مقاله

تاریخچه ماریو – قسمت پایانی

تاریخچه ماریو - قسمت پایانی 1

به قسمت سوم و آخرین قسمت تاریخچه بازی محبوب ماریو رسیدیم. در قسمت اول نگاهی به تاریخچه سری بازی ماریو در دهه 80 و در قسمت دوم نگاهی به تاریخچه این سری بازی در دهه 90 انداختیم. در این مقاله نگاهی به عناوین دهه اول قرن 21 این سری بازی تاکنون خواهیم داشت. با ما همراه باشید.

از سال 2001 تا 2006 میلادی – دوران GameCube

GameCube

GameCube یا مکعب بازی، نام کنسول نسل بعدی نینتندو بود. اگر نینتندو 64 در دورانش به قدم های اشتباهی که برداشته بود پی می برد، کنسول گیم کیوب شانس بیشتری را برای موفقیت های بزرگ تر در زمینه بازی های رایانه ای کسب می کرد. با سقوط کنسول سگا در این دوره، گیم کیوب خود را مابین دو کنسول Ps2 و Xbox تنها دید. البته ناگفته نماند که سوپر فامیکم ( Snes ) و نینتندو 64 ( N64 ) عناوین بسیار موفقی را از سری بازی ماریو به خود دیده بودند اما نتوانستند انتظارات فن های نینتندو را آن گونه که می خواستند، برآورده کنند.

Mario-Luigi

یکی از عناوین موفق گیم کیوب، بازی Luigi’s Mansion بود. عمارت لوییجی هم همانند عناوینی همچون سوپر ماریو 64 و سوپر ماریو کارتینگ در نسل قبلی نینتندو، عنوانی متفاوت با سبکی جدید بود که به یکی از بهترین بازی های کنسول گیم کیوب تبدیل شد. این بازی گیم پلی متفاوت و جذابی را برای گیمرها و فن های نینتندو رقم زد. با گم شدن ماریو، لوییجی برای پیدا کردن برادرش وارد عمارتی بزرگ می شد اما این عمارت که خانه ی ارواح بود، برای لوییجی که بسیار ترسو بود به کابوسی فراموش نشدنی تبدیل شد. دشمنان لوییجی در این بازی ارواح بودند که در اتاق های سرد و تاریک عمارت ناگهان از پشت لوییجی ظاهر می شدند و او را می ترساندند و لوییجی هم برای نابود کردن آنها باید با استفاده از دستگاه مکشی که در دست داشت، آنها را به داخل دستگاه خود می کشاند و زندانی می کرد. این بازی جذابیت بالایی داشت چرا که محیط طنز گونه و کارتونی سری بازی ماریو با سبک Survival Horror ادغام شده بود و یک بازی بی نظیر را خلق کرده بود. محیط های بازی بسیار تاریک بودند و لوییجی تنها با چراغ قوه ی خود قادر به روشن کردن محیط بود. بازی عمارت لوییجی، محیط وسیع و گسترده ای را برای اکتشاف و گشت و گذار داشت و به گیمر اجازه می داد تا با میل خود بازی را ادامه دهد. جزئیات بازی بسیار خوب کار شده بود و بازی از گرافیک خوبی برخوردار بود.

نینتندو با ساخت سوپر ماریو 64 در نسل قبلی خود، کمی انتظارات فن های خود را بالا برد و عناوین منحصر به فردی که برای نینتندو گیم کیوب منتشر شد باز هم نتوانست فن های این سری بازی را راضی کند تا اینکه در سال 2002 با انتشار بازی Super Mario Sunshine انتظارها تا حدودی به پایان رسید.

Mario-13

سوپر ماریو سانشاین با حفظ محیط آزاد، وسیع و البته سه بعدی سوپر ماریو 64، دوباره جذابیت و تجربه این بازی را به فن های نینتندو هدیه کرد. در این عنوان ماریو لوله کش در شغل یک تمیزکار محیط زیست ظاهر شد. او یک مخزن آب بر پشت خود داشت که بایستی با استفاده از آن محیط آلوده و مواد زاید جزیره ای را که واردش شده بود را پاک سازی می کرد. این مخزن آب با پیش رفتن در بازی آپگرید می شد و قابلیت های جدیدی به آن اضافه می شد و ماریو حتی با فشار آب هم می توانست پرواز کرده و دشمنان را نابود کند. این بازی با اینکه جذابیت خاص خود را داشت و گیم پلی جدیدی از ماریو سه بعدی را از خود نشان داده بود، باز هم همانند بازی عمارت لوییجی، نتوانست انتظاری که تعدادی از فن های ماریو داشتند را برآورده کند.

Mario-12

در همان سال های ابتدایی قرن 21 میلادی، نینتندو با اینکه در سری بازی ماریو کم کاری کرده بود ولی باز تسلطش را در ساخت این سری بازی از دست نداد و با انتشار عناوین بازسازی شده و تلفیقی نینتندو میکرو و سوپر نینتندو فامیکم از جمله Mario RPG و انتشار بازی بازسازی شده کنسول GBA یا Game Boy Advance یعنی Mario & Luigi: Superstar Sega در سال 2003 و بازی کنسول DS یعنی Mario & Luigi: Partners in Time در سال 2005، توانست محبوبیت دوست داشتنی خود را حفظ کند.

البته ناگفته نماند که کنسول گیم کیوب عناوین بسیار زیادی به غیر از سری بازی ماریو را پشتیبانی می کرد و نمی توان آنها را نادیده گرفت. از جمله بازی هایی که برای نینتندو گیم کیوب منتشر شدند می توان به 7 عنوان از سری بازی رزیدنت اویل شامل رزیدنت اویل 4، دو عنوان از کال آف دیوتی، فاینال فانتزی، Donkey Kong، بتمن، سونیک و 8 عنوان از سری بازی Tom Clancy یعنی Ghost Recon، Rainbow Six و حتی SplinterCell اشاره کرد. پس می توان گفت کم بودن عناوین ماریو بر روی این کنسول باعث نشده بود که این کنسول محبوبیت خود را از دست بدهد چرا که عناوین بزرگ دنیا هم بر روی این کنسول منتشر می شدند.

Mario-16

اما بهتر است دوباره به ادامه تاریخچه ماریو برگردیم. با انتشار بازی Paper Mario: The Thousand-Year Door نینتندو جانی دوباره به این سری بازی بخشید. نینتندو با ساخت Paper Mario یا ماریو کاغذی، باز هم سبک جدیدی از سری بازی ماریو را خلق کرد. این بازی بسیار خلاقانه ساخته شده بود و تمامی جزئیات بازی همانند کاغذ ساخته شده بودند و حجم و جرم نداشتند. این سبک از بازی برای فن های سری بازی ماریو بسیار خوشایند بود چرا که بسیار بازی Fun و سرگرم کننده ای برای گیمرها به حساب می آمد. گیم پلی بازی کاملا با تمامی عناوین گذشته ماریو متفاوت بود. ماریو شخصیت اصلی بازی که یک ورق نازکی بیش نبود در طی بازی وسایل گوناگونی را پیدا می کرد و خود را قوی تر و قوی تر از قبل می کرد.

نحوه مبارزات در بازی به صورت نوبتی انجام می شد به طوری که ماریو با برخورد با دشمنان وارد بتلی در صفحه ای جدید می شد و باید به صورت نوبتی دشمنان خودش را نابود می کرد. محیط بتل ها به نوع خود بسیار زیبا ساخته شده بودند و شما خود را در صحن تئاتر می دیدین و تعدادی تماشاچی مبارزه شما را تماشا می کردند. بک گراند و محیط بتل ها در موقعیت ها و مکان های مختلف هم متفاوت بود و کسل کننده نمی شد.

Mario-17

گیم پلی بازی به هیچ وجه برای گیمر تکراری نمی شد چرا که کرکتر محبوب ما هر لحظه قوی تر می شد و خود را آپگرید می کرد. اسلحه های قوی تر بدست می آورد و با خرید وسایل از بازار و اسلحه فروش ها خود را قدرتمندتر می ساخت. شما در بازی می توانستید آشپزی کنید و انواع غذاها را طبخ کنید که در نبرد با استفاده از آنها قدرت منحصر به فردی بدست آورید که درخور آن مبارزه باشد. ناگفته نماند که در این بازی شما با ملاقات کردن استاد رزمی و شکست دادنش می توانستید درجه استادی با کمربند طلایی را بدست آورید و مهارت و قدرت بدنی خود را چندین برابر کنید و بسیار بسیار راحت تر دشمنان رو نابود کنید. سازندگان بازی، در مورد تمامی جزئیات این بازی فکر کرده بودند و چیزی برای این بازی کم نذاشته بودند.

Mario-18

در این بازی، ماریو دوستان زیادی را هم داشت که می توانست با خود به نبرد ببرد. کسانی که دوستان ماریو را تشکیل می دادند از همان قشرهایی بودند که دشمنان ماریو را تشکیل می دادند اما با این تفاوت که دوستان ماریو از Bowser یا غول آخر ماریو دستور نمی گرفتند و داستان زندگی خودشان را داشتند. دوستان ماریو را Goomba ها یا موجودات قهوه ای رنگ، Koopa ها یا لاک پشت ها و … تشکیل می دادند که هر کدام قدرتی ویژه خود را داشتند و پس از مدتی هر کدام آپگرید می شدند. ناگفته های زیادی در مورد این بازی باقی می ماند که خود می تواند مقاله ای جداگانه باشد.

با انتشار بازی Mario Kart: Double Dash نینتندو گیم کیوب توانست خود را تا سطح بازی های اولین کنسول مایکروسافت یعنی Xbox بلکه بهتر نیز برساند و برای رسیدن به کنسول Ps2 تلاش کند. این بازی تفاوت خیلی زیادی با عناوین قبلی خود در کنسول های نسل قبل داشت و کرکترهای بیشتر و جدیدتری از جمله Waluigi به بازی اضافه شده بود. گرافیک بازی و محیط نسبت به عناوین گذشته پیشرفت چشم گیری داشت. موزیک بازی و محیط نیز بسیار جذاب تر از قبل شده بود.

Mario-20

گیم پلی بازی، مراحل، وسایل نقلیه، اسلحه ها و قدرتی های ویژه هر کدام از کرکترها، بازی منحصر به فردی را از سری بازی ماریو برای کنسول گیم کیوب خلق کرده بود. گیم پلی بازی به گونه ای بود که گیمر دو کرکتر و یک وسیله نقلیه به انتخاب خود انتخاب می کرد و برای مسابقه خود را آماده می کرد. این بازی هم همانند دیگر بازی های ریسینگ، هدف نهایی آن اول شدن در بازی بود ولی با این تفاوت که گیمر در بین بازی برای جلوگیری از پیشروی حریفانش می توانست با بدست آوردن اسلحه های گوناگون و استفاده به موقع از آنها، جلوی پیشروی آنها را بگیرد و سرعت آنها را کم کند.

تا پایان سال 2006 عناوین بیشتری از سری بازی ماریو برای این کنسول منتشر شدند. این عناوین شامل چهار شماره از سری بازی ماریو پارتی، چند شماره از سری بازی ماریو اسپورت از جمله Mario Power Tennis ،Mario Superstar Baseball و Mario Super Strikers و چندین عنوان دیگر از این سری بازی بودند.

از سال 2006 میلادی تاکنون – دوران Wii

Wii

گاهی اوقات باید با نگاه به گذشته و درس گرفتن از آن، قدمی پیش به سوی پیشرفت برداشت. نینتندو با درس گرفتن از کنسول های نسل قبلی خود، توانست با خلق Nintendo Wii جای دیگر کنسول های خانگی را بگیرد و در بین گیمرها محبوب شود. نینتندو با ساخت Wii دوباره توانست همان محبوبیتی را که در دوران کنسول Snes یا سوپر فامیکم داشت را دوباره بدست آورد و کمبودهایی را که کنسول هایش در نسل N64 و GameCube داشتند را جبران کند. فروش کنسول Wii به قدری زیاد شد که اینگار شما خرید و مایحتاج روزمره خود را تهیه می کنید. برای آشنایی بیشتر با کنسول Wii به این لینک مراجعه کنید.

Mario-14

در این سال ها عناوین زیادی از سری بازی ماریو برای کنسول های نینتندو عرضه شدند که تعدادی از این عناوین را می توانید در زیر مشاهده کنید:

New Super Mario Bros – 2006 – DS که بازسازی شده همان نسخه اولیه ماریو برای کنسول میکرو با گرافیکی فوق العاده بود.

Mario Kart 7 – 2011 – 3Ds

Super Mario 3D Land – 2011 – 3Ds

New Super Mario Bros 2 – 2012 – 3Ds

Paper Mario: Sticker Star – 2012 – 3Ds

Mario & Luigi: Dream Team – 2013 – 3Ds

Super Mario Galaxy – 2007 – Wii

Mario Party 8 – 2007 – Wii

Super Paper Mario – 2007 – Wii

Mario Kart Wii – 2008 – Wii

Mario Power Tennis – 2009 – Wii

New Super Mario Bros. Wii – 2009 – Wii

Super Mario All-Stars – 2010 – Wii

Super Mario Galaxy 2 – 2010 – Wii

Mario Party 2 – 2012 -Wii

عناوین بسیار زیاد دیگری هم در این سال ها برای کنسول های نینتندو منتشر شدند و مورد توجه گیمرها و فن های نینتندو محسوب شدند.

Mario-19

در سال های اخیر بعد از معرفی و عرضه کنسول Wii U نیز عناوین بزرگی از این سری بازی همچون Super Mario 3D World برای این کنسول ساخته و عرضه شد؛ اما به یاد داشته باشید که ما در این مقاله تنها عناوین سری بازی ماریو و تاریخچه این سری بازی را مورد بررسی قرار دادیم در صورتی که کنسول های شرکت نینتندو همچنان هم فروش بالای خود را ادامه می دهند و توسعه دهندگان، بازی های جذابی را به غیر از عناوین سری بازی ماریو روانه بازار جهانی گیم می کنند.

در نهایت به تمامی گیمرهایی که بازی های نینتندو را تجربه نکرده اند، توصیه می کنم حتی اگر شده چند ساعتی نیز، بازی های انحصاری نینتندو را تجربه کنید. شاید لذتی که بازی های نینتندو به شما می دهد را تابحال تجربه نکرده باشید و برایتان بسیار جذاب تر از بازی های گرافیکی نسل حاضر از جمله AC ،GTA ،Cod ،BF باشد. لازم به ذکر است فروش بالای کنسول ها و بازی های نینتندو صرفاً بخاطر گیم پلی جذاب و خاطره انگیز بازی های آن است و گرافیک حرف اول را نمی زند و اکثریت گیمرهای سراسر جهان نیز گیم پلی را به گرافیک ترجیح می دهند؛ هرچند که گرافیک بازی های نینتندو باز هم در سبک کارتونی خود بسیار عالی کار شده است.

پایان


نویسنده: عرفان سکاکی


میثم قربانی

میثم قربانی

مدیر سایت

6 نظر

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

6 + سیزده =