نقد و بررسی

سفری به عمق فوتبال – نقد و بررسی FIFA 17

Fifa عضوی جدایی ناپذیر از دنیای بازی است که با حضور پررنگ سالانه خود، خونی تازه در رگ بازی‌های ورزشی تزریق می‌کند. اما امسال با سال‌های گذشته تفاوت بسیاری دارد چون Fifa با تغییرات بنیادی در گیم پلی و حتی بخشی از قسمت‌های بازی مواجه شده است. عوض شدن موتور شاید بزرگترین تغییر برای این اثر باشد که به سازندگان این اجازه را داده تا المان‌های جدیدی به بازی اضافه کنند و به اصلاح ویژگی‌های قدیمی بپردازند. گیم پلی خشک Fifa 16 جای خود را به یک بازی بسیار روان و چشم نواز داده و حرکات جدید باعث شده اند تا گیمر به این زودی‌ها از تجربه بازی خسته نشود. هیچ فردی از بازی‌ای مانند Fifa انتظار بخش تک‌نفره داستانی ندارد اما الکترونیک آرتز این ریسک بزرگ را پذیرفته و بخش داستانی جدیدی به اسم Journey به بازی اضافه کرده است. Journey بزرگترین نکته مثبت Fifa برای ایجاد وجه تمایز با سال‌های گذشته است که توانسته فصلی جدید در تاریخ این اثر را آغار کند.

juv-gameplay-lg

موتور بتلفیلد در خدمت فیفا

نیازی به تعریف و تمجید از Fifa در بخش استفاده از امتیازتیم‌ها، بازیکن‌ها و لیگ‌ها نیست، به همین خاطر مستقیما سراغ گیم پلی می رویم. تغییرات زیادی در این بخش انجام شده که در هر دو بعد تکنیک و فیزیک روی بازی تاثیر مستقیم گذاشته اند.ساختار فیزیکی در بازی دچار تغییرات بسیار زیادی شده است. بازیکن‌ها بهتر از فیزیک خود برای حمل یا دفاع از توپ استفاده می‌کنند. در درگیری‌های تن به تن فیزیک بازیکن نکته بسیار مثبتی برای پیروز شدن به شمار می‌آید. در مقابل تکنیک نیز بعد دیگری از بازی را تعریف می‌کند. گیمر می‌تواند با استفاده از هوش بازیکن‌های تکنیکی رقیب‌های فیزیکی تر خود را شکست دهند.  به نوعی استفاده از دریبل‌ها و حرکات تیمی بسیار نرم تر از گذشته شده و بازی به صورت کلی بسیار روان به نظر می‌رسد. سیستم هوش مصنوعی در بازی نیز بهبود یافته.بازیکنانی که در اختیار گیمر نیستند فضا‌ی خالی بین بازیکنان خودی را به خوبی پوشش می‌دهند و در فاز حمله نیز می‌توانند به خوبی در بین بازیکنان حریف جا گیری کرده و در نقاط کور دفاع حریف پیشروی کنند. دروازبانان نیز پیشرفت بسیار خوبی داشته اند و خبری از مشکلات عجیب و غریبی که در گذشته دیده بودیم، نیست. آنها به خوبی پشت دفاع را مانند یک سوئیپر پشتیبانی می‌کنند و واکنش‌های بسیار خوبی در خروج ها از خود نشان می‌دهند.تغییر اساسی دیگر که در گیم پلی بازی خود نمایی می کند، تغییرات بنیادی سیستم ضربات آزاد، کرنرها و پنالتی‌هاست. در ضربات آزاد راه دور و کرنرها دیگر خبری از دوربین پشت بازیکن نیست. دوربین در حالت عادی قرار دارد و گیمر با استفاده از نشانه ای روی زمین که نمایانگر مکان تقریبی فرود توپ خواهد بود سر و کار دارد. شاید در نگاه اول عادت کردن به این سیستم بسیار سخت و ناممکن به نظر برسد اما در واقع استفاده از این سیستم به گیمر اجازه می‌دهد تا کنترل بیشتری روی توپ، نوع کات و محل فرود آن داشته باشد. همچنین گیمر این فرصت را خواهد داشت تا در زمان رسیدن توپ به محل مورد نظر بازیکنان خود را به نقطه فرود برساند و از موقعیت ساخته شده استفاده کند. در ضربات ایستگاهی نزدیک و پنالتی ها نیز گیمر می‌تواند نوع ایستادن بازیکن پشت توپ را تعیین کند و به شیوه مورد نظر خود به توپ ضربه بزند. گرچه ضربات ایستگاهی نزدیک هنوز بسیاری از ویژگی‌های کلاسیک خود را حفظ کرده اند اما در پنالتی‌ها این مورد کاملا متفاوت است. در ضربات پنالتی زاویه ایستادن، راه افتاده بازیکن، جهت و حتی قدرت توپ کاملا در اختیار گیمر است. پنالتی‌ها در ابتدا بسیار سخت و نشدنی به نظر می‌رسند اما با کمی تمرین می توان گفت که به یکی از بی نقص ترین قسمت های Fifa تبدیل شده اند.

3077216-fifa17_xb1_ps4_eaplay_martial_hazard_lineup_wm

داستان ستاره جوان لیگ برتر

Journey در Fifa به نوعی بخش تک‌نفره داستانی به شمار می‌رود. در این قسمت گیمر کنترل بازیکن جوان انگلیسی به نام الکس هانتر را بر عهده می‌گیرد و یک فصل را با او می‌گذراند. در Journey گیمر، بازی را به عنوان یک بازیکن گمنام شروع می‌کند و روند رو به رشد و پیشرفت او را در یک فصل رقم می‌زند. گیمر باید با تلاش و انجام تمرین ها فرصت بازی پیدا کند و در همان فرصت کم خودش را به مربی و تماشاگران ثابت کند. شاید انتظار یک خط داستانی چند ده ساعته و پویا از Journey امری بیهوده باشد. در این قسمت روند داستانی و انتخاب ها و بسیاری از موارد دیگر از قبل تعیین شده اند و گیمر فقط آنها را تجربه می‌کند. فرقی نمی‌کند که شما چه انتخابی را انجام می‌‌دهید چون روند این قسمت از ابتدا تا انتها خطی است. البته باید به این نکته اشاره کرد که لزوما این خطی بودن بد نیست و تجربه کردن یک فصل پر از هیجان به عنوان یک بازیکن گمنام در لیگ جزیره با یک داستان تقریبا خوب به نکته مثبتی برای Fifa 17 تبدیل شده است.

fifa-17-avra-45-obiettivi-ecco-lista-completa-v3-270667

Fifa 17 به اثری بی‌بدیل در سبک ورزشی تبدیل شده که با تغییرات مثبت خود ثابت کرده است که می‌شود در یک سال نیز پیشرفت کرد. تغییرات بنیادی در سیستم گیم پلی که شامل قسمت فیزیکی، تکنیکی و ضربات می شود روحی تازه در کالبد Fifa دمیده و تغییر موتور بازی نیز این اجازه را به سازندگان داده تا زیبایی فوتبال را با آخرین فناوری‌های موجود بصری به رخ همگان بکشد. Fifa 17 عنوانی خواهد بود که دوستداران فوتبال را تا سال دیگر به خوبی سرگرممی‌کند.

 

  • 85%
    - 85%
85%

خلاصه

نکات مثبت:
ارتقای مناسب گرافیکی
روان‌تر شدن بازی نسبت به گذشته
حضور قدرتمند بخش‌های آنلاین
بخش داستانی

نکات منفی:
خطی بودن بیش از حد بخش Journey
وجود باگ در ضربات شروع مجدد

Sending
User Review
76.2% (5 votes)
جواد محسنی

جواد محسنی

دبیر بخش خبر وبسایت VGMAG

نظری ارسال کنید

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

3 × 4 =