بازی ایرانی مقاله

بنیاد لشگر بی پرچم!

بنیاد لشگر بی پرچم! 1

در دورانی که هنوز پای خشونت و کشتار، طعم باروت، در تاریخ نفرت انگیز جنگ بشری نگرفته بود و جنگ ها به صورت تن به تن صورت می‌گرفت و همچنین، قاتل انسان ها شمشیر و گرز وغیره بود، نماد اقتدار و قدرت یک لشگر، بالا بودن پرچم در دست یکی از افراد بلند مرتبه لشگر یا لژیون بود. نمادی که باعث فهماندن این موضوع به دشمنان می‌گردید که هنوز لشگر دارای قدرت و از آن مهم تر دارای فرمانده است.
روزگار امروز بنیاد ملی بازی های رایانه ای، پس از گذراندن فراز و نشیب هایی بسیار، به‌ مانند لشگری است بی پرچم و پرچم دار!!! از طرفی تنها ارگان ذیصلاح در حوزه بازی های رایانه ای کشور شناخته می شود، از طرفی مدیران این نهاد از بی پولی می نالند. از طرفی از برنامه های حمایتی دم زده می‌شود ولی از طرف دیگر خبری از اجرا این دست برنامه ها در شرکت ها و یا گروه های مستقل بازیسازی نیست!!! از طرفی‌ دیگر، خبرهایی از تدوین برنامه‌هایی جهت بهبود فروش هر چه بیشتر بازی های ایرانی، به گوش می رسد ولی از طرف دیگر با بازیسازانی مواجه‌ هستید که به دنبال پخش محصول خود هستند حتی برای سال‌ها !!!
چگونه می توان با وجود این ضدونقیض‌‌هاباور کرد که هنوز لشگر بنیاد دارای پرچم و پرچم دار است؟!!!

wher is leader
همیشه این مسآله مطرح بوده که بنیاد در چند سال اخیر چه دستاوردهای عملی و اجرایی داشته است؟!!!
در چند ماه اخیر افرادی به بدنه بنیاد اضافه شدند و افرادی از این بنده کم شدند. باید به این اصل اشاره کرد، که ذات تغییر امری مثبت بوده و هست. همچنین اضافه شدن افرادی متخصص و کار کشته در وظایف مدیریتی در این سازمان، اتفاق میمون و مبارکی است. ولی آیا بنیاد دارای بودجه کافی است؟ آیا بنیاد در حال حاضر دارای قدرت اجرایی مناسبی است؟
در ماه های اخیر با تغییراتی که در بدنه بنیاد داشتیم، انتظار داشتیم که اخبار امیدوارکننده تری از این سازمان بشنویم ولی در کمال تاسف، مصاحبه مسؤولین جدید هم کپی برابر اصلی است از مدیران سابق این نهاد!!! انگار قرار نیست تحولی بنیادین در این صنعت صورت پذیرد!!! از طرفی با بنیاد بی قدرتی طرف هستیم که برای قدرت نمایی خود حتی پرچمی ندارد! از گوشه ای دیگر بازیسازنماهایی که بازار مخاطب ایرانی را از گیم ایرانی متنفر کرده اند!!!( نه همه بازیسازان بلکه گروهی معلوم الحال!!!) از طرفی دیگر نهاد ها و سازمان هایی نوظهوری که برای جبران خطاهای بنیاد برخواسته اند، پرچم به دست می گیرند و قدرت نمایی می کنند و بعضا در بعضی موارد به اشتباه لشگر خود را به پیش می برند. دست آخر نیز بازیسازانی که محصول خود را در سطح جهانی و با کیفیت مورد قبول تولید کرده اند ولی با بازاری روبرو می شوند، که توسط بعضی بازیسازان که تنها به فکر منافع شخصی خود بوده و مخاطب برایشان پشیزی ارزش ندارد، و بازی خود را به هر کیفیتی به بازار عرضه می کنند روبرو می شوند. بازاری که دیگر گیمر ایرانی، حتی از شنیدن اسم بازی ایرانی متنفر شده است چه برسد به خرید آن. جهنم سوزانی که توسط بی تدبیری و خودخواهی افرادی به وجود آمد و باعث دلزدگی گیمر ایرانی از گیم ایرانی گشت. حال محصول با کیفیت بازیساز متعهد ایرانی، باید در این بازار جهنم گونه سوخته شود و به فروش حداقلی هم نرسد.
در آخر، به عنوان یکی از کوچکترین علاقه مندان این صنعت در کشور به چند نکته اساسی اشاره می کنم که امیدوارم مدیران جدید بنیاد این موارد را لحاظ نموده و باعث ارتقا سازمان خود و در کل، صنعت بازیسازی در کشور شوند.

تفاوت را خود احساس کنید
1- در سال های اخیر بنیاد دچار اشتباهات جبران ناپذیری شده است. مثل عدم شفافیت، درگیری با سازمان های دیگر از جمله معاونت رسانه های دیجیتال واداره پویانمایی و بازی های رایانه ای بسیج و غیره. خواهشمندم مدیران جدید به تاریخچه این درگیری ها و مشکلات، با چشمانی باز و به دور از جهت گیری های سیاسی و گروهی نگریسته و به فکر حل این مسايل بر آیند. این دست درگیری ها باعث ارتقا صنعت بازی سازی در کشور نمی شوند و فقط ایجاد حاشیه می کنند.
2- در سال های اخیر بنیاد از طیف هدف خود، یعنی گیمرهای ایرانی فاصله کیلومتری گرفت و مدیران سابق بیشتر به فکر دادن آمارهای دروغین به مسؤولین سابق کشور برآمدند. همین عامل باعث لوس شدن و شکست بسیاری از طرح های بنیاد شد که گاه بعضی از این طرح ها بسیار خوب و کاربردی بودند ولی به خاطر عدم همراهی جامعه با این دست طرح ها به شکست اجباری می انجامید. مدیران عزیز به یاد داشته باشند که طرح های شما دوستان عزیز هر چقدر هم دارای منفعت و سود برای این صنعت باشند، بدون حمایت مردمی جز طرحی زیبا بر روی کاغذ نخواهند بود.
3- متاسفانه از عملکرد بنیاد در گذشته، این استنباط صورت می پذیرد که بیشتر فعالیت های این نهاد منتج به رسیدن سود به این سازمان می گردد! امیدوارم این باور غلط بوده باشد و مسؤولین محترم هرچه بیشتر بر روی رسالت اصلی خود تمرکز کنند.
در آخر امیدوارم روزی بنیاد به جایگاه اصلی خود به عنوان یک حامی واقعی برای این صنعت برگردد و از حاشیه ها دوری کند.
شاید روزی لشگر بنیاد دارای پرچمی افراشته و با اقتدار گردد.
به امید آن روز

علی ذاکری

علی ذاکری

منتقد - گیمر- بازیساز

24 نظر

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

4 + 13 =

  • آقای ذاکری بازم از این مقاله ها بنویسید،همونطور که دفعه ی پیشم گفتم،خیلی استقبال میشه(من فقط به خاطر مقالات شما و صددرجه ی آقای قربانی به سایت سر میزنم)
    و اما در مورد بنیاد:
    بزرگترین مشکل مسئولان به نظرم نبود متخصص و همینطور آسیب شناسی نامناسب است.دکتر مینایی که رسما متوجه نبودند گیمران ایرانی چه نظری در مورد گیم ایران دارند و معلوم نیست میدونستند گیم چیه و چه کاربردی داره یا نه؟و کلا به نظر میرسید بیشتر درنظر داره گیم رو از سفره های گیمران ایرانی بیرون ببره،حرف هام بی مدرک هم نیستند،از اون وام های الکی و تیترهای درپیت و آمار دروغین گرفته تا ندادن بودجه و مجوز به بازیسازان،که همین مسئله مانع کار بسیاری از بازیسازان(از جمله خودم) شد…
    مدیریت جدید بنیاد هم که کاملا معلوم است که سیاست های مدیر قبلی رو در پی گرفته و اصلا در نظر نداره که تغییری اساسی در بازار گیم ایجاد کنه و فکر کنم اصلا همین تغییر کادر هم به دلیل تغییر دو*لت است و دلیل اساسی ای ندارد
    ولی نباید فراموش کنیم که بازیسازان نیز جزء معصومین نیستند و بسیاری از تقصیرات بر گردن این قشر است،که هنوز بعد از این همه سال نفهمیدند که لزومی ندارد که بازی خروجی آنها،یک بازی AAA و سطح بالا باشد و اصرار دارند که با یک تیم ضعیف و کم تعداد،طبیعتا همچین بازیهایی کیفیت خوبی نخواهند داشت که درآخر،سازندگان کمبود تیم و بودجه و … رو بهونه میکنن و …
    و برای مثال،مدتی پیش،من برای تست و باگ گیری(در واقع باگ گیری 😀 ) بازی محبوب و پرطرفدار ….. که محبوبیت زیادی بین گیمران ایرانی دارد راهی استدیوی …. شدم،صادق بگم،من حق ندارم در مورد بازی ش نظر بدم،چون ممکنه روی فروشش تاثیر منفی بذاره،ولی از روی رفتار کارکنان استدیو،فهمیدم که اگه بازی فروش نکنه،همه ی تقصیرا رو میندازن سر بنیاد و سایتای گیم ایران…

    • دوست عزیز
      امیرعلی خان سلام
      اول تشکر میکنم به خاطر لطفی که به بنده داشتی
      اما چند نکته:
      در چند سال اخیر من همیشه ، چه در سایت پژدوگیم (با مدیریت امید عسگری عزیز) و چه در گیم ایمگ(با مدیر میثم خان قربانی)، از سیاست های غلط بنیاد انتقاد کردم .
      در اینکه بنیاد در چند سال اخیر بسیار ضعیف عمل کرده ، شکی نیست. ولی باید به تیم مدیریت جدید زمان داد.
      این فرضیه درست است که متاسفانه عملکرد قبلی بنیاد سبب ایجاد نوعی نفرت در جامعه بازیسازان و گیمرهای کشور شده است ، اما روش اصولی و عقلانی حکم می کند تا کمی بازیسازان و گیمرها صبر کرده و اجازه دهند تیم مدیریتی جدید اوضاع را سر و سامان دهد.
      در خصوص مدیران جدید بنیاد هم باید عرض کنم که با معاون بنیاد، آقای کریمی آشناییتی دارم و انتصاب ایشان به عنوان معاونت بنیاد امیدوار کننده است.
      ایشان خود مدیر شرکتی بودند که بازی بیداری، که مدیر تولیدش مرحوم دکتر استادزاده بودند، همچنین خود از گیمرها و منتقدین قدیمی مجله دنیای بازی هستند.
      پس می بینید که نه تنها با دنیای گیم غریبه نیستند بلاکه دستی بر آتش هم دارند! البته باید عملکرد ایشان را در آینده دید. ولی همین که همچنین فردی برای این پست انتخاب شده است شروع خوبی است.
      حتی شاید برایتان جالب باشد که بعد از مقاله قبلی بنده،نظرشان را در خصوص آن مقاله به من اعلام کردند!
      زمان بهترین قاضی در خصوص عملکرد افراد خواهد بود.
      اگر باز هم بنیاد به سیاست های غلط قدیم خود برگردد، با اطمینان کامل عرض می کنم که خود را دچار چالش جدی می کند و دیگر برگشت ناپذیر خواهد بود.
      در خصوص آن بازی که اسمش را نبردی اگر شبگرد بوده ساخته شرکت پردیس گیم، بنده را هم به شرکتشان دعوت کرده اند و بسیار بازی خوبی است. چرا اسمش را نمی گید؟! ?:-) :laugh:

  • توی کشور ما هرج مرج بوجود اومده و بخاطر همین هر مشکلی که باهاش روبرو میشیم به چند جا ریشه داره و نمیشه رو یک ریشه مشخص دست گذاشت و گفت که مشکل از اینجاست.

    درباره فروش در بازار داخلی مشکلات زیادی وجود داره و اولین مشکل کپی رایت هست. الآن اگه کپی رایت برقرار بود این همه سی دی فروش (از جمله شرکت های به اصطلاح ناشر) نمیتونستن چیزی بفروشن برای اینکه برای هر پک از هر محصول باید پول کلانی میدادن و مسلما این کار صرف نداره، اونوقت مجبور بودن بیان محصولات داخلی که با قیمت کمتر و متعاقبا کیفیت پایین تر تولید میشه رو بخرن و عرضه کنن. البته اگه اینکار انجام میشد یک بازار برای محصولات دیجیتالی در داخل بوجود میومد و توجه بیشتری جلب میکرد و اونطوری پیشرفت خیلی بیشتر میشد و دیگه محصولات کشکی روانه بازار نمیشد چون بین توسعه دهنده رقابت بوجود میومد تا بتونن محصول بهتری برای فروش تولید کنن.

    مسائل دیگه هم دخیل هستن مثل عقاید و فرهنگ مردم چه تولید کننده و چه مصرف کننده. اینجا اکثرا تولید کننده ها میخوان یک شبه راه هزار ساله رو برن و اکثر مصرف کننده ها هم فقط دوست دارن فوتبال و Call of Duty بازی کنن.

    من از اول طرفدار بنیاد نبودم ولی با یکسری از کارهاش مثل برگذاری همایش موافق بودم و من معتقدم اگه ادامه پیدا میکرد امروز بازی ساز های خیلی بهتری داشتیم. حیف که دوبار بیشتر برگذار نشد. در کل الآن اگه کسی توی اینجا واقعا بازی ساز باشه، بنیاد رو از معادله هاش خط میزنه.

    همین!

    • ماهان جان مرسی از نظر خوبت
      ولی به دلیل اینکه بنیاد تنها مرجع سیاست گذاری در بازی های رایانه ای در کشور است، نمی توان به راحتی از کنارش گذشت.
      من خودم طرفدار بازار کاملا آزاد هستم که سیاست دولت های غربی است که متاسفانه در کشور ما عملی نمی شود.

    • حرف شما درسته ولی موضوع اینه که اگه علف هرز رو نزنی به رشدش ادامه میده. من که بدم نمیاد یه ارگان وجود داشته باشه تا بازی ساز ها رو حمایت کنه و اصلا هدف بنیاد همین بود ولی وقتی تاثیر نداره و بدتر مانع توسعه دهنده ها میشه خوب دیگه باید چیکار کرد.

      چند سال پیش میگفتن بنیاد از زیر نظر ارشاد اومده بیرون و خودش مسئول تایید محتواست. تا اونموقع این بهترین حرکت بنیاد بود چون ما فکر میکردیم مثل ارشاد دست و پاگیر نمیشه ولی حتی اون هم هیچ فرقی ایجاد نکرد چون فرمالیته بود.

      حالا با این مسائل شما فکر کن یه بازی خیلی ساده مثل rayman که تماما جنبه تفریحی و خیالی داره اینجا میخواست ساخته بشه. عمرا به مرحله شروع هم نمیرسید. بخاطر قوانینی که بنیاد داره. تازه این مسئله باید جزء کم اهمیت ترین موضوع ها توی صنعت ساخت بازی باشه ولی اینجا اولین مسئله مهمه. حالا شما فکر کن مثلا ما انقدر خفن بودیم که میخواستیم یه بازی مثل metro رو تولید کنیم، دیگه تا آخر بخون…

      در کل بیخیال، صحبت کردن در موردش فقط سر آدم رو درد میاره.

  • بزرگترین مشکل این مملکت انفعال مسئولان در اجرا کردن برنامه هاست و همینطور به گند کشیدن این صنعت توسط بعضی بازی سازهای داخلی ، مشکل اینجاست که به این بازی ها اجازه ی پخش داده میشه ، حتی اگه این بازی فروش هم نره باز مثل زخم هایی است که تا سالهای سال ترمیم نخواهد شد و تمام طرف ها ضرر خواهند کرد

    ممنون از مقاله ی خوبت ، مثل همیشه عالی :yes:

  • عالی بود این بنیاد یک مافیا هست که مثل بختک افتاده به جان بازی سازها الان بازی ساز میشناسم که دست فروشی می کنه بعد راحت می گن 500 میلون گرفتیم اونم بخاطر بی توجهی بنیاد 😕

    • علی آقای بوویری برادر عباس بوویری، بازیساز عزیز سلام
      می دونم که وضعیت بازیسازها اکثرا دچار مشکلات بسیاری بوده و هست .
      تنها کاری که از دست بنده و امثال بنده بر میاد انتقادهایی که به نظرم درست هستند، را به صورت یادداشت و مقاله منتشر میکنم.حال بنیاد باشه یا هر ارگان دیگه. امیدوارم که مدیریت جدید که به تازگی به بنیاد اضافه شدند این خواسته ها را ببینند و اجرایی کنند.

  • بازی های مزخرفش رو بگیم بی خیال قیمتش هم اعصاب خورد کنه . ما میتونیم با نصف قیمت یک بازی ایرانی یه بازی خوب خارجی بخریم . من خودم پخش بازی و نرم افزار دارم . پولی که برای خرید یک بازی ایرانی میدم رو میتونم حدودا دو سه تا بازی خارجی بگیرم که زودتر هم فروخته میشه . اون وقت برای چی باید از بازی ایرانی که مشتری پرونه حمایت کنم ؟ هر چی بازی ایرانی میفروشم طرف دو روز دیگش میاد میگه مزخرف بود این چی بود دیگه فلان و بهمان . قیمت کذاییش هم بماند . لا اقل قیمت بازی رو میگرفتن کمتر میکردند . نمیگم کمتر از بازی های خارجی که توسط شرکت ها پخش میشه ولی لا اقل با اونا یه قیمت بشه که پخش بازی های ایرانی و خریدش بالاتر بره . اینجوری لا اقل بودجه بیشتری دست شرکت ها میرسه و بیشتر میتونند مانور بدن روی ساخت بازی های بهتر
    خلاصه اینکه لپ مطلب بنده بعنوان یک فروشنده بازی و نرم افزار به هیچ وجه از این وضعیت بازی ایرانی راضی نیستم و راحت بگم با این وضعیت هیچ تغییری در وضعیت که صورت نمیگیره هیچ سال به سال بدتر هم میشه

    • کمی مقایسه بازی های شرکت های بزرگ خارجی که حداقل بین ۱ تا ۳ میلیون دلار هزینه می کنند با بازی های ساخت داخل که حداکثر ۵۰ هزار دلار شاید بتوانند هزینه کنند سخت گیرانه و غیر منصفانه هست.
      ولی به عنوان گیمر و فروشنده تا حدودی حق با شماست ، پولی که هزینه می کنید انتظار حداقل کیفیت از محصول ایرانی هستید.
      ولی بازی هایی هم داشته ایم که هم فروشنده و گیمر راضی بوده اند همچون سیاووش ، گرشاسب و…
      در خصوص وضعیت بازار حق کاملا با شماست و سیاست های اشتباه باعث فروش کم بازی ایرانی می شود.

    • دوست عزیز، بازی موفق Shadow Blade هم که که توسط استودیو فن افزار برای اندروید و iOS ارائه شد هم توسط کاربران ایران به توفیق خاصی نرسید، در حالی که با یه سرچ تو گوگل یا یوتیوب به راحتی میشه میزان استقبال جهانی از این بازی رو با استقبال کاربران ایرانی مقایسه کرد!
      و فکر کنم بازی کاملا (اگر نگیم در بعضی از عناصر گیم پلی فراتر) استانداردهای یک محصول با کیفیت روز رو داره!

    • کیانوش،بازی Shadow Blade ایرانی نیست
      یه بازیه خارجیه که گرفتن فارسیش کردن و انداختن به ما 😐
      میتونی راحت بری نسخه ی اصلیش رو ذانلود کنی

      • دوست گرامی میشه یه لطفی بکنی نسخه خارجیشو لینک به ما هم بدی!!!!!
        نزنید این حرفا رو.
        این همه زحمت برای این بازی کشیده شده اونوقت چون شما نمیتونید باور کنید که یه گروه ایرانی این بازی رو ساخته به همین راحتی تهمت میزنید؟؟؟؟؟؟
        به خدا باید جواب بدین.
        بعدشم کلا این بازی قرار نبود برای بازار ایران پخش بشه. یه ذره برین تحقیق کنید که شبکه های پخش بازی های خارجی مثل apple store با چه فیلترهایی بازی ها رواجازه پخش میدن. حتی نرم افزاریهای ساخت بازی به غیر از موتور بازی هم باید لایسنس داشته باشن.
        یه ذره رعایت کنید و قبل از اینکه تهمت بزنید تحقیق کنید.

    • عمو میثم چرا تند برخورد میکنی؟ 🙁
      کدوم تهمت؟مگه بهشون فحش دادم که اینجوری میگید
      اتفاقا من همون روزی که از کافه بازار این بازی رو دیدم رفتم درباره اش تحقیق کردم
      ولی به دلیل اینکه سایت deadmage و صفحات اجتماعیشون همه انگلیسی نوشتند و در گوگل پلی و اپ استور این بازی منتشر شده بود،منم فکر کردم خارجیه :idk:
      دلیل این حرفی که زدم هم این لینک بود= http://androidina.net/25118/shadow-blade-v1-0
      آخرین نظر رو بخونید :

      • اول اینکه این دوستمون اسمش میثم هست و بنده نیستم. تمام کامنتهای من با عکس خودم هست و نوشته میثم قربانی.
        دوم اینکه من که بد برخورد کردم؟؟
        گفتم که آدم از رو هوا یه چیزی نمیگه. وقتی چیزی رو بهش اشراف ندارید و نمیدونید چی هست چرا شایعه پراکنی میکنید؟ شما از روی نقل قول یه نفر که معلوم نیست کی هست و انقدر به خود باوری نرسیده که بپذیره یه بازی ایرانی هم میتونه به این خوبی باشه اومدین و میگین این بازی ادیت شده بازی خارجیه؟؟؟
        من خودمم از بازی سازای ایرانی دل خوشی ندارم. و سیستم فکری و نوع کارکردشون و نگاهشون به جامعه گیم و گیمر رو اصلا نمیپسندم(نه همه شون تعدادی البته کثیر)
        ولی دلیل نمیشه خوبی هاشون رو بپوشونم و ندیده بگیرم و به همین راحتی در موردشون قضاوت کنم.
        موفق باشید

  • بنظر من وجود بنیاد خودش بزرگ ترین مشکل است چرا که عملا ما تو ایران مشکل سوء مدیریت داریم ما نیاز به یک اتحادیه داخلی داریم که اعضای آن اساتید دانشگاه ها باشند مثل دانشگاه علوم پزشکی که بیمارستان هارو مدریت می کند

    اگر مدیران ارشد کشور یکم بعضی از قوانین مانند حق کپی رایت و یک سری مسائل مالیاتی در این
    زمینه در ایران درست کنند بخش خصوصی میتواند جان تازه ای به این صنعت دهد

  • صد در صد مدیریت مهمترین اصل هر کار و پروژه ای ! ولی بزار یه مثال بزنم تو سینما اگر تهیه کننده ای بخواد یک هزینه هنگفت بابت یک فیلم بده ، خروجی نداره ! میدونی چرا ، بخاطر اینکه کل تعداد سالن های سینما به ازای هر فیلم 4/2 هستش ، که این افتضاح ِ در واقعه ما در دنیا رتبه ماقبل آخر ، یکی بالا تر از کامبوج(که تا حالا بـ عمرم اسمشم نشنیدم) ! خیلی خب پس کی میاد تو جایی سرمایه و زندگیشو با یه تیم گنده بزاره تا تویه جای که هیچ کپی رایتی وجود نداره و بازی سطح اول(AAA) هم قیمت بازی های سطح پایین تر فروخته میشن وارد بشه ! قبول دارم ایران پتانسیلش بشدت بالاست ، ولی از من میشنوید همین زمان و هزینه رو بزارید تا وارد یک مکان بزرگتر برای بازگشت سرمایه بشید ! اون سرمایه میتونه هم پول و هم عمرتون باشه.