مقاله

چهار تئوری برجسته در مورد داستان Death Stranding

چهار تئوری برجسته در مورد داستان Death Stranding 1

بعد از شکسته شدن روابط بین Konami و Kojima، بعد از سفرکردن کوجیما به دور دنیا برای پیدا کردن بهترین و مناسب ترین موتور بازی سازی، بعد از صدها توئیت رازآلود و رمزدار و البته صدها عکس غذا که او در توئیت خود منتشر کرد، بالاخره در E3 تریلری از بازی جدید کوجیما دیدیم و پرده از روی این بازی برداشته شد. از این بازی که اولین بازی او بیرون از Konami می باشد، تا به حال استقبال خیلی خوبی شده است ولی تاکنون هیچکس هیچ اطلاعی ندارد که داستان این بازی از چه قرار است. آیا بازی مربوط به سفر در زمان است؟ آیا Norman Reedus در تمام بازی قرار است بدون لباس باشد؟! کسی هنوز جوابی برای این سوالات ندارد ولی اگر بخواهیم به اطلاعاتی که داریم نگاهی بندازیم، متوجه می شویم که میزان زیادی تئوری در مورد بازی بیان شده اند. و با درنظر گرفتن این مسئله که این بازی کوجیماست، هیچ شکی نیست که هر کدام از تئوری ها بالقوه هستند و ممکن است به نحوی مربوط به داستان بازی باشند. در زیر به 4 تئوری برجسته و احتمالی در مورد این بازی خواهیم پرداخت:

تئوری انحراف طبیعت

Death Stranding2

بهتر است اول به نام بازی نگاهی بیندازیم. با وجود اینکه Death Stranding عنوان تقریبا نامفهومی می باشد، ممکن است که دارای معانی مهمی باشد. مثلا ممکن است این عنوان به پدیده “خودکشی نهنگ ها” مربوط باشد که در این پدیده پستانداران دریایی خود را به دلایلی که هنوز ثابت نشده است به ساحل می افکنند تا اینکه بالاخره بعد از مدتی به دلیل کم آبی می میرند. به عبارتی دیگر، موجود کامل آبی سعی دارد بر روی خشکی زندگی کند، که مصداق بارز انحراف طبیعت است. در تریلر بازی نیز ساحلی را پر از لاشه های حیوانات میبینیم. یک کاربر Reddit به نام SomeRandomme این تئوری را بیان می کند که این اقیانوس که داخل تریلر میبینیم، مصداق اقیانوس یا دریاچه تئوری “سوپ بنیادین” است. در این تئوری بیان شده است که حیات در حدود 3.8 میلیارد سال پیش بوسیله یک سری فعل و انفعالات شیمیایی بوسیله ذرات شیمیایی داخل اتمسفر در داخل یک دریاچه یا اقیانوس بزرگ بوجود آمده است. ولی در این تریلر خاص، این اقیانوس حیات بخش نیست و گیرنده حیات است که این هم به انحراف طبیعت اشاره دارد.

یک رد زخم بر روی شکم Norman Reedus وجود دارد که همه آن را زخم زایمان (سزارین) می نامند که این هم نشان دهنده انحراف طبیعت است. ولی من قصد دارم از این تئوری هم پیشتر بروم و بگویم که در مسیر تکثیر جمعیت در این سیاره فاسد، ممکن است درون شکم Norman با مواد نانوتکنولوژی پرشده باشد که باعث شوند او بچه ای به دنیا بیاورد و آن بند ناف سیاه مکانیکی هم یک بند ناف برای تغذیه مواد لازم به نوزاد برای رشد او باشد!

تئوری پیام پنهانی

DS2

کوجیما قطعا عاشق پیام های پنهانی و رمزدار است. در بازی Metal Gear Solid V: Phantom Pain، یک مرحله به نام Deja Vu وجود دارد که شما باید لوگوهای Metal Gear را از روی دیوار و سقف بکنید. به محض اینکه اولین لوگوی Metal Gear توسط شما کنده می شود، این پیام نمایش داده خواهد شد: “ممکن است علامت ها را بتوانی حذف کنی، ولی خاطره ها هیچوقت از بین نخواهند رفت”. اکثر گیمرها بر این باورند که این پیام مربوط به این مسئله است که کونامی عکس Kojima را از روی Artwork رسمی تبلیغاتی عنوان Phantom Pain برداشته بود.

با درنظر گرفتن این داستان، ممکن است که این تریلر اصلا مربوط به بازی نباشد و فقط یک پیام خاص به یک سری افراد خاص باشد!

یکی از اولین تصاویری که در تریلر میبینیم Norman Reedus بدون لباس، محاصره شده توسط مرگ می باشد. این پیام ممکن است به معنای واقعی کلمه نباشد ولی ممکن است به این معنی باشد که سری Metal Gear به پایان رسیده است و یا به معنی پایان میراث افسانه ای کوجیما باشد.

چند فریم بعد در ویدئو، بچه ای را میبینیم که به Reedus متصل است. و همه می دانیم که Metal Gear همیشه کودک کوجیما بوده است، چیزی که به او متصل است و چیزی که او به آن عشق می ورزیده است و البته چیزی که هیچوقت نمی تواند از آن فرار کند. بچه از او جدا می شود (از روی عمد یا غیرعمد که خودش معنی خاص خودش را دارد) و کوجیما از بند Metal Gear آزاد می شود تا به دنیایی جدید (ساحل داخل ویدئو) وارد شود و برای اولین بار با خیال راحت در دنیا راه برود و ازاد باشد. حتی ممکن است رد دست ها روی بدن او نشانه ای از کسانی باشد که میخواستند بخشی از او را تصاحب کنند. حتی بدون لباس بودن او نیز ممکن است نشانه آسیب پذیر بودن او باشد.

تئوری ایمان

159551_gWRbN7M5iN_death_stranding_2

اگر دقت کرده باشید تریلر با یک تکه از شعر William Blake با نام Auguries of Innocence برگرفته از مجموعه آثار او با نام The Pickering Manuscript می باشد. این شعر که بدون ترتیب و قاعده خاصی سراییده شده است، چند تناقض و پارادوکس را در خود جا داده است که همه آنها به این جمله ختم می شوند: In the coming of a great evil (با ظهور یک شیطان بزرگ). Blake در زمان خودش و در عصر شعر رمانتیک به این دلیل مشهور شد که برای برابری فقیر و غنی می جنگید و تفسیر متفاوتی از مسیحیت داشت. ابیات شعر Blake معانی مشابهی با تریلر Death Stranding دارد. مثلا در قسمتی از شعر آمده است که “دنیا همانند یک دانه گندم در میان ساحل شنی می باشد”. به چشم ما، سیاره زمین و این دنیا بزرگترین اجسام قابل درک هستند ولی به چشم خدا، سیاره زمین همانند یک دانه گندم که در میان شن های یک ساحل فرو رفته باشد است. ایده این تئوری این است که Reedus در دنیایی زندگی می کند که یک مصیبت و بلای بزرگ رخ داده است و خشم خدا در تمامی این سرزمین حس می شود. آیا خدا دیگر امیدی به این دانه گندم ندارد و به دنبال دانه گندم دیگری است که جهنم در زیر آن نهفته نیست؟

ولی آن بچه داخل تریلر چه ربطی به این شعر دارد؟ بهتر است به شعر نگاهی عمیقتر بیندازیم:

“He who mocks the infant’s faith
Shall be mocked in age & death
He who shall teach the child to doubt
The rotting grave shall ne’er get out
He who respects the infant’s faith
Triumphs over hell & death”

Blake اعتقاد دارد که همه نوزادان با اعتقاد و ایمان به دنیا می آیند که بخشی از ذات انسان است و کسانی که این ایمان و اعتقاد را در این نوزادان از بین می برند، اساسا به خود بشریت صدمه می زنند. شاید بچه داخل تریلر نشانه ای از ایمان Reedus باشد؟ آیا آن اشک های او اشک شوق برای کشف دوباره ایمان و اعتقاد اوست؟ شاید دست هایی که به دنبال Reedus حرکت می کنند دست فرشتگان باشند که همیشه مراقب او هستند ولی هیچوقت مستقیما تداخل نمی کنند؟ و البته زخم روی شکم Reedus هم معانی زیادی در قالب معنویات و الهیات دارد.

به وضوح می توان دید که تریلر شباهت های زیادی با اشعار Blake دارد و ممکن است این تریلر تفسیر یا بازگویی اشعار او در قالب بازیهای ویدئویی باشد. به یاد داشته باشید که Blake خودش بخش هایی از کمدی الهی (Dante’s Inferno) را در قالب آبرنگ به تصویر کشیده است. آیا هم اکنون نوبت کوجیماست که در قالب بازی های ویدئویی همین کار را با آثار Blake انجام بدهد؟ خدا می داند…

تئوری Kobo Abe

gallery-1466062167-death-stranding-sony-e3-2016-02-1280x720

با توجه به یکی از مصاحبه های اخیر کوجیما با IGN، یکی از مهم ترین چیزهایی که کوجیما در خلق بازی Death Stranding از آن الهام گرفته است یک داستان کوتاه از نویسنده و نمایش نامه نویس معروف ژاپنی یعنی Kobo Abe می باشد. کوجیما در این مصاحبه گفته است: “در این داستان، Abe می گوید که اولین ابزاری که بشر از آن استفاده می کرده است تکه چوب بود. او می گوید که این تکه چوب اولین ابزاری بوده که انسان ها از آن برای فاصله دادن بین خودشان و خطر استفاده می کرده اند. او در ادامه می گوید که دومین ابزار پر استفاده بشر طناب (اشاره به بند ناف؟!) بوده است که از آن برای نزدیک نگه داشتن چیزهایی که برای انسان مهم بوده استفاده می شده است.”

این اولین بار نیست که کوجیما از Kobo Abe برای الهام گرفتن در کارهای خود استفاده می کند. جعبه های معروف سری Metal Gear نیز از یک داستان این فرد به نام The Box Man (مرد جعبه ای) الهام گرفته شده اند. هرچند کوجیما به صورت دقیق اشاره به داستانی که Death Stranding از آن الهام گرفته است نمی کند، با نگاه به آثار او می توان فهمید که منظور نمایش نامه The man who turned into a stick می باشد (مردی که تبدیل به یک تکه چوب شد).

این نمایش به سه قسمت تقسیم شده است. بخش اول که نامش چمدان می باشد نشانگر تولد با روایت داستان یک چمدان قفل شده که گفته می شود درون آن تمام ایل و تبار یک مرد قرار گرفته است می باشد. بخش دوم که نامش صخره زمان است، تمرکزش بر روی یک بوکسور مصمم است که باید بازی بعدی خود را ببرد تا بتواند به کار بوکس خود ادامه دهد. این بخش مربوط به مفهوم زندگی و مفهوم موجودیت می باشد. بخش سوم و پایانی که نامش “مردی که تبدیل به یک تکه چوب شد” جاییست که داستان جالب می شود…

داستان اینگونه پیش میرود که دو نفر در کنار خیابان به یک تکه چوب برخورد می کنند و آن را حمل کرده و بین یکدیگر پرتاب می کنند تا اینکه یک زن و یک مرد به آنها می رسند و به آنها پیشنهاد می دهند که آن تکه چوب را از آنها بخرند. مرد بالاخره آن دو را راضی می کند که تکه چوب را به آنها بفروشد از ترس اینکه آنها تبدیل به آن تکه چوب نشوند. ولی در پیچ و تاب داستان بعدا متوجه می شویم که آن مرد یک مامور از جهنم بوده است و تم و موضوع پایانی این داستان در مورد مرگ است.

تولد. زندگی. مرگ. چه کسی می داند که جریان چیست؟ ولی اگر قرار بود من روی چیزی شرط بندی کنم نظرم این بود که این بازی در مورد تولد (بچه)، زندگی (Norman Reedus) و مرگ (به گل نشستن یا همان Stranding) می باشد.

چهار تئوری برجسته در مورد داستان Death Stranding

کاوه آرانیان
تابستان 95
مقاله برگرفته شده از وب سایت Kotaku

کاوه آرانیان

کاوه آرانیان

This Is My Motto : Do it Good or don't Do it at all
Contact me at araniankaveh@yahoo.com

4 نظر

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

پنج × چهار =

  • خیلی مقاله عالی و قشنگی بود. ممنون کاوه جان
    هیدئو کوجیما از نظر من یه مریض روانی کار درسته که خوب می دونه چطور بازی بسازه :rotfl:
    باز هم تشکر

    • خیلی ممنون عرفان جان و خوشحالم که از مقاله خوشت اومده. واقعا خودمم نمیتونم صبر کنم ببینم جریان این بازی چیه و هنوز در حال Theorycrafting ام.
      از بقیه دوستانی هم که از مقاله خوششون اومده و اون رو مطالعه کردن تشکر میکنم.

  • کنفرانس SONY رو داشتیم با بچه ها می دیدیم
    دیدیم کوجیما داره میاد پایین(چقدر هم طول کشید !!! :))) ) هممون ساکت شدیم خیره شدیم به تصویر کوجیما هم شروع کرد به صحبت کردن ( آیم بک و اینا…) تمام مدت ساکت بودیم…تریلر شروع شد از اول تا آخرشو مث ماست نگاه کردیم فقط…هیچی هم نفهمیدیم بعدشم کلا Death Stranding و کوجیما رو یادمون رفت !!! :)))))))
    الان که این مطلبو خوندم میگم ای دهنت سرویس کوجیکا :)))))))
    ارزشمند بود
    مرسی بابت ترجمه 🙂

  • بسی لذت بردم از این مقاله. بسیار جالب بود. ممنون از کاوه عزیز.
    کوجیما خودش لذت میبره از اینکه در مورد بازیش یا بازی هاش تئوریهای مختلفی گفته بشه. بارها اینو گفته.
    این بازی ها هم همینطور.
    ولی کسی یه نکته خیلی بزرگ رو در نظر نمیگیره.
    کوجیما از تئوریهایی که مطرح میشه استفاده میکنه. بالاخره عقل جمعی از عقل فردی بهتر و قوی تره و این هوشمندی کوجیما رو میرسونه. کی میدونه که کوجیما چقدر از بازیش رو ساخته و داستان بازیش چجوریه. و اون میتونه با تئوری ها و حدسهایی که در مورد بازیش زده میشه که بعضا عقل خودشم به اونها نمیرسه بازیش رو کامل کنه. ادم هوشمندیه. اگر نبود کوجیما نبود.