد و هر دو رنگ نیز مات بودند. همچنین بعدها نیز در رنگ های دیگر مانند قهوه ای و حتی زرد نیز دیده شد. مدل های عرضه شده از کنسول در ابتدا فقط دو مدل بودند ، مدل Core و مدل Premium. مدل Core ارزانترین مدل موجود بود که فاقد هارد بود و دسته ی این مدل نیز از نوع کلاسیک بوده و از سیم بهره می برد، این در حالی است که مدل پریمیوم از دسته ی بی سیم و 20 گیگ هارد به همراه یک عدد هدست بهره می برد که بعد ها هارد این مدل تا 60 گیگابایت نیز افزایش یافت. البته این دو مدل از مشکلات بزرگی همچون مشکل سه چراغه شدن که به آن سه چراغ مرگ هم گفته میشد،رنج می بردند که بعد ها با معرفی مادربورد جاسپر این مشکل تا حدودی برطرف گشت. اولین مدل هایی که از مدار جاسپر بهرمند بودند مدل های Elite ،Arcade و Super Elite نام داشتند. البته مدل Super Elite بیشتر در باندل ها دیده شد، این مدل اولین مدلی از Xbox 360 بود که از 250 گیگابایت هارد بهره می برد. تمامی مدل های Xbox 360 تا سال 2009 از USB , HDMI و Memory Unit پشتیبانی می کردند. همچنین این کنسول از فناوری Wi-Fi نیز پشتیبانی می کرد. مایکروسافت چند سال بعد با عرضه ی مدل Slim پورت Memory Unit را برای همیشه از کنسول حذف کرد. مدل اسلیم قیمتی معادل 299,99 دلار داشت و با وجود تغییرات بسیار زیادی که در آن شکل گرفته بود، هنوز هم قیمت مناسب و خوبی داشت که در حد مدل های پیشین Xbox 360 بود. لازم به ذکر است که مدل اسلیم از نظر ظاهری کوچکتر از مدل های قبلی است و وزن سبک تری دارد، همچنین رنگ کنسول نیز مشکی براق می باشد. این مدل دارای 5 پورت USB می باشد و هارد کنسول از حجم 5 گیگ شروع شده و به 320 گیگ ختم می شود.در برخی باندل ها هم هارد هایی با حجم 500 گیگ نیز مشاهده شده است. یکی دیگر از نکات مثبت این مدل استفاده از قابلیت تاچ (لمسی) برای دکمه های پاور و Eject میباشد، این دو دکمه در مدل اسلیم با لمس انگشت کار می کنند. لازم به ذکر است که این کنسول از DVD 9 (دی وی دی های دولایه) برای اجرای بازی ها پشتیبانی می کند، که به DVD های این کنسول HD DVD نیز گفته می شود.

micro3

همانند همه وسایل برقی، Xbox 360 هم با مشکلات ریز و درشتی رو به رو بود.این مشکلات بیشتر در موقع عرضه و تا چند سال بعد از آن دیده شدند، در همان اوایل نیز گزارشات و شکایات بسیار زیادی از سوی کاربران در مورد مشکلات سخت افزاری کنسول شنیده شد که مهمترین دلیل آن نیز ضعف سیستم خنک کننده در Xbox 360 بود. به طوری که دمای سیستم در برخی مواقع بسیار بالا رفته و باعث ذوب شدن اتصالات و مدار های کنسول و باعث هنگ های پی در پی کنسول می شد. این مشکلات به قدری زیاد بود که مایکروسافت سه سال برای رفع آنها تلاش کرد و سر انجام توانست به مشکلات فنی کنسول تا حدودی پایان دهد. اما یکی از بزرگترین مشکلات Xbox360، مشکل سه چراغه شدن کنسول به علت گرمای زیاد بود که از آن به عنوان سه چراغ مرگ یا حلقه قرمز مرگ نیز یاد می شود. دلیل این مشکل نیز ذوب شدن پایه های CPU یا GPU کنسول در اثر حرارت زیاد است که باعث می شد تا کنسول به صورت کامل از کار بیوفتد و در بیشتر مواقع قابل تعمیر نبود. البته مایکروسافت با گارانتی قوی خود توانست کنسول های خراب را از بازار جمع آوری کرده و آنها را به صورت مجانی تعمیر کند و به دست کاربران برساند. بعد از سالها تلاش سرانجام در سال 2009 این شرکت با ارائه ی مادربورد جاسپر به همه ی مشکلات گرمایی کنسول پایان داد و تقریبا 95% از مشکلات گرمایی کنسول در این مادربورد جدید برطرف شدند و دیگر شاهد سه چراغ مرگ نبودیم.

micro4

مایکروسافت برای اولین بار در 1 ژوئن 2009 در نمایشگاه ( Electronic Entertainment Expo ( E3 از پروژه ی جدید خود با نام پروژه ی Natal پرده برداری کرد. هدف این پروژه ساخت وسیله ای بود که توانایی شناخت بدن انسان را داشته و بازی به وسیله ی خود شخص و بدون نیاز به کنترلر یا چیزی به عنوان واسطه به کنترل فرد در آید. این پروژه با بازخوردهای بسیار خوبی همراه بود و باعث شد تا Kinect متولد شود. مایکروسافت با ساخت کینکت گیمرها را به دنیایی جدید از بازی های ویدئویی برد و همین باعث شد که فروش کنسول Xbox 360 افزایش قابل توجهی پیدا کند. Kinect یک وسیله ی جانبی برای کنسول Xbox 360 به حساب می آید و با همه ی مدل های آن سازگاری دارد. البته در مدل های قدیمی تر و FAT باید از یک آداپتور به عنوان رابط بین کنسول و کینکت استفاده کرد. این در حالی است که کنسول های اسلیم نیاز به هیچ گونه رابطی برای اتصال کینکت ندارند و کینکت به صورت مستقیم به دستگاه از طریق پورت مربوط به خود که در مدل های اسلیم تعبیه شده وصل خواهند شد.

micro5

یکی از مهم ترین ویژگی های کینکت این است که این دستگاه مختص بازی نمی باشد و می توان از آن در کارهای مختلف از جمله گشت و گذار در داشبورد Xbox 360، تماشای فیلم و کارهای دیگر استفاده کرد. همچنین این وسیله ی دوست داشتنی از فرامین صوتی نیز پشتیبانی می کند و این یکی از نکات مثبت کینکت به حساب می آید. این وسیله از دو دوربین و یک مدار مادون قرمز تشکیل شده است. یکی از دوربین ها برای تشخیص رنگ ها و تصاویر و دیگری برای تشخیص اجسام و عمق آنها استفاده می شود. بدین ترتیب شما می توانید به کمک این دوربین ها و مادون قرمز بدون داشتن هیچ کنترلر و یا دسته ای برای بازی، به بازی کردن بپردازید. تنها کاری که باید انجام دهید، حرکت دادن دست و پا و یا بدن است. این یکی از ویژگی های بی نظیر این وسیله می باشد که باعث شد گیمرهای زیادی به سمت Xbox 360 و کینکت جادویی آن کشیده شوند. البته کینکت نیز دارای مشکلاتی می باشد که بیشتر این مشکلات ناشی از ضعف خود سیستم است. مثلاً در برخی بازی ها شاهد 1 یا 2 ثانیه لگ هستیم و یا در برخی موارد صدای شما توسط دستگاه شناسایی نمی شود و یا در حین بازی دستگاه شما را گم کرده و از بازی Log Out می شوید. این مشکلات در هنگام بازی دو نفره به صورت همزمان به اوج خود می رسد و یا حتی باعث می شود تا به کل از بازی زده شوید. اما با آپدیت های جدید مایکروسافت عملکرد دستگاه بهتر شده و کمتر شاهد چنین مشکلاتی هستیم. همچنین این وسیله با وجود عناوینی همچون سری Dance Central و یا Kinect Sports هیچ چیز کم ندارد و حتی یک وسیله ورزشی نیز به حساب می آید. این وسیله همچنین در برخی بازی ها نیز به عنوان میکروفون عمل می کند مانند Mass Effect 3 و یا Splinter Cell Black List. اگرچه کینکت مشکلاتی داشته و دارد ولی قطعا می تواند شما را بسیار سرگرم کند. همچنین این دستگاه بسیار باهوش است. باور ندارید؟ بهتر است باور کنید زیرا او شما و بغل دستی شما را از هم تشخیص می دهد.

micro6

Xbox 360 ویژگی جدیدی با نام Xbox Smart Glass دارد که این ویژگی این اجازه را به کنسول می دهد تا با دیگر وسایل مانند تبلت ها و یا اسمارت فون ها ( موبایل های هوشمند ) ارتباط برقرار کند. کاربران می توانند از این ویژگی در برخی بازی ها و یا تماشای تلویزیون در هنگام بازی و یا حتی چک کردن داشبورد کنسول خود و کارهای دیگر استفاده کنند. همچنین به وسیله ی این ویژگی می توان کنسول Xbox 360 را از دور نیز کنترل کرد و این ویژگی مانند یک کنترل از راه دور برای کنسول عمل خواهد کرد. این نرم افزار هم اکنون برای سیستم عامل های ویندوز موبایل 8، اندروید و IOS در دسترس است.

xbox

اما بیایید کمی به عقب برگردیم. بر می گردیم به روز لانچ Xbox 360 … هنگامی که کنسول Xbox 360 منتشر شد، مایکروسافت سرورهای Xbox Live را به مدت 24 ساعت به دلیل ارتقاع از دسترس عموم خارج کرد. این ارتقاع با سیستم های جدید و یک سیستم اشتراک جدید با نام Xbox Live Silver همراه بود. Xbox Live Silver بعدها جای خود را به Xbox Live Free یا همان مشترکان معمولی و مجانی شبکه ی Xbox Live داد. همچنین سیستم Gold نیز برای بازی کردن بازی ها به صورت چند نفره و مولتی پلیر نیز معرفی شد. در یک کلام: یکی از بزرگترین برگ های برنده ی مایکروسافت در نسل هفتم کنسول های خانگی، شبکه ی Live بود. این شبکه با امکانات فوق العاده ی خود توانست جایگاه کنسول Xbox 360 را در بین گیمر ها محکم تر کند. در ادامه به 10 ویژگی برتر شبکه ی Live در نسل هفتم کنسولهای خانگی اشاره خواهیم کرد:

1) پشتیبانی از چت صوتی و دسته جمعی ( Party Chat )
2) دانلود دموها، DLC بازی ها و چیزهای دیگر از شبکه Live
3) قابلیت بازی مولتی پلیر و چند نفره با دوستانتان
4) قابلیت ساخت و انتخاب آواتارهای منحصر به فرد
5) پشتیبانی از شبکه های اجتماعی مانند فیس بو*ک و توییت*ر
6) بازی های آرکید و قابل دانلود از خود شبکه ( Arcade Games )
7) Xbox Live Point
8) پشتیبانی از YouT*ube
9) پشتیبانی از شبکه هایی مانند: Netflix ،SKY Go ،ESPN و …
10) نرم افزارهایی که به وسیله ی کینکت کار می کنند مانند: Kinect Fun Labs و Avatar Kinect

در کل می توان گفت که Xbox 360 از نظر خدمات شبکه ای از همه رقبای خود در نسل هفتم پیشی گرفت و توانست آنها را شکست دهد. همچنین این شبکه دارای امنیت بسیار بالایی نیز است و حتی برخی بازی ها دارای کد های مخصوصی برای آنلاین بازی کردن هستند که باعث می شود تا احتمال استفاده از بازی های کپی و غیر اورجینال تقریبا به 0 برسد. این کد ها در بازی ها و عناوین شرکت EA بسیار به چشم می خورند. شبکه ی Live جزو بزرگ ترین شبکه هاست و دارای تعداد بسیار زیادی کاربر می باشد، طبق آماری که در تاریخ 5 ژانویه ی 2011 گرفته شد، این شبکه در حدود 30 میلیون مشترک و کاربر داشته است.

نسل هفتم، انقلابی تازه در بازی های ویدئویی 2

از امنیت Xbox Live چیز های زیادی گفتیم و شنیدیم ولی بیایید نگاهی به امنیت خود کنسول نیز داشته باشیم. جالب است بدانید که این کنسول در همان ماه های اول عرضه هک شد. بعدها مایکروسافت برای جلوگیری از هک و اجرای بازی های کپی تلاش های زیادی انجام داد ولی همه ی تلاش های این شرکت بی نتیجه ماند و هر بار راهی برای هک این کنسول توسط هکرها پیدا شد. این هک ها ادامه یافت و به جایی رسید که باعث شد کنسول به طور کامل هک شده و تمام بازی های غیر اورجینال به راحتی روی کنسول اجرا شوند. مایکروسافت چند باری با استفاده از آپدیت های مخصوص و یا ساخت دیسک های جدید و ضد هک سعی کرد جلوی هکرها را بگیرد ولی تمام کارها بی نتیجه ماند و با انتشار فریمور LT+3 توسط هکرها عملا مایکروسافت بازنده شد. البته این شرکت به این سادگی ها دست بردار نبود و به وسیله ی شبکه ی Live توانست تعداد زیادی ( حدود یک میلیون نفر ) از دارندگان کنسول های هک شده را برای همیشه از شبکه ی Live بن ( Ban ) کند. درحال حاضر به نظر می رسد که موج بن شدن ها از شبکه ی Live کمتر شده است ولی هنوز معلوم نیست که آیا مایکروسافت نقشه ای جدید برای کنسول های هک شده و هکرها در سر دارد یا خیر؟

micro7

کنسول بازی! مهم ترین چیزی که در مورد یک کنسول می توان گفت بازی است. خوشبختانه Xbox 360 از آن دسته کنسول های ناکام تاریخ مانند Dream Cast نیست و از عناوین خوب و سطح بالایی بهره می برد. این کنسول در اوایل عرضه ی خود با 14 بازی در آمریکای شمالی و 13 بازی در اروپا عرضه شد و پرفروش ترین بازی سال عرضه ی Xbox 360 عنوان Call Of Duty 2 بود که بیش از یک میلیون نسخه بر روی این کنسول فروخت. پنج بازی که در سال اول انتشار Xbox 360 بیشتر از 1 میلیون نسخه فروش داشتند شامل بازی های Ghost Recon Advanced Warfighter ،The Elder Scrolls IV: Oblivion ،Dead or Alive 4 ،Saints Row و Gears of War بودند. همچنین بازی Gears of War با فروشی معادل 3 میلیون نسخه به پرفروش ترین بازی این کنسول در سال 2006 تبدیل شد. بعد از آن هم در سال 2007 عنوان Halo 3 موفق به فروش 8 میلیون نسخه شد که رکورد چرخ دنده های جنگ را شکست و از آن پیشی گرفت. همچنین شرکت مایکروسافت با انتشار عناوینی چون Dead or Alive 4 و Blue Dragon توانست جانی دوباره به فروش این کنسول در ژاپن ببخشد و این عناوین توانستند به فروش کنسول Xbox 360 در ژاپن کمک شایانی کنند. همچنین کنسول Xbox 360 توانست با بازی های انحصاری و غیر انحصاری خوب خود در سال 2007 نامزد دریافت 38 جایزه شود که در پایان برنده ی 11 عدد از آنها شد. سیل این موفقیت ها ادامه پیدا کرد و باعث شد تا Xbox 360 به بهترین کنسول در تاریخ سری XBOX و مایکروسافت تبدیل شود. همچنین عناوینی چون Alan Wake ،Fable و یا Forza توانستند این کنسول را از نظر بازی های انحصاری در اوج قرار دهند و به موفقیت روز افزون کنسول کمک بسیاری کردند و قدرت و توانایی کنسول را به خوبی به نمایش گذاشتند. در پایان باید گفت که Xbox 360 توانست یک دوران طلایی و شاید تکرار نشدنی را برای مایکروسافت و فن های XBOX بسازد. مایکروسافت از کنسول قبلی خود درس های زیادی گرفت و باعث شد تا این بار همه را شگفت زده کند. این جعبه ی سبز دوست داشتنی هرگز از خاطره ها پاک نخواهد شد.

ادامه دارد …


نویسنده : نیما هاشمی


نیما هاشمی

نیما هاشمی

4 نظر

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

دو + 14 =