نقد و بررسی

نگاهی گذرا بر بازی The Last Of US

gameemag

نام بازی :The Last Of US

سازنده بازی:Naughty Dog

ناشر:Sony Computer Entertainment

پلتفرم:PS3

تاریخ انتشار: جمعه 24 خرداد 1392

سبک بازی:Action-adventure, survival horror

مقدمه:

جهانی را تصور کنید که همه چیز و همه کس بر علیه شما هستند. در سرزمینی که شما از آن عبور می کنید پر از موجودات و دشمنان دلهره آور است که در گوشه تاریک به طور مخفیانه کمین کرده اند. هر گامی که به جلو می روید شما را به نابودی نزدیک تر می کند. شما در این سرزمین به دنبال قطعه ای با ارزش هستید که ارزش جنگیدن را  دارد. The Last of Us بازی ای است که در پایان با روح و احساسات یک انسان روابط خاصی برقرار می کند. شما در این بازی تجربه ای را کسب می کنید که از اکثر بازی های مدرن بعید خواهد بود.
همیشه بازی های انحصاری PS3 غوغا می کنند مخصوصا بازی هایی که Naughty dog بسازد. Uncharted می تواند مثال خوبی از یکی از بازی های موفق PS3 باشد. پس از Uncharted 3 استودیو Naughty Dog در سکوت فرو رفت اما این سکوت تنها تا نمایشگاه Spike 2011 ادامه یافت. همه منتظر بودند این بار این کمپانی چه چیزی را می خواهد به نمایش بگذارد تا این که بازی به نام The Last Of US (آخرین ما) معرفی شد. در تریلر ی که از این آی پی جدید در Spike 2011 به نمایش آمد ابتدا درون خانه ای را نشان می داد که یک دختر به سمت در می رود (این دختر کیست؟) و می بیند که یک مرد میانسال با یک انسان معمولی در حال درگیری است ، دختر به کمک مرد میانسال می آید (آن مرد کیست ،چه ارتباطی میان آن دو است). آن دو به طبقه پایین می روند و با انسان های زامبی نما رو به رو می شود (گویا تنها یک دشمن وجود ندارد) و با یکی از آنها می جنگند و سپس فرار و ….. این تریلر عطش گیمر ها را سیراب نکرد بلکه بر عطش آنها افزود… پس از آن از این بازی خبر ها و تصاویر و تریلر هایی منتشر شد تا E3 2012 . در E3 2012 از این بازی تریلری از گیم پلی بازی منتشر شد که همه را به شوک برد و حاضران پس از تریلر بلند شده و برای این بازی دست زدند.

داستان:

gameemag

داستان بازی در آخرالزمان اتفاق می افتد که بیشتر جمعیت سرزمینی مخوف توسط نوعی قارچ به نام cordyceps مسموم شده اند و به یک آدمخوار تبدیل شده اند. هسته ی اصلی این عنوان ، عفونتی است که توصیف نشدنی است، و ممکن است این عفونت به گیمر نیز سرایت کند!!! . با این حال حوادث بزرگتری در این بازی طراحی شده که بازیبازان در طول بازی با این حوادث مواجه خواهند شد، در این عنوان دو شخصیت به نام های Joel و Ellie ایفای نقش می کنند و در یک سرزمین نفرین شده به دنبال چیزی با ارزش هستند. این دو شخصیت شبیه به کاراکتر های Lee Everett و Clementine هستند که در سال گذشته در عنوان The Walking Dead ایفای نقش می کردند.
Joel  یک فروشنده مواد مخدر است که بعد از 20 سال دختر چهارده ساله ای به نام { Ellie } را به همراه Tess که یک قاچاقچی است می بیند. Ellie و Joel همانند یک پدر و دختر هستند. آن ها سفر های خود را از نقاط مختلف آمریکا آغاز می کنند، در این سفر آن ها با حوادث مرگباری دست و پنجه نرم می کنند و با شخصیت های کج و معلول به مبارزه می پردازند. متاسفانه در بعضی از لحظات بازی گیمر دچار افسردگی می شود و به علت حس همزاد پنداری خود را به جای کاراکترهای بازی قرار داده و مصیبت را بر سر خود احساس می کند.

سلاح ها:

gameemag

در این بازی یک مبارزه ی کاملا مستقیم و رو به جلو را تجربه خواهید کرد. بازیباز می تواند انواع سلاح ها مانند: اسلحه، تپانچه، تفنگ ساچمه ای، و تفنگ شعله افکن را انتخاب کند و با موجودات عجیب و غریب به مبارزه بپردازد. بازیباز همچنین می تواند سلاح های خود را در یک نیمکت که در مکان های خاص بازی یافت می شود به روز رسانی کند و سلاح های خود را تقویت کند. در این بازی تیر و کمان در دسترس گیمر قرار دارد، اما استفاده از کمان در اکثر مواقع زیانبار است.

گیم پلی:

gameemag

اگر بخواهیم از گیم پلی بازی سخن بگوییم می توان گفت گیمر در این بازی بیشتر در فضاهای باز و گسترده به مبارزه می پردازد. یکی از نکاتی که به شدت توصیه می شود این است که در هنگام بررسی یک منطقه از کوکتل مولوتف و بمب های دودی بیشتر استفاده کنید. شما همچنین می توانید برای دفاع از خود از سلاح هایی مانند: تبر و چوب بیس بال استفاده کنید. ضرباتی که کاراکتر ها به دشمنان و موجودات مخوف وارد می کنند کاملا طبیعی است و گیمر را به ادامه ی مبارزه فرا می خواند. شاید گیم پلی بازی در نگاه اول  از سیستم عمیقی برخوردار نباشد و همانند اکثر بازی های زامبی کشی روال یکسانی داشته باشد، اما نقطه ی قوت این بازی افزایش مهارت بازیباز است. شما این توانایی را دارید که سلامت Joel را ارتقا دهید، سرعت بیشتر، گشتن بیشتر، گوش دادن از راه دور، این عوامل بخش کوچکی از گیم پلی بازی را تشکیل می دهد. اما در نهایت این مهارت کاراکتر ها است که بازی را بسیار سرگرم کننده می کند و شانس ما را در مبارزه با دشمنان را نیز بیشتر می کند.

معرفی دشمنان:

gameemag

دشمنان توسط گاز گرفتن گلو که شما این موضوع را بیشتر در بازی رزیدنت اویل مشاهده کرده اید ، خون شما را آلوده می کنند. در این بازی موجودات دیگری هم هستند که خون را به راحتی آلوده می کنند، یکی از این موجودات Clickers نام دارد. Clickers ها موجودات نابینایی هستند که به صدا حساسیت فوق العاده ای دارند، طوری که آن ها با شندین کوچکترین صدا ، دچار جنون سنگینی شده  و به دنبال صدا می روند. Runners ها موجوداتی هستند که بر سمت چشم شما حمله می کنند، آن ها بسیار چالاک و سریع هستند و می توانند بر روی پاهای خود بایستند. موجودات سوم موجوداتی هستند که خون را بسیار آلوده می کنند و حتی گیمر را به فنا می دهند !!!، این موجودات موجوداتی پف کرده هستند و بسیار آهسته حرکت می کنند. درست است که این موجودات  به آرامی حمله می کنند ولی می توانند به صورت ناگهانی  گلوی شما را بگیرند و خون شما را آلود کنند.

دوستان شما:

gameemag

برای مقابله با برخی دشمنان می توانید قبل از شرایط ارائه شده در مکان های مناسب به تنظیم بمب بپردازید و آن ها را با نزدیک کردن به بمب نابود کنید. در این بازی طوری بر روی زاویه ی دید کاراکتر کار کرده اند که می توانید برخی دشمنان را از لبه دیواره ها مشاهده کنید. ما این موضوع را  در بازی Hitman Absolution مشاهده کردیم. در این بازی که Joel و Ellie با همکاری یکدیگر صحنه های حیرت انگیزی را به وجود می آورند. در این بازی جزییات پیچیده ای مانند خون ریختن از دست Joel و Ellie که باعث می شود چهره ی قهرمانان داستان مات زده شود نیز وجود دارد.
شخصیت هایی در صحنه حاضر می شوند که از Joel و Ellie حمایت می کنند. این شخصیت ها Troy Baker و Ashley Johnson نام دارند. Troy Baker در بیشتر مواقع به Joel کمک می کند و آن ها را از شر دشمنان می رهاند، در حالی که Ashley Johnson در برابر Ellie برتری خاصی دارد. او یک شخصیت بی عیب و نقص است. Ashley Johnson از خصوصیات ویژه ای برخوردار است و در مواقع ضروری Ellie را از خطر نجات می دهد، در واقع می توان گفت که: حمایت از قهرمانان داستان ایده ی بزرگی است. همچنین این بازی می تواند برنده ی جایزه ی اسکار و برنده ی جایزه ی Gustavo Santaolalla شود.

موسیقی های این عنوان بر اساس ترس و وحشت ساخته شده و گیمر در هنگام شنیدن موسیقی های بازی ترس در وجودش حکم فرما می شود.

بخش چند نفره:

gameemag

در بخش چند نفره بازی شما می توانید به عنوان یک شکارچی با دشمنان مبارزه کنید. در بخش چند نفره بازی مبارزات انتخاباتی نیز وجود دارد. در این بخش شما می توانید یک قبیله ایجاد کنید و یا به قبیله ای بپیوندید و برای زنده ماندن با آن ها همکاری کنید. این موضوع بدان معناست که شما باید از تجهیزات خود محافظت کنید، در هنگام انجام ماموریت ممکن است که هم تیمی شما توسط Clickers { که در بخش معرفی دشمنان به معرفی این موجودات پرداختیم } بیمار شود، این اتفاق شما را مجبور می کند تا با موجودات مبارزه کنید و یا حتی  به طور خاصی آن ها را بکشید.

نتیجه گیری:

شاید بگویید چرا این همه زمان باید منتظر ماند تا یک بازی در این حد را بازی کنیم. ولی با کمی تامل متوجه می شوید که این زمان است که به شرکتهای بزرگ اجازه خلق چنین آثاری را می دهد و همین انتظارهاست که ارزش یک بازی همانند The Last Of Us را دو چندان می کند. اگر Ps3 دارید در تهیه و انجام این بازی لحظه ای درنگ نکنید. چون با یک بازی واقعی روبرو هستید. به معنای کلمه بازی.

شاید این بازی را می توان جزو آخرین شاهکارهای کنسول Ps3 دانست که منتظر به دنیا آمدن Ps4 هستند.

جزو آخرین بازمانده ها

The Last Of Us

نویسنده: سید محمد امین سکاکی

سید محمد امین سکاکی

سید محمد امین سکاکی

14 نظر

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

5 × چهار =

  • من از این بازی خیلی خوشم اومد خیلی قشنگه محشره دیگه بازی اختصاصی های SONY کلا قشنگن قبول دارین البته ناگفته نماند بازی های XBOX هم قشنگن ولی این بازی خیلی قشنگ بود

  • سید محمد امین سکاکی

    امیر ثنایی بازی خیلی قشنگیه گرافیکش خیلی خفنه اما این پایان ps3 نیست چونکه بازی beyond هنوز مونده و گرافیک beyond به نظر من از این هم بالا تره  3 0 i 

    نباید فقط به گرافیک نگاه کرد یک بازی می تونه گرافیک خوبی نداشته باشه اما گیم پلی و داستان خیره کننده ای داشته باشه در یک بازی همه چیز گرافیک نیست. 5 1 i 

    بله داداش ولی آدم بعد از بازی کردن بازی های با گرافیک بالا دیگه حالش بهم میخوره از بازی های پیکسلی!
    البته منم میگم که گرافیک همه چیز نیست ولی اگه خوب نباشه انگار هیچ چیز خوب نیست.

  • سید محمد امین سکاکی

    امیر ثنایی
    بازی خیلی قشنگیه
    گرافیکش خیلی خفنه
    اما این پایان ps3 نیست چونکه بازی beyond هنوز مونده و گرافیک beyond به نظر من از این هم بالا تره
     3 0 i 

    نباید فقط به گرافیک نگاه کرد یک بازی می تونه گرافیک خوبی نداشته باشه اما گیم پلی و داستان خیره کننده ای داشته باشه در یک بازی همه چیز گرافیک نیست.
     3 0 i 

    من از نظر گرافیک گفتم که ایم پایان ps3 نیست و چیز دیگه ای مد نظرم نبود

  • این بازی واقعا با احساسات آدم بازی نی کنه واقعا یه شاهکاره حتی نمی تونی یک لحظه هم چشاتو ازش جدا کنی توی خود Intro کلا دهنتون باز می مونه

  • اول از همه تشکر از این نقدها مخصوصا این یکی که از بازیها میکنید و برای اینیکی بنده کاملا با حس و عمق درون نویسنده همگام شدم و میدونم که ایشون چی میگن! 🙂 ولی خداییش نمیدونم چرا اینقده مردم رو حرص میدون این کمپانیها ! چرا آخه چرا نباید واسه تمام پلتفرمها بیان همچین بازیها. میدونید از کیه دارم این بازی رو تعقیب میکنم! 🙁 یعنی واقعا ظلمه بزرگیه در حق گیرمها و این صنعت فوقالعاده ! چی بگم ولا! من یه PS3 پک متال گِر سالید اورجینال اصله ژاپن که خودم از خارج خریده بودمش با بازی و نقد و مصاحبه اختصاصی با کیفیت HD از سازنده ی بازی که همراه دستگاه بود ولی بنا به دلایلی فروختمش!!! 🙂 میدونم که تو دلتون چی میگید بهم 😀 ولی مجبور بودم . منتهی این بازیها همچین داره تحریکم میکنه خفن که یکی بگیرم یا شایدم یه 4ش رو بگیرم 😉

  • امیر ثنایی
    بازی خیلی قشنگیه
    گرافیکش خیلی خفنه
    اما این پایان ps3 نیست چونکه بازی beyond هنوز مونده و گرافیک beyond به نظر من از این هم بالا تره
     3 0 i 

    نباید فقط به گرافیک نگاه کرد یک بازی می تونه گرافیک خوبی نداشته باشه اما گیم پلی و داستان خیره کننده ای داشته باشه در یک بازی همه چیز گرافیک نیست.

  • بازی خیلی قشنگیه
    گرافیکش خیلی خفنه
    اما این پایان ps3 نیست چونکه بازی beyond هنوز مونده و گرافیک beyond به نظر من از این هم بالا تره