مقاله

OUYA از حرف تا عمل

OUYA از حرف تا عمل 1

وقتی OUYA در KickStarter اعلام موجودیت کرد و حدود 8.5 میلیون دلار جمع کرد، به عنوان انقلاب بعدی در دنیای بازی ها حساب شد. یک کنسول ارزان با پایه Android که هر بازی روی آن برای امتحان کردن مجانی بود. در کل این یک ایده قابل توجه بود ولی نتیجه، خیلی اینطور نیست. با تمام پتانسیل خود، این کنسول به عنوان قربانی اشتباه در طراحی، کارکرد ضعیف و کمبود محتوای مناسب قدم به بازار گذاشت. حتی با وجود اینکه قیمت آن 99 دلار است و می تواند که بهتر شود، در حال حاضر نا امید کننده است.

ouya 1
با این وجود طراحی OUYA برای یک کنسول 99 دلاری راضی کننده است، این موضوع تا حدودی مرتبط به همکاری با شرکت Fuseproject است. جعبه کوچک و جمع و جور و بسیار زیبا به نظر می آید در حینی که لبه های آن با آلومینیوم پوشانده شده است. با اندازه حدودا 3 اینچ به راحتی در کنار تلویزیون قرار میگیرد و از نظر کابل شلوغ نیست. فقط نیاز به کابل HDMI و یک کابل کوچک برای برق می باشد. البته کسانی که WiFi ندارند نیاز به یک کابل Ethernet خواهند داشت. برای استفاده از برنامه های جانبی یک پورت برای Micro USB و USB نیز وجود دارد.

ouya 2
آماده کردن کنسول آسان است، وصل کردن به برق، متصل شدن کنترلر از طریق Bluetooth و اتصال به اینترنت برای ساخت یک اکانت. فقط مشکل در دانلود آخرین فرم ور دستگاه مشاهده شده، متاسفانه قدرت Wifi این کنسول بسیار ضعیف است و در بسیاری مواقع، حتی در نزدیکی روتر، دانلود با مشکل مواجه می شود.

مانند کنسول صفحه کاربری ساده و جذاب است ولی در چند نقطه مهم مشکل دارد. در صفحه اصلی با پشت زمینه خوش رنگ , Play ,Discover, Make, Manage وجود دارند.Play شما را به بازی ها و برنامه های نصب شده می برد، در حالی که Discover به Store . Manage مربوط به تنظیمات دستگاه و Make مرتبط به سازنده های نرم افزار می باشد. Play و Discover هر دو مانند هم هستند ولی Discover می تواند نرم افزار ها را بر طبق موضوع تقسیم کند در حالی که این امکان برای Play وجود ندارد. با توجه به مجانی بودن همه برنامه ها برای امتحان، این وسیله می تواند در بلند مدت مشکل ساز شود.

ouya 3
چون اولین قدم در OUYA ساختن یک اکانت جدید است، دانلود بازی ها بسیار ساده است. حدود 226 بازی و برنامه در حال حاضر موجودند که تعدادی مجانی، و تعدادی به حالت Demo وجود دارند که مراحل و یا امکاناتی از بازی نیاز به خرید دارند.
بازی ها با وجود قوی بودن عاری از عنوان های مهم و خاص هستند، مخصوصا اینکه تعدادی از بازی های قوی مانند Final Fantasy و Shadowgun در اصل تبدیل شده از ورژن های قدیمی هستند. ولی در کل بسیاری از بازی ها فقط در حد 20 دقیقه قدرت سرگرم کردن را دارند. بدتر اینکه با توجه به این ouya از سیستم عامل مخصوص خود استفاده می کند شما باید بازی هایی که بر روی دستگاه های دیگر دارید را دوباره بخرید. تعدادی شبیه ساز psone, nese, n64,… برای OUYA وجود دارند که امکان بازی از روی Memory جانبی را می دهند ولی بازی کردن بازی های 10 ساله نکته چندان مثبتی به حساب نمی آید.

ouya 4
در مورد سخت افزار هم مشکلاتی وجود دارد. این کنسول یک گیگا بایت رم، 8 گیگا بایت مموری داخلی به همراه  Tegra 3 را در خود گنجانده است که یک نسل عقب تر از Tegra 4 در حال حاضر هست. در حینی که برای اجرای بازی های دو بعدی مشکلی ندارد، بازی های سه بعدی مانند Shadowgun در خروجی 720 و 1080 کارکرد روانی را نشان نمی دهند. در مواقعی روان است و در مواقع شلوغ شدن ناگهانی محیط بازی، کند شدن محسوسی مشاهده می شود. خود سیستم حتی بر روی صفحه اصلی دچار مشکل می شود!

و بعد نوبت به کنترلر می رسد…

ouya 5
OUYA  در مورد کنترلر راه کرد کلاسیک را انتخاب کرده ولی اشباهات فاحشی در کارکرد و ارگونومی مرتکب شده است. دسته، پایه های بزرگ و گرد دارد که منتهی به یک صفحه صاف به گوشه های مربع شکل می شوند. با اینکه دکمه ها به اندازه کافی فنری هستند ولی فاصله محسوسی بین فشردن دکمه ها و پاسخ در بازی مشاهده می شود. برخی بازی ها این مشکل را ندارند ولی در کل از این نظر به هیچ عنوان OUYA حتی نتوانسته به Microsoft و Sony نزدیک شود. دکمه های شانه Xbox360 و Dualshock 3 با انحنای انگشت سازگارند ولی در OUYA  این دکمه ها بزرگ و با لبه های بلند هستند که منجر به درد می شوند.
مانند Dualshock 4 ، کنتلرهای این کنسول یک Trackpad دارند ولی تعداد کمی از برنامه ها و بازی ها از آن پشتیبانی می کنند. نکته عجیب عدم وجود دکمه ای برای نگه داشتن بازی و یا آوردن منو می باشد، در نتیجه هر برنامه یک دکمه را به این مساله اختصاص داده است. گاهی o، گاهی u. این مشکل واقعا گیج کننده و نشان از عدم اطلاع کامل از پروسه طراحی دارد که بدون مشورت با سازنده ها انجام شده است.
در رسیدن به هدف یکسان کردن تجربه بازی های Mobile و کنسولی، OUYA از این کار بازمی ماند. در مقایسه با بازی های Mobile که هر روز پیشرفت می کنند و همچنین کنسول های موجود که از Indie ها بیشتر و بیشتر پشتیبانی می کنند، این سوال می ماند: چه کسی به ouya نیاز دارد؟ خوشبختانه کسانی که کنجکاوند می توانند با پرداخت هزینه کمی جواب این سوال را پیدا کنند.

ترجمه : آیت سلطانی

آیت سلطانی

آیت سلطانی

3 نظر

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

چهار × 4 =