پیش نمایش

پیش نمایش Deus Ex: Mankind Devided

پیش نمایش Deus Ex: Mankind Devided 1

معرفی و بررسی اطلاعات منتشر شده از «شکاف میان انسان ها» جدید ترین قسمت از مجموعه «دیاس‌اکس»

سال 2029 <> دنیایی که روزگاری تنها با سیاست های قدرت های دنیا محاصره شده بود، فراموش شده است. دیگر خبری از جنگ های منطقه ای، لشکرکشی به کشور های خاورمیانه و درگیری های سیاسی نیست. دنیای 2029 در نگاه نویسندگان «دیاس‌اکس» دچار بحرانی جدی تر شده. اختلاف به نژاد یا محل زندگی ارتباطی ندارد. این انسان ها هستند که تغییر کرده و بایستی برای مقابله با خود دست به ترور، شلوغی و هرج و مرج بزنند. مرز هایی که علم در این روز ها تعیین کرده شکسته شده و ساختار فیزیکی انسان ها دست خوش تغییرات گسترده ای شده. چیزی به نام معلولیت جسمانی یا قطع عضو در دنیای دیاس‌اکس معنا ندارد. محققان توانسته اند با پیشرفت علم و فناوری انسان ها را به اصطلاح بهبود داده و نسل جدیدی از بشر را شکل دهد. نسلی که با قطعات مکانیکی در هم آمیخته شده و دیگر شباهتی به گذشته ندارد. در قسمت گذشته از دیاس‌اکس که با نام «انقلاب بشر» شناخته می شد، تعدادی از شرکت های قدرتمند دنیا انسان های بهبود یافته را شکل داده و آن را در میان مردم تمامی نقاط دنیا گسترش دادند. دو سال از ماجراهای قسمت قبلی می گذرد. پروتوکل خاصی فعال شده و انسان های بهبود یافته را به فرار یا درگیری با نزدیکانشان وادار کرده. دیدگاه انسان های طبیعی یا بهتر است بگوییم معمولی برای همیشه نسبت به بهبود یافته ها تغییر کرد. این شروعی برای یک جنگ نوین و بی پایان است.

آدام جنسن، شخصیت معرفی شده در قسمت پیشین اینبار نیز در نقش قهرمان اصلی قرار گرفته و به عنوان یکی از نیروهای مخصوص پلیس اینترپل ماموریت پیدا می کند تا به مقابله با انسان های بهبود یافته برود. تنها یک مشکل بزرگ در این میان وجود دارد. جنسن خود بهبود یافته است و همین داستان را با چالشی جدی روبرو می کند. در بخشی از معرفی شکاف میان انسان ها می بینیم که یکی از رهبران گروهک های مرتبط به انسان های بهبود یافته، ماموریت و هدف جنسن را به چالش می کشد. « تو خودت یکی از مایی چه طور می تونی حالا بر علیه ما بجنگی» یکی از اصلی ترین مسائلی که همواره در قسمت های مختلف این مجموعه مطرح می شود، انتخاب است. برخلاف عناوین مشابه اینجا هیچ چیز بین سیاه و سفید تقسیم نمی شود. تمامی انتخاب هایی که در مقابل گیمر قرار می گیرند، خاکستری با حتی بی رنگ هستند. تا زمانی که انتخاب مورد نظر از سوی گیمر صورت نگیرد، هیچ کس متوجه پیامد های بعدی آن نمی شود. سازندگان بازی در استودیوی «ایداس مونترال» توضیح داده اند که هرچند انتخاب های گیمر از عنوان پیشین به این بازی منتقل نمی شود اما همچنان تصمیمات نقش کلیدی در پیشرفت داستان داشته و تاثیر مستقیمی در پایان بندی شکاف میان انسان ها دارد.

اما از بعد ساختار کلی بازی یا همان گیم پلی شاهد تغییر آنچنانی در این عنوان جدید نیستیم. سازندگان بازی با توجه به استقبال خوب از قسمت قبلی سعی کرده اند، نکات مثبت گذشته را به بازی جدید منتقل کرده و تنها تمرکز خود را روی پیشرفت آنها قرار دهند. همچنان بازی به صورت اول شخص دنبال شده و تنها زاویه دوربین در مواقعی به سوم شخص تغییر می کند که شخصیت اصلی در پشت اجسام مختلف سنگر بگیرد. یکی از اصلی ترین ضعف های عنوان گذشته مربوط به هوش مصنوعی دشمن ها می شد. اگر این عنوان را تجربه کرده باشید مطمئنا به این موضوع برخورد کرده اید که محیط های بازی به بخش های کوچک تقسیم شده و هیچ ارتباطی با یکدیگر از دید هوش مصنوعی ندارند. در این مواقع گیمر می توانست از میان دو روش مخفی کاری یا اکشن بخش مورد نظر را از دشمن های موجود خالی کند. در این میان اگر یکی از دشمن ها متوجه حضور گیمر می شد، زنگ خطر به صدا در آمده و تمامی نیروهای دیگر به حالت آماده باش در می آمدند. نکته ضعف موجود به این موضوع ارتباط پیدا می کرد که به طور کلی بخش های جداگانه به هیچ وجه از حضور شخصیت اصلی با خبر نمی شدند. به گفته سازندگان بازی این ضعف به طور کلی در شکاف میان انسان ها وجود نداشته و هوش مصنوعی بازی چه از نظر انفرادی و چه از دید گروهی ارتقای قابل توجهی یافته. کافیست گیمر یک اشتباه کوچک کند تا مجبور به مقابله با تعداد زیادی از دشمن ها شود.

همان طور که توضیح داده شده، گیمر برای مقابله با دشمن ها دو گزینه کاملا متفاوت را تحت عنوان مخفی کاری و اکشن در اختیار دارد. این حالت برای اولین بار حتی در مورد تمامی دشمن های اصلی بازی نیز صدق کرده و انتخاب های متعددی را در اختیار گیمر قرار می دهد. به طور مثال در بخشی از بازی جنسن برای از پا در آوردن رهبر یکی از گروه های تروریستی وارد پراگ پایتخت جمهوری چک می شود. در ابتدا گیمر بایستی موقعیت دقیق دشمن خود را شناسایی کند. برای انجام این هدف دو راه مختلف وجود دارد. در راه اول شخصیت اصلی می تواند با ایجاد درگیری میان نیروهای پایین رده اطلاعات مورد نظر خود را به دست آورد. مسیری که برای به سرانجام رسیدن نیاز به درگیری های متعددی دارد. در راه دوم این گزینه پیش روی گیمر قرار می گیرد که خبرچین پلیس را شناسایی کرده و با اعمال فشار روی او یا خانواده اش، اطلاعات مورد نظر را پیدا کند. هر کدام از روش های اشاره شده نیاز به انجام فعالیت های مختلفی دارند. همین موضوع باعث شده به طور کلی چیزی به نام روش ساده وجود نداشته و این تنها نوع پیشبرد بازی باشد که به اشکال مختلف قابل انجام است.

در نهایت بایستی به این نکته توجه کرد که مجموعه بازی های دیاس ‌اکس به شکل کلی در ژانر نقش آفرینی قرار می گیرند. همین موضوع نکات خاصی را به دیاس‌اکس افزوده که البته در میان عناوین هم سبک تاحدودی منحصر به فرد است. همچون قسمت گذشته اینبار نیز اکثر ارتقاهای موجود برای قابلیت های جنسن به جزییاتی ارتباط پیدا می کند که به واسطه بخش های جدید متصل شده به بدن او شکل گرفته اند. گیمر می تواند با جمع آوری امتیاز از طریق انجام ماموریت این قابلیت های مختلف را ارتقا دهد. از جمله این قابلیت های می توان به «تسلا» اشاره کرد که دارت های کوچکی را از انگشت های شخصیت اصلی برای بیهوش کردن دشمن ها پرتاب می کند. در قابلیت دیگری که «کیسی» نام دارد، گیمر این فرصت را به دست می آورد که وضعیت ذهنی طرف مقابل خود را ارزیابی کرده و بر اساس آن گزینه مناسبی را برای پیشبرد دیالوگ اتخاذ کند. تمامی نکات اشاره شده به شکل متفاوتی در قسمت اول دیاس‌اکس (عرضه شده در سال 2000) نیز وجود داشتند. عنوانی که هرچند در آن سال آنچنان مورد توجه قرار نگرفت اما در ادامه تبدیل به یکی از آثار کالت دنیای بازی های ویدئویی شده و همواره از تم سیاسی آن یاد می شود. هنوز تاریخ انتشار دقیقی برای این عنوان مشخص نشده اما دیاس‌اکس جدید برای کنسول های پلی‌استیشن 4، ایکس‌باکس وان و کامپیوتر های خانگی در حال توسعه است.

پیش نمایش Deus Ex: Mankind Devided

محمد طالبیان

محمد طالبیان

7 نظر

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

5 × سه =