مقاله

یادداشتی درباره بازی «راز روشن»

یادداشتی درباره بازی «راز روشن» 1
بازی راز روشن اگر توسط توسعه دهندگان و سرمایه گذارانش مورد توجه جدی قرار نگیرد، ممکن است بودجه، زمان و نامی که با خود یدک می کشد را به قهقرا ببرد.

بازی راز روشن اگر توسط توسعه دهندگان و سرمایه گذارانش مورد توجه جدی قرار نگیرد، ممکن است بودجه، زمان و نامی که با خود یدک می کشد را به قهقرا ببرد.

راز روزشن - gameemag

در یکی از نمایشگاه های رسانه های دیجیتال بود که از بازی « راز روشن » که به معرفی شهید احمدی روشن و وقایع مرتبط با انرژی هسته ای می پردازد؛ رونمایی شد و دمویی از آن نیز در نمایشگاه پخش گردید. دمویی که قسمتی از گیم پلی بازی را نشان می داد و استقبال عمومی خوبی نیز از آن گردید، به طوری که عده ای راز روشن را انفجاری در صنعت گیم ایران دانستند. در آن زمان سازندگان بازی مدعی بودند که این دمو در کمتر از سه ماه ساخته شده و بازی نهایی بسیار بهتر و متفاوت تر نیز خواهد شد.

       در دموی مذکور، ابتدا بازی کننده با رانندگی در خیابان های تهران به محل خاصی می رسد. ماشینش را کناری پارک می کند و سپس متوجه می شویم که او یک نیروی پلیس مخفی است که به نیروهای پشتیبانی دستور وارد شدن به محل را صادر می کند. سپس بازیکن به نیروها دستور وارد شدن به ساختمان و باز کردن در را می دهد. با طی کردن حیاط خانه تحت نظر و ورود به ساختمان، نیروهای دشمن به یکی از افراد پلیس شلیک می کنند و بازیکن ما در یک حرکت آرتیستی به کناری می جهد و نیروی دشمن را با شلیک گلوله از پای در می آورد. البته این دمو قسمت های دیگری دارد که فعلا به آن نمی پردازیم. شما می توانید نیم نگاهی به این ویدئو در سایت آپارات بیاندازید.

       صرف نظر می کنیم از این که این چند دقیقه گیم پلی، کاملا کپی برداری شده از چندین بازی غربی بوده و مشخص است که بر خلاف ادعاهای نوآوری و اورجینال بودن ایده ها، سازندگان به جای فنی عمل کردن و طراحی درست گیم دیزاین، بازی کننده های خوبی هستند و از بازی های روز دنیا با خبر بوده و حتی شاید در آن ها غرق شده اند. بعید ندانیم که این دمو تنها یک تست اولیه از امکان پیاده سازی قابلیت ها بوده و قطعا در نسخه نهایی شاهد چنین مواردی نخواهیم بود.

       از این زاویه به موضوع بنگریم که با فرض واقعی بودن دموی حاضر، در همین دموی چند دقیقه ای چندین نوع گیم پلی کاملا مختلف نمایش داده می شود: رانندگی با ماشین، کارکتر سوم شخص و راه رفتن، دویدن، تیراندازی و پرش در حین شلیک، توانایی دستور دادن به نیروهای خودی و مدیریت نیروی ویژه و در نهایت امکانات یک بازی ماجرایی یعنی داشتن انواع آیتم ها مثل دست بند، دفترچه یادداشت، بی سیم و استفاده از این اقلام در بازی! تیم های ایرانی در بهترین حالت یک تا دو سال زمان صرف ساخت تنها یکی از این مدل گیم پلی ها صرف می کنند. سه ماه که دیگر جای خود دارد. اوضاع وقتی بدتر می شود که دموی بازی ای را تماشا کنیم که از انجین Unity بهره می برد، موتور پایه ای که به ساخت بازی های موبایل و کوچک شهرت و توانایی دارد، نه ساخت چنین بازی وسیع و گسترده ای! البته تیم سازنده ادعا دارد که قدرت این انجین را با کارهای « خاص » خود بسیار بالاتر برده است؛ اهل فن اما می گویند که چنین چیزی فقط در Shader نویسی امکان دارد و عکس هایی که تا به حال از بازی منتشر شده نشان می دهد که از Shader های پیش فرض یونیتی استفاده شده و تغییری رخ نداده است.

راز روشن
بازی ایرانی، اسلحه خارجی و احتمالا هم کپی + فتوشاپ قدرتمند!

از زمان آن نمایشگاه تا به حال هم نه دموی جدیدی از بازی منتشر شده، نه عکسی که نشان بدهد همه این ها واقعیت داشته و خلاصه هیچ! حتی بعد از رونمایی گسترده و مصاحبه های دهان پر کن که از بازی شد، هنوز از بُعد فنی بازی چیزی نمی دانیم و جز تعدادی تصویر از پیش رندر شده، « راز روشن » مثل یک معمای تاریک برایمان شده است. هر چند وقت یک بار هم یک خبر و درگوشی در حد شایعه از بازی می آید و فراموش می شود. یک روز می گویند این بازی به سبک Open World ساخته می شود،  ولی تنها سه ساعت گیم پلی دارد! (حالا تناقض این دو را اصلا کاری نداریم. چطور انجین یونیتی چنین توانایی را دارد؟) یک روز خبر می پیچد که بازی « راز روشن » یک میلیارد تومان بودجه گرفته و قرار است بزرگ ترین سرمایه گذاری گیم ایران باشد! دوباره بعد از مدتی صداهایی می آید که این بازی بر روی پلی استیشن3 و ایکس باکس 360 هم منتشر خواهد شد! ما هم که دیگر عادت کرده ایم، فقط چشممان را می بندیم و منتظر می مانیم تا تاریخ عرضه بازی. هر چند که آن هم اسفند 92 اعلام شده بود و در سکوت گذشت و ما هنوز سبک بازی را نیز نمی دانیم…

       نه قصد قیل و قال داریم و نه دعوا و درگیری و آبروریزی. مدیران فرهنگی نسل جوان بهتر است بدانند که سهل‌انگاری و بی‌اعتنایی به فرآیند تولید و ساخت با هیچ توجیهی قابل پذیرش نیست و اگر می خواهید که راز روشن، فتح بابی باشد برای یک حرکت گسترده و فزاینده در حوزه بازی سازی، باید از متخصصین آن صنعت استفاده کرد. با زبان بی زبانی و کاملا دلسوزانه می گوییم که مواظب باشید مبادا نام شهید کشورمان در بلند پروازی های سیاسی، غیر علمی و عجولانه زیر سوال رود. امیدواریم که اشتباه کنیم.



حسین ریحانی

حسین ریحانی

حسین ریحانی هستم، مدیر محصول

27 نظر

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

19 − 8 =

    • سلام.
      عزیزم، پروژه برای من بوووود، به کمک آقای مینایی و حاج آقا منصور امینی ازم دزدیدنش، الان هم تحت یه شرکت دیگه داره ساخته میشه. من هم هرجا تونستم شکایت و اعتراض کردم اما خوب دور دور باند کلاش و بی سواد ایناس. من و دو نفر شریک مالباخته دیگه، توی یه سال همکاریمون یه قرون هم بدست نیاوردیم.
      به هر حال آرزوی بد شانسی برای راز روشنی که خودم استارتش رو زدم دارم.

      • متاسفانه من توی کامنت اولتون فکر کردم که هنوز 50 درصد سهم بازی مال شماست. یعنی نگارش شما اینجوری بود.
        به همین دلیل شما رو مورد خطاب قرار دادم.
        در مورد مسائلی هم که گفتین باید از طرف مقابل هم کسی بیاد و حرفی بزنه تا یه طرفه به قاضی نریم.
        هر جا هستین موفق باشید.

  • بنده دارنده 50 درصد و مدیر فنی تیم سازنده دموی دو سال پیش بازی راز روشن هستم که در 50 روز ساخته شد (نه سه ماه). تنها 25 روز بعد از رسانه ای شدن بازی راز روشن(که خودم و برادر دو قلوم اسم رو انتخاب کردیم) مجبورن به سربازی فرستاده شدم. بعد از دو ماه آموزشی، برگشتم و دیدم شریک دیگر که با حمایت 200 میلیونی بنیاد سراج و آقای منصور امینی بازی رو تحت یک شرکت جدید داره میسازه. چون طرح و برنامه ساخت برای تیم متخصص ما، حالا که پروژه از ما دزدیده شده و به یک موبایل فروش رسیده، معلومه که شکست میخوره!
    هر جزئیاتی در مورد پروژه راز روشن و حسین عظیمی نیاز باشه من پاسخگو هستم.

    • با احترام
      چرا شما اعتراض نکردین و هنوز دارین به کار ادامه میدین؟؟ اگر این جوری که شما میگین هست چرا هنوز تو این پروژه هستین؟؟ و چرا الان بعد از این همه وقت که مطلبی در مورد این بازی روی سایت ما اومده دارین از این صحبتها می کنید؟؟؟
      در ضمن این پروژه هنوز بیرون نیومده که شکست بخوره. اگر هم بخوره 50 درصدش مربوط به شما میشه. چه شما نظری توش داده باشید چه نداده باشید. به گفته خودتون 50 درصدش مال شماست. هر اتفاقی برای این بازی بیافته چه پیروزی چه شکست چه فروش خوب و چه بد 50 درصد مال شماست. نمیتونید خودتون رو مبرا کنید.
      نظرتون رو می شنویم با کمال میل
      ممنون

    • البته اقای حسین عظیمی اون قدر بی سواد هست که حتی یک ایمیل هم نداشته باشه که بتونید ازش سوال بپرسید.
      من هم اصلا دیگه لازم نمیبینم پیش قاضی برم، چون اون قاضی معلوم نیست خودش چی کارست، منم دیگه اصلا به اون مملکت بر نخواهم برگشت.

    • دوست خوبم. این بازی همچنان در حال ساخت است و رونمایی پر سر وصدای بهمن ماه سال گذشته نیز روند ساخت آن را پررنگ تر نمود. برای اطلاعات بیشتر از داخل یادداشت لینک ها را دنبال بفرمایید.

  • سلام آقا حسین عزیز.
    ممنون نقد و انتقاد زیبایی بود. ان شا الله که به گوش اونایی که باید برسه، برسه….

  • @حسین ریحانی
    من در ادامه(تایید) صحبت های شما اومدم دارم میگم اصلاً نباید از بازی های ایرانی انتظار داشت , شما بد برداشت میکنی فکر کردی دارم بهت فحش میدم,حرف من و شما در اصل یکیه.
    حالا که جمله زیر رو گفتی منم میگم:
    “”برای فعالان بازیسازی واضح است که انجین یونیتی توانایی مدیریت مموری و پردازش های گرافیکی برای رندر کردن یک محیط بسیار بزرگ را ندارد””
    این یونیتی یا Unreal یا Cryengine یا غیره نیستن که بخوان مدیریت مموری برای محیط بزرگ داشته باشن,این بازیسازه که باید توانایی رو داشته باشه اگه قرار بود انجین همونجا بفهمه این محیط بزرگه و مدیریت کنه که انجین نمیشد,شاید اصلاً یه نفر بخواد یه پروژه بزنه 100 گیگ تکسچر بزنه همونجا رندر کنه این وسط انجین حق فضولی نداره, بازیساز باید مدیریت رو به کمک ابزارهای انجین انجام بده که تو هیچ انجینی هم با کلیک این اتفاق صورت نمیگیره و به کد نویسی احتیاج داره که کاملاً هم توی یونیتی امکان پذیر هست.

    • ادامه:
      محض اطلاعت بگم من تو ایران اولین کسی هستم که از Unity Technologies ای-میل دریافت کردم که توش مجوز ساخت بازی برای PS4 و X1 داده شده بود, فقط گفتن باید به عنوان PS Developer و Xbox developer ثبت نام کنی تا ورژنی از یونیتی 4 رو برات بفرستیم که بشه باهاش خروجی گرفت, مشکل اینجاست که ایرانی هستیم و سونی و مایکرو نمیذارن ثبت نام کنیم, در ضمن در مورد سونی خیلی پی گیری هم کردیم باید حضوری شخص و شرکت رو ببینن تا Dev Kit ها رو بدن که ما هم استودیو خارج از ایران نداریم که این کار صورت بگیره وگرنه از نظر سطح علمی به حدی رسیدیم که بتونیم این کار رو بکنیم.

      در مورد این قضیه:
      “”باز هم صادقانه و برحسب تجربه فکر می کنم که آشنایی با بودجه هایی که در داخل کشور برای بازیسازی خرج می شود را ندارید””
      دقیقاً داشتم که اومدم گفتم Technical Director تنهایی اندازه پرخرج ترین بازی ایرانی درآمد داره , منظورم هم این نیست که ما هم بودجه زیاد میخوایم, منظورم عمق فاجعه و نبود علم کافیه چون اگر بود الان کسی اینجا نمیموند منتظر بودجه و میرفت خارج از این درآمدها داشته باشه.

      با تشکر.

    • دوست عزیزم، ممنونم از کامنت مجددتان.
      اگرچه یادداشت مورد نظر بیشتر به جنبه های مدیریتی بازی سازی ارتباط دارد و نه بیشتر؛ ولی به خاطر صحبت های فنی شما خلاصه عرض می کنم:
      یونیتی از لحاظ Performance انجین مناسبی برای ساخت یک بازی Open World نیست. و منظور من از Open World یک Train بزرگ به همراه یک سری درخت و تعدادی مدل که مداوم در طول Level کپی بشوند نیست. یک دنیای باز واقعی، با مدل های 3D ساخته و خروجی گرفته شده به همراه LOD با قابلیت Stream و NPC ها. Data Streaming به معنای Stream کردن مدل ها در مرحله نیست و تعاریف و ساختار متفاوتی دارد.
      بازی اول شخص، سوم شخص، ماجرایی، پازل، کژوآل، RPG های محدود، ماشین سواری؛ همه در یونیتی امکان ساخت دارند. اما یک بازی Open World ؟ من این طور فکر نمی کنم. نه اگر بخواهیم در 60fps یا حتی 30fps اجرا بشود.
      اگر ممکن است؛ به من نشان بدهید! 😉

  • جهت تکمیل این دیدگاه‌هایی که نوشتم: 😎
    این پروژه اگه خوب از آب در نیاد، هم اسم خودش رو نابود کرده هم بودجه رو.
    الان که فکر می کنم، برای یه همچین بازی که قراره طرف لااقل نصف تهران رو یا حتی همه اونو بازسازی کنه؛ انجینی مناسبتر از CryEngine نمیشه پیدا کرد که البته منابع اموزشیش به اندازه یونیتی و آنریل انجین گسترده نیست و شرکت سازنده هم عمراً لایسنس برای خروجی گرفتن به ایرانی‌ها بده! 😐
    حداقل مشکلاتی که این پروژه داره یا میتونه داشته باشه:
    1. انجین: یونیتی مناسب Open-World نیست! ظاهراً تیم سازنده قصد دارند یک بازی ایرانی به سبک Assassin’s Creed بسازند! ماجرایی، OpenWorld، عملیات مخفیانه و مسلحانه و… که هر کسی نمونه بازی های یونیتی رو دیده باشه متوجه میشه با یونیتی نمیشه به این سادگی Open World ساخت. مخصوصاً که قراره تغییر زمان توی بازی باشه. یعنی 24 ساعت تغییرات جوی، Skybox و… که اصلاً توی یونیتی ممکن نیست. اما امکاناتی که این بازی میخواد توی CryEngine هست، فقط باید دوربین سوم شخص بشه(که تا حالا خودم ندیدم کسی این کار رو کرده باشه!)
    2. داستان: اصلاً نیروی انتظامی حق ورود به مسائل این چنینی رو نداره! پیگیری این مسائل به عهده وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاهه که اگه تو بازی به جای نوپو از نیروهای اطلاعات استفاده می شد شاید گیمر ها رو هم بیشتر جذب می کرد! 😀
    3. مدلینگ و انیمیشن: انیمیشن ها به جز اونایی که توی Assetهای آماده بوده؛ افتضاح اند! یعنی شما وقتی لحظه بالا رفتن کماندو از دیوار رو می بینید از شدت خنده دیوار رو گاز می گیرید! :rotfl: چهره ها هم که اصلاً بهتره در موردشون صحبت نکنیم.
    4. بودجه!! با چنین بودجه ای، انتظاراتی که از این پروژه هست بالا میره. یعنی کیفیت باید بالاتر باشه وگرنه ما تا دلتون بخواد تیم های بازی سازی تو کشور داریم ولی بودجه نمی گیرند یا خیلی کم می گیرند. مطمئناً توقع تیم های بازی سازی دیگه هم به صورت قارچی بالا میره.
    5. نام و موضوع: اگر کیفیت پایین باشد، مطمئناً به نتیجه پروژه والفجر 8 که تبیان ساخت دچار میشه. یعنی این اسم قبلاً رزرو شده و هیچ شرکت، نهاد یا شخص دیگری نمی تونه یک بازی با این اسم بسازه. اگه با این موضوع هم بسازه تکراری میشه. یعنی کیفیت که بیاد پایین، عنوان و موضوع رو با خودش می کشه پایین!
    البته من که شخصاً خوش بینم، ولی امیدوارم به نتیجه پروژه هایی مثل والفجر8، بازی مرگ و… دچار نشه!

    • دوست عزیز، ممنونم از اطلاعات شما.
      البته ما قصد بحث فنی را در این یادداشت نداشته ایم و بیشتر از رویکردهای غلط شکوا می کنیم، ولی با این حال همراستای بعضی از صحبت های شما:
      1. Cry Engine موتور بسیار قدرتمند ولی بسیار پیچیده ای هست و به شخصه بعد از مدت ها کار کردن با آن به این نتیجه رسیدم که تنها شرکتی که می تونه بازی قوی با این انجین بسازه خود کرایتک هست! در ورژن سوم امکان سوم شخص سازی هم وجود دارد و نمونه هایی از آن را می توانید در سایت Modbox ببینید.
      2. در مورد ساخت Open World، یک موضوع ساده وجود داره و آن این که با تیم های مستقل داخلی به هیچ عنوان، باز هم تاکید می کنم، به هیچ وجه امکان ساخت آن در حال حاضر و با این شرایط وجود ندارد. اگر شبگرد را فاکتور بگیریم، ما هنوز یک بازی سوم شخص خوب و استاندارد هم نداریم؛ چه برسد به جهان باز! تیم هایی که از Open World دم می زنند یا تعاریف آن را نمی دانند یا واقعا به بازی سازی آشنایی کافی ندارند. ساخت چنین بازی ای به لااقل یک تیم 50 الی صد نفره نیاز دارد و بودجه کافی که بتواند بین دو تا چهار سال تیم سازنده را سرپا نگه دارد. من حاضر هستم با هر کسی که ادعایی خلاف این دارد جلسه ای تشکیل داده و به تهیه یک لیست از تمام کارهایی که برای ساخت چنین بازی ای نیاز است بپردازیم. این اعتماد به نفس بالای هموطنانمان را در موضوعات دیگری نیز مثل ساخت خودروی ایرانی، تولید گوشی و تبلت ایرانی و بسیاری از چیزهای دیگر که پیش زمینه های تولید آن وجود ندارد دیده ایم.
      3. اگر بخواهیم یک بازی جهان باز بسازیم، به شخصه آنریل انجین4 را پیشنهاد خواهم کرد 😀
      در مورد بودجه و موضوع هم با شما هم نظر هستم.

  • سلام. نمیدونم میدیدنید یانه. البته فک کنم اگه میدونستید این مطلب رو نمی نوشتید
    بعد از این تریلر سازنده های بازی بالکل عوض شدند و این تریلری که شما دربارش بحث کردید اصلا دیگه مربوط به بازی راز روشن نیست. حتی شنیدم که بعد از اومدن سازنده های جدید موتور بازی یونیتی شد و میشه گفتت کار تولید از صفر آغاز شد. من هم با سازنده های قبلی و هم باسازنده های فعلی بازی در ارتباطم
    یه تریلری از گیم پلی هم از این بازی در نمایشگاه رسانه های دیجیتال انقلاب اسلامی (همین ماه پیش) به نمایش گذاشته شده بود. اول اینکه کاملا با این تریلر قدیمی بازی متفاوت بود، همه چیش. دوم اینکه من از دور دیدم اما بنظرم کیفیتش عالی بود.خیلی خوب بود
    باتشکر
    موفق باشید

    • سلام خدمت دوست عزیز
      از گفته های شما اطلاع کامل داریم. این مطلب چندین ماه پیش نوشته شده است؛ ولی با این حال به علت عدم اطلاع رسانی گسترده سازندگان بازی، صلاح را به انتشار چنین مطلبی دیدیم.
      در حال حاضر چنین دیدگاهی از بازی راز روشن در بین عمده مردم و جامعه بازی کننده ها وجود دارد و شرکت سازنده هم به اصلاح این افکار نمی پردازد و سیاست سکوت و بی خبری را پیش گرفته است. حتی اگر بازی به یک سطح استاندارد و معمولی هم تقلیل یافته باشد؛ باز هم جوابگوی این همه انتظارات بی جایی که از بازی ایجاد شده نخواهد بود.
      خواهشمندیم بر روی لینک هایی که در یادداشت وجود دارد کلیک کرده و از های و هوی های بازی بیشتر مطلع گردید.
      با آرزوی موفقیت

  • سلام. من خودم با یونیتی کار کرده ام. میشه بگی این توسعه داده شده دموی Bootcamp خود یونیتی هست. چون دقیقاً دیزاین HUD و همچنین Crosshair و جلیقه ضد گلوله (که نیروی های تحت امر پوشیده اند) همین شکلیه. میتونید توی سایت یونیتی با استفاده از Unity Web Player به صورت آنلاین Bootcamp رو اجرا کنید و ببینید که فقط نقشه جاش عوض شده و اتومبیل و اون قسمت دست بند و این ها اضافه شده اند.
    ایده شیرجه زدن و حرکت آهسته گلوله از Max Payne 3 و فرمان دادن به افراد از ArmA III هست.
    بیشتر میشه گفت قصد ساخت یه Tactical Shooter مثل ArmA III داشته اند تا یه اکشن ماجراجویی OpenWorld!
    اگر قابلیت Bullet Time که از مکس پین الگو برداری شده رو در نظر نگیریم، میشه گفت بقیه بازی از ArmA III تقلید شده.
    صدای شلیک اسلحه هم مشخصه که از Counter Strike 1.6 کپی شده.
    البته باید بگم همین توسعه دادن هم کار خوبی بوده ولی کاش روی صدای اسلحه ها، دیالوگ ها و مدلینگ شخصیت ها بیشتر کار می کردند.

    • صحبت های شما متین است. ولی اصلا در این جا کاری به کپی برداری ها و ایده گرفتن از بازی های خارجی و استفاده از Asset های از پیش ساخته شده نداریم. این به نوع خود بحثی کاملا جداگانه است و نیازمند مجالی دیگر.
      حتی اگر تمامی این اتفاق ها هم بیافتد و از صفر تا صد آبجکتها و صداها و ایده های بازی برای دیگران باشد؛ ولی محصول نهایی یک کار سرگرم کننده و به قولی سالم باشد هم برای ما کافیست. ولی چه می شود کرد که مشکل ما بزرگتر از این حرفهاست.

    • من هم خودم قبول دارم که استفاده از Asset های آماده اشکالی نداره ولی بهتر بود یه کم روی مدلینگ بیشتر کار می کردند.
      بازی داستان درست و حسابی داشته باشه، گیم پلی بازی حرفی برای گفتن داشته باشه، ما چاکر سازنده هم هستیم 😀
      ولی نمیشه گیمر رو با یه تریلر از گیم پلی منتظر بازی نگه داشت.

      البته بعد از کار با یونیتی و دموهاش می تونم بگم که همون توسعه Bootcamp واقعاً خیلی سخت و وقت گیره. همین که تو 3 ماه تونستن یه همچین چیزی ازش در بیارن خیلی خوبه ولی ان‌شاءالله که ادامه پیدا کنه و وسط کار رها نشه.
      اگه کاور گیری و چیزای دیگه هم بهش اضافه بشه، انیمیشن ها بهتر بشه و صورت شهید احمدی روشن (که بسیار افتضاح بود!!) بهتر طراحی بشه؛ بازی می تونه حرفی برای گفتن داشته باشه.
      ان‌شاءالله که پروژه ادامه پیدا کنه.

    • این نکته رو یادم رفت که دستگیری تروریست ها، بمب گذار ها،جاسوس ها و تحقیقات در مورد اون ها معمولاً توسط وزارت اطلاعات یا اطلاعات سپاه پاسداران انجام میشه نه پلیس! 😀

  • در اینکه باید بازی هایی همسو با سیاست های کلی هر کشوری ساخته شود شکی نیست، به مانند تمامی کشورهای صاحب سبک در زمینه ساخت بازی ولی مشکل در کشور ما آنجایی آغاز می گردد که این دست پروژه ها که باید برای رساندن پیام خود از کیفیت بالاتری نسبت به هم رده های خود دارا باشند ، اما به طور باورنکردنی دارای کیفیت ضعیف تری هستند.
    مشکل اساسی این رخداد،مشکلات بروکراسی اداری در بدنه نهادهای حامی این دست بازی ها است که تنها به فکر کمیت بوده و اهمیتی برای کیفیت این نوع محصولات قایل نیستند! در سال های قبل مشاهده کردید که بنیاد ملی بازی مدام دم از تعداد بازی های ساخته شده در کشور می زد و اهمیتی به کیفیت محصولات ساخته شده نمی داد.

    • کاملا با شما موافق هستم جناب آقای ذاکری. متاسفانه ساخت بازی برای انواع و اقسام نهاد ها و سازمان های داخلی، بیشتر از آن که به عنوان یک محصول سرگرم کننده برای مخاطبان مطرح شود؛ به عنوان یک ابزار برای بهره گیری های سیاسی و اجتماعی تبدیل شده و سازندگان این ویترین به ظاهر زیبا مدام دم از فرهنگ و رشد و مقابله با هجوم بازی های بیگانه می زنند. در این شرایط تنها کسی که ضرر می کند کودک بی گناهی است که از بازی های داخلی زده می شود و به سراغ محصولاتی می رود که نباید…

  • حالا از همه چی بگذریم مگه بازی با وسعت غول که با یونیتی ساخته بشه کم داریم؟ آره GTA و Watch Dogs نداریم ولی Open World ایرانی منظور اندازه اونا نیست که 😀
    یک سری آمار دیدم مبنی بر اینکه سالیانه یک Technical Director تو آمریکا حدود ۱۳۰ هزار دلار در آمد داره یعنی یه نفری تو یه پروژه 3-4 ساله اندازه کل خرج این پروژه رو میگیره( تازه اگر 1 ملیارد درست باشه) اصلاً من نمیدونم چرا این همه بازی بدرد نخور خارجی هست میخواین با غول هاشون مقایسه کنین که اینطوری مینویسین.(از نگارش تابلوئه, از اون طرف اون بازیسازی هم که بخواد با اونا مقایسه کنه کارش رو هم خیلی شعور نداشته)
    100 تا بازی خارجی سوم شخص با گیم پلی زیر 2 ساعت هست یه سرچ بزنی میبینی با این هزینه های کمی که کارمندهای ایرانی دارن واقعاً کار خوب زیاده….
    چشم ها را باید تمیز کرد اینبار 😯

    بابت یادداشتی که بر این بازی هم داشتین ممنون, ولی همون موقعش هم خیلی چیز مالی نبود.

    • دوست عزیزم! کامنت شما من رو کمی سر در گم کرد. چندین بار یادداشت را خواندم بلکه اثری پیدا کنم از مقایسه فرآیند تولید این بازی با نمونه های خارجی؛ ولی چیزی پیدا نکردم. بفرمایید که کجا بازی راز روشن را با عناوین خارجی مقایسه کرده ایم؟
      کاملا برعکس! اتفاقا قصد ما فقط بررسی فرآیند ساخت این بازی در کشور خودمان بوده و تنها متغیرهای داخلی را در ارزیابی دخیل کرده ایم. ما نیز معتقدیم که در ابتدای راه هستیم و مقایسه بازی های داخلی و خارجی به علت متفاوت بودن مقیاس های سرمایه گذاری و سیستم پخش و فروش، کاملا خطاست.
      این مفهوم البته به هیچ وجه به این معنا نیست که تعاریف و پایه های بازی سازی را نیز عوض کنیم و ورژن داخلی آن را بسازیم. بازی به سبک Open World در ایران و جهان یک تعریف مشخص دارد و آن «گردش آزادانه در محیط بازی و داشتن مقدار مشخصی آزادی در چگونگی و زمان انجام اهداف بازی است.» (بر طبق ویکی پدیا)
      صادقانه عرض کنم؛ فکر می کنم تا به حال با انجین یونیتی به بازیسازی نپرداخته باشید. چرا که برای فعالان بازیسازی واضح است که انجین یونیتی توانایی مدیریت مموری و پردازش های گرافیکی برای رندر کردن یک محیط بسیار بزرگ را ندارد و نتیجه نهایی به یک محصول بی کیفیت تبدیل خواهد شد. (تلاش هایی هم برای این کار در داخل انجام شده که نتایج خنده داری به بار آورده) حتی می توانید از سایت خود یونیتی نگاهی به بازیهایی که با این انجین ساخته شده بیاندازید و مشاهده کنید که در قسمت ژانر بازی ها نمی توانید هیچ Open World پیدا کنید و غالب بازی های باکیفیت برای پلتفورم های موبایل، تبلت و تحت وب ساخته شده اند. (http://unity3d.com/showcase/gallery/games)
      باز هم صادقانه و برحسب تجربه فکر می کنم که آشنایی با بودجه هایی که در داخل کشور برای بازیسازی خرج می شود را ندارید و چون اعداد و ارقام بزرگی را در خبرها برای بازی های خارجی شنیده اید، فکر می کنید که در داخل هم با این سطح پایین سواد ساخت بازی، چنین سرمایه گذاری هایی باید برپا گردد. در حالی که با بودجه یک میلیاردی، دو سه سال پیش می شد بیشتر از ده عنوان بازی ایرانی با کیفیت معمولی را حمایت و سرمایه گذاری کرد.
      این مقاله سعی دارد به همین موضوع بپردازد و این بزرگ نمایی را زیرسوال ببرد. چنین سرمایه گذاری عظیمی نیازمند سطح علمی بالا، تسلط به بازیسازی، گروه قدرتمند هنری و برنامه نویسی و تیم مدیریتی تواناست که متاسفانه نظایر آن در کشور وجود ندارد. باعث افسوس است که اگر بازی نهایی راز روشن یک عنوان با کیفیت پایین باشد، انتظارات سایر تیم های ایرانی به صورت کاذبی بالا رفته و به دنبال سرمایه گذاری های میلیاردی برای بازی های درجه چند خود خواهند گشت.
      امیدوارم توانسته باشم منظور و مقصود اصلی این مقاله را که کاملا دلسوزانه نوشته شده به شما منتقل کنم.
      موفق باشید.

  • آخرین جایی که بازی رو دیدم نمایشگاه رسانه های دیجیتال انقلاب بود و یه تریلر هم ازش پخش می شد که فیلمش رو با موبایلم گرفتم. بازی با این چیزی که تو این تریلر دیده می شد خیلی فرق کرده بود (به نظر کیفیت خوبی داشت اما هیچکدوم از این المان ها که اینجا دیده می شه توی اون نبود حتی کاورگیری هم من ندیدم توی تریلر جدید) با سازنده اش هم صحبت کردم گفت که نظر حامی اینه که قبل از پخش بازی تریلری ازش ندن بیرون. به هر حال نحوه اطلاع رسانی شون خیلی شک برانگیز و افتضاح هست.

    • آقا آرمان عزیز، از نظر شما ممنونم.
      بله در جریان تغییرات این پروژه هستم. طبیعی است که وقتی یک بازی با این دمو این همه سر و صدا و جلب نظر در دید عام می کنه، نیازی به ارائه تریلر جدید برای بازی نباشه.