چالش

پادکست تحلیلی چالش قسمت سیزدهم

برنامه چالش برنامه ای صوتی است، که به چالش های بازیسازی در ایران و سایر نقاط جهان به صورت کاملا علمی پاسخ می دهد. این پادکست به صورت دو هفته یکبار به چالش های مهم بازیسازی در ایران و خارج از ایران می پردازد. آیا دوست دارید وارد یکی از بخش های اقتصاد بازی های رایانه ای در سطح جهان شوید؟پس دیگر وقت آن رسیده است که دیدمان را به این حوزه عوض کنیم و تنها از بازی های رایانه ای لذت نبریم ، بلکه یکی از تاثیر گذاران این صنعت در جهان شویم. لطفا از طریق ایمیل رسمی برنامه به آدرس chalesh [-a-t-] vgmag.ir در ارتباط باشید و سوالات و موضوعاتی که دوست دارید در حوزه بازی های رایانه به پاسخ آن ها دست یابید، مطرح نمایید.

در این قسمت به سراغ عماد رحمانی مدیر عامل شرکت رسانا شکوه کویر رفته ایم و در خصوص واقعیت های موجود در انتشار بازی های ایرانی در پلتفرم PC در کشور و همچنین شورای قیمت گذاری، قوانین مربوط به کوپن های حمایتی بنیاد ملی بازی های رایانه ای از بازیسازان داخلی و نقایص  این شیوه اداری برای پخش بازی های ایرانی و نحوه کار پابلیشرهای ایرانی بحث و گفتگو کرده ایم. اگر دوست دارید که برای پلتفرم PC بازی تولید کنید، ولی از قوانین و شرایط موجود در پخش و نشر بازی های رایانه ای در کشور بی خبر هستید، حتما این قسمت از چالش را گوش کنید.

سایت VGMAG آمادگی خود را برای مصاحبه و صحبت درباره موارد گفته شده با مسوولین و دست اندر کاران بنیاد ملی بازی اعلام می کند.

دانلـــــــــــود

علی ذاکری

علی ذاکری

منتقد - گیمر- بازیساز

11 نظر

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

2 × دو =

  • الان فرض کنید من به همراه یک تیمی، میخواییم یک سیستم توزیع دیجیتالی همراه با شبکه اجتماعی (مانند استیم) بسازیم. اولین سوالی که پیش اینه که الان با وجود 3 رقیبی که زودتر از ما شروع کردن و یکی ـشون حمایت بنیاد رو داره کار عاقلانه ای هست؟ بعد این که چه نکاتی باعث میشه که این سیستم موفق بشه؟ سوال آخر هم اینکه وقتی بازی ساز ها میخوان بازی رو بفروشن بره و ناشر ها هم میخوان تولید کنن و بذارن گوشه انبار، چه چیزی میتونه اونارو ترقیب کنه که بازی هاشون رو تو سیستم ثبت کنن؟

    • در خصوص سوال اول و دوم شما حتی با فرض حمایت بنیاد از یکی از این دست طرح ها، اگر پروژه شما اصولی اجرا شود و دارای پلن های مناسب اقتصادی و تجاری باشد، در پیروزی طرح خود شک نکنید.
      در خصوص سوال آخر شما تنها نکته ای که برای بازیساز ترغیب کننده است این بوده که به یک مقدار منفعت مالی دست می یابد که نه این مبلغ را اصولی دریافت می کند و نه کامل! اجبار باعث تن دادن به شرایط فعلی شده است برای بازیسازان!

  • سلام
    به نظرم مشکلات این صنعت حل نخواهد شد تا وقتی که خودمان (تولیدکننده ها) باور کنیم قرار است یک صنعت شکل بگیرد
    در برنامه زمانی میان مدت می شود کمی واقع بین بود و به اهداف رسید
    هیچ برنامه کوتاه مدتی ، علاج درد ما نیست. این ها مسکن های اعتیادآور قوی و خطرناک هستند
    استفاده شود
    برای تسکین درد خوب است
    اما باید مصرف این مُسکن ها برای تولیدکننده، قطع شود. وگرنه بدعادت شده و از بین می رود.
    مسئول محترم فرهنگی ! متولی محترم ! به جای دو بهم زنی و خاله زنک بازی و درعوا راه انداختن، سند بالا دستی منتشر کن و بگو مثلا برای 4 سال دیگه چه برنامه ای دارید !!! کوپن و هولوگرام و عوارض و… همه خوب است. اما برنامه چیه کلا ؟!؟! میخوایم به کجا برسیم با این حال و روز و ولنگاری !
    سیاست عوام گرایانه هم دست گرفته اند . مثلا وسط دردها یهو میان میگن خوشحال باشید که در راستای مردم داری !!! پروانه تولید را حذف کردیم !!! جوان ها هم خوشحال که به به ! آزادی یعنی این !!!!

    حالا توقع داریم به کجا برسیم با این راهبری و مدیریت ؟؟؟!!!!! :-/

  • اواسط بحث سوالی مطرح شد مبنی بر اینکه اگر بازی های ایرانی اونقدر بد هستن که حتی توزیع اونها با ضرر همراهه چرا اصلا بازی سازها مشغول تولید هستن که متاسفانه پاسخی بهش داده نشد.
    چیزی که واضحه توان تولید بازی هایی مستقل مثل inside که امسال جزو 5 نامزد بهترین بازی سال بود از نظر فنی و تکنیکی در داخل کشور وجود داره اما بازی سازان ما بیشتر از ضعف دانش فنی از کمبود خلاقیت و ایده رنج میبرن. همون طور که مشخصه سینمای ما هم توان رقابت با آثار پر هزینه و بزرگ هالیوودی رو نداره اما یک فیلم ایرانی با بودجه اندک ولی ایده ناب و کارگردانی عالی تونست به جایی برسه که جایزه اسکار رو ببره. از نظر تئوری امکان قرار گرفتن یک بازی ساده اما خلاقانه ایرانی در بین بازی های بزرگ هر سال وجود داره اما بضاعت بازی سازان فعلی کشور از حیث ایده، نوآوری و تولید در اون حد و اندازه نیست.
    به نظرم در قسمت های بعدی چالش مناظره ای بین چند نفر از بازیسازان بزرگ برگزار بشه پیرامون اینکه کیفیت بسیار پایین بازی های ما ناشی از ضعف فنی و نبود دانش روز بین تولید کننده هاست یا فقدان ایده و خلاقیت؟ و اینکه چرا بازی سازان خلاقی مثل مهدی بهرامی که بازی های ساده ولی مفرحی در کارنامه شون دارن که مورد اقبال منتقدین و مخاطبین خارجی هم قرار گرفته رفته رفته یا محو میشن یا به ورطه تکرار میفتن

  • پس جریان از این قراره،بگو چرا هرچی میگردم دنبال بازی های داخلی ولی پیدا نمی كنم،چون توزیع به شهرستان ها نمیرسه،خیلی منتظر صدای فراموش شده،قتل در كوچه های تهران دوم و شتاب در شهر دوم بودم،این خنده داره واقعا،بازی اگه دیده نشه كه فایده نداره اصلا،در كل این سیاست كاملا اشتباهه،عدم انتشار در شهرستان ها هم خودش دلیلی بر اشتباه بودنشه،
    كاش از نشر خارجی و مسائل مربوط به اون هم صحبت می كردین،اینكه چطور باید با ناشر های خارج از ایران ارتباط برقرار كرد،چطور میشه رو استیم گذاشت بازی رو،اصلا میشه؟كاش قبل اینكه مصاحبه كنید اول اعلان می كردید و هر كی سوال داشت سوالاشو می پرسید كه بتونید از مهمانتون بپرسید

    ولی لطفا اگه امكانش هست چالش بعدی تون رو درباره نشر خارجی صحبت كنید،بایدها و نبایدها،مشكلات و مزیت ها
    درپایان هم تشكر می كنم از شما،برنامه خیلی خوبی دارین

  • این آیتم عالی بود
    فکر کنم بهترین آیتمی بود که تا اینجا از وی جی مگ دیدم
    کلا آیتم های خیلی جالبی در حال حاضر مثل وی جی کست(که اگر آقا میثم هم وارد این تیم بشه دیگه عالی میشه) یا آنباکسینگ تو وی جی مگ هست و به نظرم شروع کار قدرمتندی هستش.
    اما چون خودم جدیدا دارم وارد حوزه ی بازی سازی میشم این آیتم خیلی پر فایده بود و خیلی ابهامات رو از بین برد.
    با توجه به این آیتم صنعت بازی سازی تو ایران اصلا پایه گذاری درستی نشده و همونطور که خشت اول که میزند معمار کج تا ثریا می رود دیوار کج همونه.
    کلا مسخره به نظر میرسه ، آخه یه لحظه فکر کنید قدرت چانه زنی !!!!!!؟؟؟؟؟ 😐 😐 😐
    بعد هم که اون مافیا بازی واریز پول که خود بنیاد هم مطمئنا از این موضوع خبر داره . در این لحظه بحث یکم پیچیده میشه که آیا مقصر خود بنیاد هستش یا بازی سازایی که برای جذب پابلیشر حاضرن 20 درصد اون قیمت رو بگیرن که باز هم براشون 200 درصد سود هستش .خوب اینجا یعنی کار شورا میلنگه . یعنی بلد نیستن درست قیمت گذاری کنن و کلا باید زد زیر میز با این وضعیت. چون این ماجرای قیمت گذاری و … کلا مسخره به نظر میرسه.اما به هر حال خیلی به نفع بازی ساز هست که حداقل یه پولی به دستش میرسه و اوضاع با قبل فرق کرده.
    حالا شما فرض کنید یه تازه کار وارد این دنیا میشه و با نیت پاکش با تمام وجود قصد داره یه بازی با کیفیت در حد توانش بسازه و همین کار رو هم میکنه و وقتی وارد این ماجرا میشه میبینه ناشر اصلا قصد توزیع نداره چون اون توزیع خرج رو دستش میزاره . این دیگه اوج ماجراست .یعنی چی واقعا؟ الآن این موضوع خیلی جوک هستش. قشنگ میشه به عنوان یه سوژه ی طنز ازش برداشت کرد.
    بعد این همه ماجرا واقعا احساس میکنم که باید یه انجمن صنفی برای بازی سازا وجود داشته باشه برای هماهنگی و جایی باشه که صدای بازی سازا به جاهای بالاتر برسه و کلا برای همه چی.
    در نهایت از علی ذاکری هم بابت ساخت این آیتم به شدت ممنونم.

    • ممنون از لطفتون دوست گرانقدر
      الان صنف برای بازیسازان تشکیل شده و مدیریت آن با فرزام ملک آرا است که قبلا با ایشون مصاحبه کرده ایم.
      امیدوارم با انرژی برای دستیابی به اهدافتون تلاش کنید و دلسرد نشید