مقاله

سردرگمی در اهداف یا عقبگرد؟ | بررسی تکنیکی Assassin’s Creed Syndicate

سردرگمی در اهداف یا عقبگرد؟ | بررسی تکنیکی Assassin's Creed Syndicate 1

هنوز تیم های توسعه دهنده بازی ها، درک درستی از معنی عرضه یک بازی برای نسل بعد ندارند. این موضوع شاید با انتشار ورژن جدیدی از بازی Assassin’s Creed Syndicate رنگ و بوی جدی تری به خود بگیرد. شکی نیست که نسخه های زیادی از این بازی منتشر شده اند و هر کدام در نوع خود ویژگی های مثبت و منفی زیادی داشته اند، اما در مقایسه با نسخه قبلی از این سری یعنی Unity، که به مرز بالایی از کیفیت بصری بر روی PC و حتی کنسول های نسل هشتم رسیده بود؛ به نظر می رسد نسخه پیش روی ما یک عقبگرد تکنیکی از لحاظ بصری باشد. البته چشم انداز وسیع بازی Unity و محدوده دید آن باعث کاهش کیفیت نسخه کنسولی بازی شده بود (عدم هماهنگی انبوه سازی و چشم انداز بازی. البته شما بر روی PC خود اگر با یک پردازنده چهار هسته ای پیشرفته مانند i5 و یک کارت گرافیک GTX 970 یا بهتر از آن بازی می کردید متوجه این کلک سازندگان نمی شدید). شدیدا بر روی این موضوع تاکید داریم که بازی Unity را طور دیگری باید دید (چشم ها را باید شست، طور دیگر به بازی نگاه باید کرد!). چشم انداز های باشکوه قرن 18 از شهر زیبایی چون پاریس بسیار روح نواز است. جزئیات گسترده و تنوع گسترده وسعت دیدِ بازی و مقیاس آن به گونه ای است که شما را چند ثانیه ای در نگاه اول شوکه می کند. علاوه بر این، باید انبوه NPC ها را نیز اضافه کرد. خیابان های شلوغ و سنگر بندی شده! (با این کار شاید پیمایش نقشه بازی با راه رفتن کمی سخت شود ولی وجود حجم عظیمی از مردم در خیابان، عبور و مرورشان، درگیری ها و… در مقایسه با هر چیز دیگری در بازی فوق العاده است). البته این موضوع برای Syndicate نیز صدق می کند.

39140905980429699589

برای PC ها در بازی های مالتی پلتفرم، نکته ای که بالاتر به آن اشاره شد خیلی کم پیش می آید ولی بازی Unity این مهم را با موفقیت انجام داد. همه این ها منجر به یک سوال می شود که آیا در نسخه های دنباله دار این بازی بر روی PC هر دفعه باید شاهد فراز و نشیب بصری باشیم؟ در حالی که با توجه به نکته بالا این سری می تواند گوی سبقت را از کنسول ها (البته اگر موارد ضعفی که در چند خط بعد ذکر می شوند رفع شوند) برباید. به طور مثال عملکرد بازی بر روی PC در مقایسه با کنسول ها مثل تقاوت چهره و پوشش بعضی بازیگران در جلو و پشت دوربین است. اما در بازی Syndicate ما کاهش فریم ریت بازی به 30fps را شاهد هستیم. رزولوشن بازی هم مانند یونیتی 900p است و البته با محدودیت های گرافیکی بیشتر. اما واضح است که موتور بازیسازی AnvilNext در رابطه با انبوه سازی جمعیت بسیار انعطاف پذیر است و در مقایسه با کنسول ها، لود شدن مسافت های دوردست دارای جزییات بیشتری است.

assassins-creed-syndicate-cover-11

با یک نگاه سطحی به بازی Syndicate می توان فهمید که اهداف تیم یوبیسافت در توسعه این بازی نسبت به قبل فرق کرده است. از لحاظ گیم پلی بازی، این موضع به شدت برای کنسول بازها روشن است. در Syndicate ما شاهد برگشت به اولویت FUN (سرگرم شدن با انجام این بازی) هستیم. اما از لحاظ عملکرد شاهد هستیم که بعضا PC های خیلی خوب هم در گرفتن نرخ فریم ثابت به مشکل بر می خورند. اما باید گفت بازی هنوز در سطح بالایی قرار دارد. به تصویر کشیدن لندن در فضای انقلاب صنعتی به همان چشم نوازی پاریس در فضای سیاسی-انقلابی است. به تصویر کشیدن رودخانه ی Thames، محله ی Westminster، راه آهن سراسری شهر، میدان ترافالگار و… به زیبایی هرچه تمام تر و با جزییات عالی به تصویر کشیده شده اند. اما در هر حال باید اشاره کرد که نمایش جزییات و زیبایی بصری بازی در حد یونیتی نیست و دارای افت بوده است. وجود انبوهی از NPC ها در خیابان ها و محله ها هم مثل قبل نیست. حتی گزینه ای در تنظیمات بازی وجود ندارد که این مورد را اضافه کند. البته همچنان رفت و آمد درشکه چی ها و اغتشاشات موجود در خیابان ها نبض اصلی شلوغی بازی را در دست دارند. اما برای توضیح بییشتر باید گفت که در نمایش انقلاب فرانسه، جزییات و تزیینات به کار رفته در بازی به خوبی نشان می داد که در شهر چه خبر است. در واقع حتی اگر شما تاریخ هم نمی دانستید متوجه وقوع یک انقلاب می شدید. اما این موضوع برای شهر لندن در حال پیشرفت صدق نمی کند. با این حال شاهد نمایش های خوبی از مناطق اصلی و تاریخی شهر ملکه در سال 1868 هستیم. نمونه بارز آن به تصویر کشیدن رودخانه ی Thames است. با توجه به نقطه زمانی بازی و کاری که از تیم یوبیسافت در نسخه قبل شاهد بودیم، معتقدیم بازی پیش رو جای کار و پتانسیل بیشتری برای جلوه های گرافیکی داشت (انقلاب صنعتی در زمان امپراطوری بریتانیا).

Assassins-Creed-Syndicate-review-06-640x360

هر چند از این لحاظ بازی بهبودی را ارائه نمی دهد. اما PC باز ها باید منتظر بهبود کیفیت تکنیکی بازی در دیگر قسمت ها باشند. سایه ها و ambient occlusion در بازی بهتر شده اند. درخصوص این موارد باید گفت افت فریمی را منجر نمی شوند ولی همچنان با بازی یونیتی فاصله دارند. به طور کلی، بازی در بخش کیفیت دارای پولیش یکدست تری شده است. آپشن های ارائه شده بازی در بخش گرافیک همانند قبل است. resolution و v-sync و مواردی از جمله: environment quality ،texture quality ،shadow quality ،ambient occlusion و anti-aliasing. نسخه کنسولی بازی هم بسیار شبیه به PC شده است. البته در این بخش باید تنظیماتی را ست کرد تا نتیجه مطلوب بدست آید. علاوه بر رزولوشن بهتر بر روی PC، بازیباز ها می توانند Ultra high environment quality ،PCSS shadows ،MSAA و TXAA anti-aliasing را تجربه کنند. با این حال حتی یک Titan X اورکلاک شده با روشن بودن تنظیمات TXAA anti-aliasing و MSAA نمی تواند نرخ فریم 60 ثانیه را حفظ کند. به هر حال می توانید با روشن کردن تنظیماتِ بالا از گرافیک و جلوه های بصری خوبی لذت ببرید با این حال که نرخ فریم ثابت 60 را در همه ی مکان ها و صحنه های بازی تجربه نخواهید کرد (به نظر ما بهتر است تنظیمات مربوط به AA بر روی SMAA باشد). ما فرصت کافی برای تست عملکرد بازی را نداشتیم. اما شکی نیست که سخت افزار مورد نیاز برای اجرای بازی با تغییراتی (اجرای بازی با سیستمی کمتر از سیستم مورد نیاز) رو به رو شده است. برای مثال برای اجرای یونیتی از یک پردازنده i5 2500K و کارت گرافیک GTX 680 استفاده شد در حالی که برای Syndicate از کارت گرافیک GTX 660 استفاده کردیم. نوع نرخ فریم دهی و رزولوشن هم با کنسول تقریبا برابر شده است (30 فریم و کیفیت 1080p). در نهایت هم تیم بررسی تکنیکی یوروگیمر بازی را با یک پردازنده i3 4130 و کارت گرافیک GTX 750 Ti اجرا کرده است که از حداقل سیستم مورد نیاز برای اجرای بازی کمتر است و انها کیفیت 900p را تجربه کرده اند (با نرخ فریم بهتری نسبت به هر دو ورژن کنسولی).

assassin-2

یک پردازنده 4 هسته ای Core i5 و یک کارت گرافیک GTX 970 بازی را در کیفیت 1080p و نرخ 60 نگه می دارد. اما همچنان نوساناتی را در بخش فریم-ریت تجربه خواهید کرد. با توجه به ویدیوی مقایسه ای که در وب سایت یوروگیمر از تنظیمات بازی بر روی High-Ultra قرار دارد و صحبت های تیم بررسی تکنیکی بازی، 6گیگ از رم شما در بالاترین تنظیمات مصرف خواهد شد. در حالی که vRAM کمتری نسبت به یونیتی نیاز خواهید داشت. هر چند در بخش گرافیکی بازی دیگر نیاز مبرمی به گرافیک بالایی نیست (2 گیگابات GDDR5) اما همچنان توصیه ما این است که از 8 گیگ RAM استفاده کنید. با توجه به نسخه سال قبل یعنی یونیتی، متوجه شدیم که PC می تواند چه ظرفیت باالقوه ای را در اختیار سازندگان قرار دهد (هر چند برای این ظرفیت سیستم بالایی هم باید داشت)، ولی با انتشار بازی Assassin’s Creed Syndicate به راحتی متوجه می شویم ضعف های توسعه یک بازی از لحاظ بصری بر روی PC نسبت به کنسول ها در کدام بخش ها است. با این حال از لحاظ سخت افزاری باز هم بازی با سخت افزاری متوسط، عملکرد بهتری از لحاظ فریم و بصری دارد. ما امیدواریم تا بالاخره تیم یوبیسافت بتواند کیفیتی در حد بازی Grand Theft Auto 5 را بدون مشکل ارائه دهد (می دانیم که موتور بازیسازی AnvilNext این قدرت را داراست). می توان گفت یوبیسافت بر روی بخش سرگرمی بازی امسال توجه بیشتری کرد و از لحاظ تکنیکی یک عقبگرد داشت. و در این بین ورژن های کنسولی بازی هزینه این تصمیم را بیشتر درک کردند!

سردرگمی در اهداف یا عقبگرد؟ | بررسی تکنیکی Assassin’s Creed Syndicate

سید محمد جلیلی
مقاله اصلی برگرفته شده از وب سایت Eurogamer

نیما هاشمی

نیما هاشمی

2 نظر

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

هفده − ده =

  • نتیجه ی بازخوردها از این دو بازی که بحثش شد میتونه بهشون کمک زیادی بکنه که قسمت های بعدی رو چطور پیش ببرن.
    استراحت هم که هیچی الان 2 ساله, سالی 3 تا Assassin ساخته میشه. :reallyangry:

  • مقاله خوبی بود .
    فقط اینکه دید مردم میتونه متفاوت باشه. بنابراین نمیشع گفت همه به چشم fun به نسخه UNITY نگاه میکردن :cute: :cute: