مقاله

نقد و بررسی بازی ایرانی جاده های نبرد

نقد و بررسی بازی ایرانی جاده های نبرد 1

امروز با نقد و بررسی بازی ایرانی جاده های نبرد، ساخت استودیو بازیسازی پارسه که چند ماهی از تاریخ انتشارش می گذرد، در خدمت شما عزیزان هستیم. این بازی، سبک Tower Defense یا دفاع از قلعه را دارد و زیر مجموعه ای از بازی های استراتژیک به حساب می آید. در این مقاله نگاهی به نقاط ضعف و قوت این بازی خواهیم داشت. با ما همراه باشید.

داستان بازی:

RoB 04

در شروع بازی، به شما ماموریت داده می شود تا در مقابل فضایی ها و بیگانگانی که به کره خاکی حمله کرده اند، بایستید و از نفوذ آنها به سیاره زمین جلوگیری کنید. داستان بازی چنگی به دل نمی زند چرا که معمولاً داستان بازی های Tower Defense یا دفاع از قلعه ضعیف کار می شود و نباید انتظاری از داستان این سبک بازی ها داشت. شما در طول بازی فقط قبل از اولین مرحله و بعد از آخرین مرحله شاهد داستان بازی در قالب تصویر خواهید بود. البته نمی توان از داستان بازی انتظاری هم داشته باشیم چرا که نه تنها این بازی، بلکه اکثر بازی هایی که در این سبک ساخته می شوند داستان ضعیفی دارند.

گرافیک بازی:

RoB 03

وقتش رسیده که نگاهی به گرافیک بازی (تنها موردی که برای اکثر گیمرای ایرانی از اهمیت خاصی برخوردار است) داشته باشیم. اگر بخواهیم توقع خود را در سطح یک بازی ایرانی پایین بیاوریم، گرافیک این بازی بسیار خوب کار شده است. جزئیات نیروهای شما، دشمنان بازی، طراحی مراحل، منوهای بازی و افکت ها همه و همه عالی کار شده اند که در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

مراحل بازی بسیار متنوع و خوب طراحی شده اند و انتظار شما از یک بازی ایرانی را برآورده می کنند. تنوع رنگ، آبجکت ها، نوع آب و هوا و افکت های گرافیکی هر مرحله به شما اجازه می دهد که ساعت ها بدون اینکه خسته شوید به بازی کردن خود ادامه دهید.

RoB 01

یکی دیگر از نقاط مثبت گرافیک بازی نداشتن افت فریم در بازی است که معمولاً در اکثر بازی های ایرانی با آن مواجه خواهید شد. طراحی تاورهای شما و نیروهای دشمن نیز عالی کار شده است و وقتی شما دوربین بازی را به جلو می آورید، جزئیات آنها به خوبی دیده می شود و در حد یک بازی ایرانی واقعاً جای تحسین دارد.

RoB 10

تاکنون نقاط مثبت گرافیک را برای شما عزیزان گفتیم اما بهتر است نگاهی هم به نقاط ضعف گرافیک بازی داشته باشیم. از نقاط ضعف گرافیکی بازی می توان به تداخل نیروهای دشمن با یکدیگر اشاره کرد. وقتی شما وارد مراحلی می شوید که دشمنان از دو مسیر به شما حمله خواهند کرد، نیروهای دشمن در قسمتی که بهم می رسند با هم تداخل پیدا می کنند و از یکدیگر عبور می کنند. البته این مورد نیز در بیشتر بازی های Tower Defense دیده می شود چرا که بالاخره نیروهای دشمن باید شما را غافلگیر کنند و با تعداد زیادی به شما حمله کنند تا قلعه های شما نتوانند از پس همه ی آنها بر آیند و در نتیجه شما شکست بخورید. نداشتن باگ و کم بودن نقاط ضعف گرافیکی این بازی نسبت به دیگر بازی های ایرانی، برتری این بازی را نسبت به دیگر بازی های ایرانی نشان می دهد.

صداگذاری بازی:

RoB 05

صداگذاری در بازی ضعیف تر از دیگر بخش ها می باشد. صداگذاری بازی هم نقاط مثبت و منفی خود را دارد که به تک تک آنها اشاره خواهیم کرد.

از نقاط مثبت صداگذاری بازی می توان به موزیک مراحل بازی اشاره کرد که بسیار متنوع و لذت بخش انتخاب شده اند و از ابتدای مرحله تا پایان مرحله برای شما پخش خواهد شد. یکی دیگر از نقاط مثبت صداگذاری، صدای شلیک تاورهای شما است که بعد از آپگرید هر تاور تغییر می کنند و شدیدتر می شود. اما نقاط ضعف صداگذاری بیشتر از نقاط مثبت آن است. صدای ضعیف شلیک های شما نسبت به موزیک مراحل، ضعیف بودن صدای شلیک دشمنان، صدای انفجار تانک ها و سفینه ها از ضعف های صداگذاری بازی است که حتی از طریق تنظیمات بازی هم نمی توان آنها را زیادتر کرد. شاید اگر بیشتر به بخش صداگذاری بازی اهمیت داده می شد، بازی لذت بخش تر از قبل و واقعی تر به نظر می رسید.

گیم پلی بازی:

RoB 06

رسیدیم به مهمترین بخش بازی یعنی گیم پلی! گیم پلی بازی در نگاه اول بسیار ساده به نظر می رسد اما در حقیقت بدین گونه نیست. گیم پلی بازی به گونه ای ساخته شده است که برای شما بسیار جذاب و لذت بخش خواهد بود و شما را ساعت ها پای کامپیوتر میخکوب می کند. برتری این بازی نسبت به بازی های Tower Defense خارجی، داشتن توانایی ها یا استفاده از سلاح های ویژه ای است که در طول بازی کسب خواهید کرد. بعد از هر مرحله شما قادر خواهید بود تا تاورهای خود را آپگرید کنید و از آنها استفاده بهتری ببرید. بعد از پایان هر مرحله با توجه به درجه سختی که شما بازی می کنید، به شما ستاره داده می شود که می توانید از آنها در ارتقای عمومی تاورها و سلاح های ویژه خود استفاده کنید.

بازی دارای آموزش تصویری نیز می باشد که شما در آن، آموزش ابتدایی بازی را به همراه توضیحاتش خواهید دید. وقتی در بازی به شما تاور جدیدی داده می شود و یا نیروی جدیدی از دشمن به سمت شما می آید، بازی به شما آموزش های لازمه را به صورت نوشتاری در قالب عکس نشان خواهد داد که در عین سادگی خیلی خوب طراحی شده و مفهوم کاملی از آنچه که باید بدانید را به شما خواهد رساند. بازی در کل دارای 10 مرحله گوناگون و متنوع است که در اواسط بازی، وقتی شما با تمامی تاورهای خود آشنا شدید، تاورها قابلیت های ویژه ای را کسب می کنند که بعد از رسیدن به یک رنک ثابت در مرحله به طور خودکار از قابلیت ویژه خود استفاده می کنند. البته این قابلیت ها نیاز به خنک شدن دارند و درصد خطا نیز دارند که با آپگرید کلی تاورها در بیرون از مرحله می توانید درصد خطا و یا زمان خنک شدن آنها را به حداقل برسانید. این ویژگی، برتری این بازی را نسبت به دیگر بازی های Tower Defense را نشان می دهد.

RoB 09

شما در هر مرحله ای که وارد می شوید می توانید از 5 توانایی اضافی که در اختیارتان قرار گرفته است نیز استفاده کنید. این 5 قابلیت شامل قرار دادن تله بر روی زمین، فریز کردن نیروهای دشمن برای مدت کوتاه، تعمیر کردن کامل تاورهای آسیب دیده، استفاده از پشتیبانی توپخانه ای برای بمباران کردن منطقه ای و استفاده از سپر حفاظتی برای ضد ضربه کردن و قدرتمند کردن نیروها، اشاره کرد. با استفاده از تله شما می توانید جلوی نیروهای دشمنی که از خط آتش شما فرار کرده اند را بگیرید؛ با استفاده از فریز کننده شما برای مدت کوتاهی تمامی دشمنان را فریز یا متوقف خواهید کرد و فرصت نابود کردن آنها را به دست خواهید آورد؛ با استفاده از ابزار تعمیر می توانید تاورهایی که توسط دشمن آسیب دیده اند را تعمیر کنید؛ با گرا دادن به توپخانه از یورش دست جمعی دشمنان جلوگیری و تعداد زیادی از آنها را نابود خواهید کرد؛ در نهایت با استفاده از زره طلایی می توانید نیروهای خود را ضد ضربه و قدرتمند تر کنید. تمامی این قابلیت هایی که توضیح داده شد در تصویر زیر قابل مشاهده هستند.

RoB 08

این قابلیت ها بازی را برای شما آسان تر می کنند و وقتی دشمنی موفق به فرار از دست تاورهای شما می شود، شما می توانید با استفاده از تله یا گرا دادن به توپخانه ها فوراً او را از بین ببرید. البته سازندگان بازی برای سخت شدن بازی نیز تدابیری را به کار گرفته اند. این قابلیت ها بعد از استفاده، نیاز به خنک شدن دارند و شما نمی توانید از به صورت مداوم از آنها استفاده کنید. همچنین این قابلیت ها به ازای نجات دادن جان شهروندان، از شما مقداری گلد دریافت خواهند کرد و رایگان نخواهند بود.

RoB 07

استفاده از تله، یکی از قابلیت های اضافی در بازی برای جلوگیری از عبور دشمنان

یکی دیگر از نقاط مثبت گیم پلی بازی درجه سختی بازی است که به سه بخش معمولی، سخت و خطرناک تقسیم می شود و در هر درجه سختی شما باید تلاش بیشتری را برای دفاع از شهروندان خود انجام دهید. با توجه به درجه سختی بازی شما باید استراتژی جنگی بهتری داشته باشید و تاورهای خود را متناسب با مرحله و یورش دشمنان قرار دهید. بازی در درجه سختی خطرناک واقعاً دشوار است و یک Challenge واقعی برای گیمرها به حساب می آید. یورش دشمنان در این درجه سختی بیشتر از آن چیزی خواهد بود که حتی تصورش را خواهید کرد و اگر نتوانید به موقع از توانایی ها و قابلیت های اضافی خود همچون تعمیر تمامی تاورها و یا گرا دادن به توپخانه ها برای شلیک به یک منطقه به موقع استفاده نکنید، بازی را خواهید باخت.

RoB 02

در کل گیم پلی بازی بسیار لذت بخش خواهد بود و تجربه متفاوتی را از یک بازی Tower Defense تجربه خواهید کرد. همچنین این بازی به غیر از 10 مرحله اصلی خود، 10 بازی اضافی نیز دارد که بعد از اتمام هر مرحله می توانید از طریق منوی بازی آنها را بازی کنید. در نهایت اگر به این بازی به دید یک بازی ایرانی نگاه کنیم و آن را با بازی های خارجی مقایسه نکنیم، این بازی، یک بازی بی نظیر در صنعت بازی های ایرانی به حساب می آید. نمرات بازی از دید نویسنده به شرح زیر است:

داستان بازی: 5/10

گرافیک: 8.5/10

صداگذاری: 7/10

گیم پلی: 9.5/10

در مجموع: 7.5/10

این امتیاز دهی نسبت به دیگر بازی های ایرانی بوده و هیچ مقایسه ای بین این بازی با دیگر بازی های مشابه خارجی صورت نگرفته است.


نویسنده: عرفان سکاکی


میثم قربانی

میثم قربانی

مدیر سایت

9 نظر

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

یازده + 3 =

  • تعریف های زیادی از این بازی شنیدم (ازجمله از خودت)…. ولی متاسفانه از سبک Tower Defense خوشم نمیاد . امیدوارم این بازی لااقل بتونه با فروشش ،خرج هایی که برای ساختش شده رو جبران کنه و صدالبته سود هم برای سازندگانش داشته باشه تا بتونن بازی های بیشتری بسازن. منتظر بازی های بعدی استدیوی پارسه هستم. امیدوارم بازی های بعدیشون سبکش Tower Defense نباشه و من بتونم انجامشون بدم.
    راستی ممنون بابت نقد خوبت عرفان جان.

  • سلام و تشکر بابت نقد بسیار خوبتون .
    یه نکته برای بهتر شدن متن :
    در قسمت اول دوبار تاکید شده که “نباید انتظاری از داستان بازی های تاوردیفنس داشته باشیم”
    میتونست یکبار مطرح شه .

    یه سوالی دارم که شاید به بی دقتی خودم برمیگرده :
    با توجه به “توانایی های اضافه” ای درموردش توضیح دادین
    توی متن من ندیدم اشاره ای شده باشه به اینکه سلامتی تاور های خودمون کم میشه .
    و به چه صورت هست ؟
    باز هم میگم شاید در قسمت از متن اینو گفته بودین و من ندیدم …

    یه مورد دیگه هم از کلیاتی که در مورد گیم پلی گفتین :
    تاور های دفاع کننده
    اپگیرد های این تاور ها
    کول دان یا خنک شدنشون برای استفاده دوباره
    توانایی های اضافه
    و…
    خیلی نمیشه به این نتیجه رسید که با سبک جدید و متفاوتی طرف هستیم .
    این تفاوت موارد دیگه ای رو هم شامل میشه ؟

    باز هم از شما بابت نقد تشکر میکنم . و اعتراف میکنم خودم نمیتونم همچین کاری رو انجام بدم .

    • سلام.
      بله، تاورها سطح سلامت دارن و توسط یک سری دشمنان آسیب خواهند دید و اگر شما به موقع آنها را تعمیر نکنید، از بین می روند. تعمیر تاورها به تنهایی هزینه بالایی را می خواهد ولی با استفاده از قابلیت اضافه ای که در اختیار شما هست ( 5 قابلیتی که در عکس مشاهده می کنید ) می تونید تمامی تاورها رو با هزینه بسیار کمتری تعمیر کنید.
      ……………..
      من خودم به شخصه بازی های تاور دیفنس زیادی رو بر روی PC بازی کردم و در هیچ کدوم ندیدم تاوری بعد از آپگرید و رسیدن به یک سطح خاص، توانایی ویژه ای بدست بیاره. از این رو این موضوع رو یک تفاوت نسبت به دیگر بازی های تاور دیفنس می دونم. البته من تاور دیفنس های آندروید یا اپل رو بازی نکردم که اطلاعات بیشتری داشته باشم. از این رو نظر شخصیم رو گفتم. در مورد خنک شدن یا کولینگشون هم هر تاوری یه درصدی احتمال داره که از توانایی ویژه خودش استفاده کنه که هر کدوم درصد خطا و درصد کولینگ خودشون رو دارن. این رو هم در بازی های تاور دیفنس ندیده بودم.
      این بازی سبکش متفاوت نیست. بلکه گیم پلی متفاوتی نسبت به تاور دیفنس هایی که دیده بودم داشت. اگه به اشتباه گفتم سبک متفاوت اشتباه کردم و تصحیح خواهد شد.
      ممنون از شما کاربر گرامی که وقت گذاشتید و این نقد و بررسی رو خوندید. همین برای ما ارزشمنده.

  • عرفان خان این امتیاز بندیتون که احتیانا زبونم لال هیچ سنخیت و ربطی با امتیاز بندی جهانی نداره که نه ؟!!!
    چون گیم پلی دادین 9.5 و گرافیک 8.5 احساس کردم ممکنه با یه بتلفیلد جدید روبرو باشیم …

    • سلام
      دقیقا منم همینو میخواستم بگم.
      این امتیاز بندی باید بین بازی های ایرانی باشه. چون همین بازی در مقایسه با نمونه های خارجی شاید 5 به زور بگیره.
      در مورد این مطلب یه شفاف سازی بکن.
      ممنون.

    • خیر، این امتیاز دهی نظر شخصی بنده و نسبت به دیگر بازی های ایرانی بوده و هیچ مقایسه ای بین این بازی با دیگر بازی های مشابه خارجی صورت نگرفته است. در متن هم یکی دو بار اشاره کردم که تمامی بررسی های انجام شده نسبت به بازی های ایرانی صورت گرفته نه بازی های خارجی. ممنون بابت تذکر