پیش نمایش

آخرین نگهبان – پیش‌نمایش The Last Guardian

آخرین نگهبان - پیش‌نمایش The Last Guardian 1

از عرضه Shadow of The Colossus بیش از یک دهه می‌گذرد. اثری که در میان خیل عظیم بازی‌ها استاندارد‌های خاصی را ارئه داد و ویژگی‌های هنری بسیار زیادی را به صنعت بازی اضافه کرد. روند پیگیری داستان و گیم‌پلی در این اثر به شیوه‌ای خاص انجام شده بود که باعث می‌شد گیمر حس عجیب و تازه‌ای را تجربه کند. بعد از عرضه Shadow of The Colossus همگان منتظر معرفی شدن بازی جدیدی از کارگردان این اثر فومیتواودا (Fumito Ueda) بودند. اما استدیو Team Ico خواب زمستانی خود را شروع کرد و از تابستان داغ ابتدای نسل هفتم جا ماند. بعد از 4 سال وقفه و بی خبری از Team Ico آنها اعلام کردند که در حال کار روی اثری جدید هستند و نام این بازی The Last Guardian خواهد بود. The Last Guardian که در واقع ادامه معنوی برای Shadow of The Colossus است. از آن روز طرفدارانShadow of The Colossus انتظار می‌کشند تا این اثر را تجربه کنند. این اثر حدود 7 سال در حالت ساخت بود گرچه این پروژه چندین بار تاخیر خورد و مشکلاتی باعث شدند که حتی ساخت آن برای مدتی متوقف شود. اما در انتها با نمایش سال گذشته این بازی در E3 سال گذشته مشخص شد که The Last Guardian هنوز نیز در حال ساخت است و به زودی عرضه می‌شود. به نظر می‌رسد که این انتظار هفت ساله در حال پایان است و این اثر تقریبا یک ماه دیگر به بازارهای جهانی عرضه خواهد شد.

2886481-tlg_e315_04

حسی نامحدود

اگر Shadow of The Colossus را تجربه کرده باشید مطلع هستید که داستان بازی حول و حوش پسری به اسم Wander می‌چرخد که قصد دارد دختری با نام Mono که جان خود را از دست داده زنده کند. در Shadow of The Colossus با اثری رمزآلود طرف هستیم به صورتی که گیمر هیچ اطلاعاتی در مورد گذشته دنیای این بازی و یا حتی شخصیت‌ها ندارد. در طول بازی نیز اطلاعات کمی در اختیار گیمر قرار می‌گیرد. طبق صحبت‌های اودا کارگردان این اثر، آنها قصد داشتند تا حسی عاطفی بین دو شخصیت Wander و Mono به وجود آورند اما به خاطر وجود یک همراه بسیار خوب برای Wander دل گیمرها به سمت و سوی دیگری رفت. Wander در ماموریت سخت خود توسط اسبی به نام Agro همراه بود. این حس خوب و ناب بین یک انسان و همراهش، ایده اصلی ساخت The Last Guardian است. اودا قصد دارد تا ایده این حس متقابل را در یک بازی جدا با شخصیت‌ها و داستانی جدید روایت کند. اودا خاطر نشان شده است که تمرکز اصلی در The Last Guardian ایجاد دلبستگی عاطفی بین پسرک و موجودی اسرار آمیز به نام Trico است. Trico بسیار شبیه به Colossus ها در اثر قبلی اودا هستند و گیمر می‌تواند از او بالا برود و مکانیزم‌های خاصی را در گیم پلی فعال کند. این اولین بار است که اودا قصد دارد برای انتقال داستان به گیمر از صداگذاری شخصیت‌ها استفاده کند اما به نظر می‌رسد در اکثر موارد ارتباط بدون کلامی بین پسرک و Trico حرف اول را خواهد زد. صداگذاری بازی تاثیر مستقیم بر گیم‌پلی بازی خواهد داشت و می‌تواند راهنمای گیمر برای پیشروی در بازی باشد.

lastguardian-541-002

مخلوقی از رویاها

نیمی از تمرکز The Last Guardian به سمت Trico معطوف است. هیولایی مهربان که ترکیبی از سگ، گربه و عقاب به نظر می‌رسد! اودا قصد داشت تا با طراحی یک موجود خیالی با تکنولوژی سخت‌افزاری موجود به ترکیبی دست پیدا کند که این موجود خیالی خصیصه‌های ذاتی غیر طبیعی نداشته باشد. طراحی نهایی Trico به گونه‌ای انجام شده است که در عین خیالی بودن آن می‌توان اخلاقیات چندین حیوان را به صورت همزمان در او مشاهده کرد. اودا اشاره کرد که آنها در طراحی Trico از نهایت قدرت موتور بازی استفاده کردند. ظاهر عجیب Trico در نگاه اول می‌تواند کمی فریبنده باشد و گیمرها حسی دوگانه نسبت به این موجود خواهند داشت. اما با مشاهده قسمت‌هایی از گیم‌پلی این بازی می‌توان گفت که Trico یک موجود بسیار جذاب با خصوصیاتی منحصر به فرد است. حرکات و انیمیشن‌های Trico می‌تواند حس این هیولای مهربان را به خوبی به گیمر القا کند و این همان نکته‌ای است که اودا از ابتدا در سر خود می‌پروراند. Trico در ابتدای بازی کمی خجالتی به نظر می‌رسد و سعی می‌کند که با گیمر به صورت خیلی محتاطانه رابطه برقرار کند. اما در ادامه Trico با شخصیت اصلی بازی آشنا شده و به دوست جدایی ناپذیر او تبدیل می‌شود. صداگذاری Trico یکی از عجیب‌ترین نکات مربوط به این هیولای دوست داشتنی است. صدای Trico ریشه در صدای حیوانات واقعی دارد اما به نظر بسیار عجیب و منحصر به فرد به نظر می‌رسد. تیم طراح بازی وقت بسیار زیادی برای طراحی Trico و به خصوص انیمیشن‌های مربوط به او صرف کردند. بر خلاف اکثر بازی‌ها در پیاده سازی انیمیشن‌های از تکنولوژی Motion Capture استفاده نشده و تیم طراح برای طبیعی‌تر به نظر رسیدن Trico از تکنولوژی Key Frame استفاده کردند. استفاده از تکنولوژی این امکان را به تیم طراح داده است تا به سطح انتظار خود از حرکات Trico در بازی نزدیک شده و پیچیدگی‌های خاص مد نظرشان را در انیمیشن این شخصیت پیاده کنند. هوش مصنوعی Trico در نمایش‌های انجام شده بسیار خوب به نظر می‌رسد و این موجود در طول گیم‌پلی به همکاری بسیار خوب و کم نقص با شخصیت اصلی بازی می‌پردازد. تیم سازنده حتی برای مواقع بیکاری Trico نیز حالت‌های جالبی را طراحی کردند. کافیست تا Trico را چند لحظه به حال خود رها کنید. Trico با بازیگوشی خاص خودش به گشت و گذار در منطقه می‌پردازد و مانند سگ به بو کردن نقاط مختلف مشغول می‌شود. در قسمتی از نمایش بازی گیمر سعی می‌کند که Trico را وارد غاری پر از آب کند و گویا Trico همانند گربه‌ها از آب متنفر است و از داخل آب آمدن سرباز می‌زند. توجه به این نکات کوچک در طراحی Trico او را به یک همراه دوست‌داشتنی و بامزه تبدیل کرده است که می‌تواند گیمر را در سراسر این اثر هیجان زده کند.

the-last-guardian-720-wallpaper-3

داستانی رمزآلود

داستان در The Last Guardian به شیوه خاص ژاپنی‌ها دنبال می‌شود. در ابتدا شاهد پیرمردی خواهیم بود که داستان خود را به صورت فلش‌بک برای گیمر تعریف خواهد کرد و این گریز به گذشته در واقع داستان پسرک و Trico را بازگو می‌کند. تا بدین لحظه نام پسرک در بازی مشخص نشده است و در تمامی محافل از او به نام “The Boy” یاد می‌شود. رازآلود بودن داستان در بازی‌های اودا نکته‌ای تازه نیست و در Shadow of The Colossus نیز شاهد آن بودیم. بازی بدون هیچ مقدمه‌ای سراغ داستان پسرک و Trico می‌رود و روند دوستی این دو شخصیت را به نمایش خواهد گذاشت. در مورد شخصیت‌ها، داستان شخصی آنها، گذشته دنیای این بازی و بسیاری از موارد دیگر هیچ صحبتی به میان نیامده است و همین مورد علامت سوال‌های بسیاری را در مورد این اثر به وجود آورده است. بخشی از این رازداری در مورد داستان این اثر پیش از عرضه آن بسیار مثبت به نظر می‌رسد زیرا گیمر می‌تواند با خیالی راحت به گشت و گذار در دنیای بازی بپردازد و داستان بازی را از خودش تجربه کند. از سمتی دیگر همیشه ترس از ارائه داستان ضعیف برای اینگونه از آثار حس می‌شود. در این بازی نکات بسیار زیادی ذهن گیمر را درگیر خود خواهد کرد و برای پاسخ آنها باید منتظر عرضه بازی باشیم چرا که هیچ سوالی در مورد داستان و شخصیت‌ها و حتی پیش زمینه داستانی این بازی توسط تیم سازنده و یا حتی آقای اودا پاسخ داده نشده است. به نظر بسیاری از گیمرها و منتقدان داستان The Last Guardian مانند دیگر بازی‌های اودا پایانی تلخ و ناراحت کننده خواهد داشت اما این حدس و گمان‌ها با پاسخ آقای اودا همراه شد. اودا در طی مصاحبه‌ای اعلام کرد که The Last Guardian مانند بازی‌های قبلی نخواهد بود و گیمرها باید بر اساس نظر خود در مورد پایان بازی برداشت کنند.

the-last-guardian-playstation-3-ps3-043

ماجراجویی دو نفره

The Last Guardian یک بازی سوم شخص با المان‌های اکشن/ادونچر است که پایه اصلی بازی را پازل‌های مختلف تشکیل می‌دهند. گیمر کنترل پسرکی را بر عهده دارد که در سفر خود با موجودی اسرار آمیز به نام Trico آشنا می‌شود. پسرک در بازی از اسلحه استفاده نمی‌کند و می‌تواند بپرد، از دیوارها بالا رود و با استفاده از محیط دور خودش به مبارزه با دشمنان بپردازد یا آنها را دور بزند. در حالت کلی، گیم‌پلی نمایش داده شده از پسرک شباهت بسیار زیادی به Shadow of The Colossus دارد اما اینجاست که Trico وارد میدان می‌شود. این دو شخصیت با استفاده از حرکات خود می‌توانند مکملی بسیار قوی برای یکدیگر باشند. پسرک می‌تواند از بدن Trico بالا رود و سوار او شود. اودا اشاره کرده است که Trico با استفاده از غرایض حیوانی‌اش در بازی پیشروی می‌کند و گیمر این امکان را دارد که با استفاده از این غرایض به پیشروی در بازی بپردازد و پازل‌های بسیاری را حل کند. به صورت کلی Trico موجودی بسیار بازیگوش و حواس‌پرت است و گیمر باید با شیوه‌های مختلف نظر Trico را به خود جلب کرده و او را مجاب به انجام کاری خاص کند. Trico قابلیت پرتاب موج برقی را توسط دم خود دارد که در کنار سپری که پسرک در طول بازی پیدا می‌کند لایه‌ای جدید به گیم پلی اضافه خواهد کرد. اودا طی صحبت‌های خود اشاره کرده است که این ترکیب می‌تواند برای نابود کردن دشمن‌ها و یا حل کردن پازل‌ها مورد استفاده قرار گیرد. رابطه بین Trico و پسرک تاثیر مستقیم بر روی گیم‌پلی این اثر خواهد داشت. گیمر می‌تواند حس و حال Trico را از رنگ چشمانش تشخیص دهد. رنگ چشمان این هیولای مهربان بر اساس تصمیم‌های گیمر تغییر خواهد کرد و در این صورت ممکن است که رفتار Tricoنیز تغییر کند. این حالات می‌تواند باعث شود تا Trico دستورات خاصی را انجام ندهد. اودا Trico را به حیوان خانگی تشبیه کرد که نیاز به تربیت و تمرین دارد. از این رو ممکن است که هر گیمر در بازی مربوط به خود Trico منحصر به فرد با اخلاقی خاص داشته باشد. گیمر برای برقرار کردن ارتباط بیشتر با Trico می‌تواند به او غذا دهد و یا زخم‌های او را درمان کند. ایده اصلی گیم‌پلی در این اثر آزادی عمل خوبی در اختیار گیمر قرار می‌دهد و تنوع در نوع رفتار‌های Trico نیز می‌تواند تاثیر مستقیمی بر روی گیم‌پلی بگذارد. باید دید که در عمل ترکیب این دو شخصیت تا چه مقدار موفق خواهند بود.

tlg_e315_07_1434429410

یک دهه انتظار و دیگر هیچ

ایده ساخت The Last Guardian در سال 2005 به ذهن اودا خطور کرد. فرآیند ساخت بازی در سال عرضه Playstation 3 شروع شده بود و اودا نام The Project Trico را برای بازی انتخاب کرد. اودا با توجه به تجربه خود از بازی‌هایIco و Shadow of The Colossus تصمیم داشت تا بازی جدید خود را در بازه زمانی کوتاه‌تری بسازد اما امروز همه می‌دانیم که این اتفاق هیچوقت رخ نداد. فرآیند ساخت بازی نزدیک به ده سال به طول انجامید اما تیم سازنده بازی در تمام این ده سال مشغول ساخت این اثر نبود و مشکلاتی باعث شد تا The Last Guardian برای مدت زیادی به فراموشی سپرده شود. در سال 2009 استدیو سازنده به حد کافی در پروژه پیشرفت کرده بودند و تصمیم گرفتند تا بازی را در E3 همان سال نمایش دهند. این نمایش بسیار موفق بود و این اثر توانست در همان نمایش اول نظر بسیاری از گیمر‌ها را به سمت خود جلب کند. اما از نظر یوشیدا رئیس سونی، مراحل ساخت بازی به کندی پیش می‌رفت.  Team Icoاستدیویی کوچک در مقایسه با دیگر استدیوهای سونی بود و آنها در ساخت بازی با مشکلات تکنیکی زیادی با سخت‌افزارPlaystation 3 مواجه شده بودند. بعدها در سال 2015 مشخص شد که نمایش انجام شده در سال 2009 با افزایش سرعت فریم همراه بود و بازی از مشکلات شدید نرخ فریم رنج می‌برد. در سال 2011 سونی تعداد بسیار زیادی از طراحان خود از تیم‌های دیگر را برای کمک به Team Ico فرستاد اما معرفی شدن Playstation 4 آنها را به این فکر واداشت تا بازی را برای عرضه روی کنسول جدید آماده کنند تا مشکلات سخت‌افزاری نیز حل شوند. جدا شدن اودا از سونی در سال 2011 تبری دیگر به ریشه The Last Guardian زد تا سرنوشت این بازی در هاله‌ای از ابهام قرار گیرد. اما در پشت صحنه طراحان سونی کدهای مربوط به Playstation 3 را به رهبری مارک سرنی، معمار ارشد تیم سونی برای Playstation 4 آماده کردند. در سال 2013 اودا اعلام کرد که جدا شدن او از سونی به خاطر حس بحرانی او نسبت به شرایط موجود بود. اودا به همراه همکار قدیمی خودش JinjiHoragai استدیو جدیدی به نام genDESIGN را تشکیل دادند. genDESIGN اعلام کرد که علاقه فراوانی برای همکاری در پروژه The Last Guardian با سونی دارد و همین امر باعث شد تا اودا بار دیگر به پروژه قدیمی خود بازگردد. حال استدیو ژاپن سونی در همکاری با genDESIGN به ساخت بازی می‌پردازد به صورتی که اودا و همکارانش محتوی این اثر، همراه با انیمیشن‌ها و شخصیت‌ها را ساخته و استدیو ژاپن سونی با نظارت مستقیم اودا آنها را در بازی پیاده‌سازی می‌کند. طی صحبت‌های اودا این اثر همان ایده‌ای است که او در سال 2005 در سر داشته و نکات خیلی کمی در این سال‌ها دچار تغییر شده‌اند. تغییر پلتفرم از Playstation 3 به Playstation 4 تنها ظاهر بازی را تغییر داده و تاثیری بر روی هسته اصلی گیم‌پلی ندارد.

1667845-952634_20110302_001

 

اودا در بازی‌های Ico و Shadow of The Colossus نشان داده است که ایده‌های ناب و کمتر دیده شده‌ای را در سر دارد. او توانست در دو تجربه قبلی خود دل گیمر‌ها را به دست آورد و تنها نکته‌ای که باعث شده تا گیمرها بعد از گذشت چندین سال The Last Guardian را فراموش نکنند قدرت بازی‌سازی منحصر به فرد اودا و تیم همکارش است.The Last Guardian  بعد از کش و قوس‌های فراوان و مبارزه با مشکلات بی‌شمار راه خود برای عرضه به بازار را پیدا کرده است. چندی پیش نیز اعلام شد که مراحل ساخت بازی به پایان رسیده است و دیسک‌های بازی در حال منتشر شدن هستند. حال باید دید که آیا The Last Guardian می‌تواند جای خالی Shadow of The Colossus را پر کند یا خیر؟ نمایش‌های بازی خبر از یک عنوان عجیب و منحصر به فرد می‌دهد که استانداردی جدید در این سبک خلق خواهد کرد. باید صبر کرد و دید که آیا The Last Guardian ارزش این همه انتظار را دارد یا مانند دیگر بازی‌هایی که با فرآیند طولانی ساخت مواجه می‌شوند به شکست محکوم است.

جواد محسنی

جواد محسنی

دبیر بخش خبر وبسایت VGMAG

نظری ارسال کنید

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

یک × 4 =