اخبار بازی بازی ایرانی

سینماگران و بازی‌های رایانه‌ای/ آتاری‌ بازی کیمیایی تا فوتبال ارجمند و پسرش

سینماگران و بازی‌های رایانه‌ای/ آتاری‌ بازی کیمیایی تا فوتبال ارجمند و پسرش 1

جذابیت بازی‌های رایانه‌ای تا اندازه‌ای است که بسیاری از بزرگسالان هم پا به پای بچه‌ها از بازی رایانه‌ای استفاده می‌کنند در این میان اهالی سینما نیز برخی پای بازی‌های رایانه‌ای می‌نشینند و برخی هم نه وقتش را دارند و نه علاقه و حوصله‌اش را. به گزارش معاونت ارتباطات بنیاد ملی بازی های رایانه ای به نقل از خبرگزاری مهر، بازی‌های رایانه‌ای امروزه به یک صنعت بزرگ تبدیل شده است؛ صنعتی که در حال رشد است و دیری نمی گذرد که با سینما به عنوان هنر صنعتی با جنبه های سرگرم‌کننده برابری می کند. اما نکته قابل توجه در حوزه بازی های رایانه ای در ایران ساخت این بازی ها بر اساس معیارهای ایرانی و اسلامی است. بهروز مینایی مدیر عامل بنیاد ملی بازی های رایانه‌ای در آخرین نشست خبری خود که به مناسبت برگزاری نمایشگاه و جشنواره بازی های رایانه ای برگزار کرده بود از عدم استقبال سینماگران از این صنعت و همچنین همکاری نکردن با این پدیده به نوعی گله کرده بود. مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه که دبیر سومین جشنواره و نمایشگاه بازی های رایانه ای نیز هست در صحبت های خود به این نکته اشاره کرده بود که تقویت محتوا در بازی‌های رایانه‌ای نیاز به در اختیار داشتن متون قدرتمند دارد و در این راستا بارها با اهالی سینما به ویژه فیلمنامه‌نویسان وارد مذاکره شده‌‌اند اما به نتیجه مورد نظر نرسیده‌اند. مینایی همچنین از مذاکره با عالی ترین مقام بنیاد سینمایی ایران فارابی برای ساخت بازی های رایانه ای به صورت مشارکتی یاد کرد و گفت که مجموع مذاکرات انجام شده در حد حرف باقی مانده است. در گزارش پیش‌رو از سینماگران درباره میزان آشنایی با بازی های رایانه ای سئوالاتی پرسیده‌ایم. برخی از سینماگران پای ثابت بازی‌های رایانه ای هستند و برخی دیگر هم از بازی های رایانه ای استفاده نکرده و با این دنیا ارتباطی ندارند.

سینماگرانی که شناختی از بازی‌های رایانه‌ای ندارند

سید جمال الدین ساداتیان تهیه‌کننده سینما : هیچ علاقه ای به بازیهای رایانه ای ندارم اما هنگاهی که بچه‌ها ساعت‌ها به بازی گیم مشغول می‌شود برایم جالب است.
علیرضا خمسه : به دلیل عدم آشنایی با این صنعت پرطرفدار تا به حال از بازیهای رایانه ای استفاده نکر ده ام.
منوچهر محمدی : به دلیل مشغله فراوان از بازیهای رایانه ای استفاده نمی کنم.
مریم سعادت : هیچ علاقه ای به بازیهای رایانه ای ندارم و به خاطر نمی آورم که از گیم استفاده کرده باشم.
پانته آ بهرام : هیچ شناختی با این صنعت پیچیده ندارم و تا به حال از گیم استفاده نکرده ام.
مسعود کرامتی : از بازیهای رایانه ای استفاده نمی کنم اما فرزندانم در دوران کودکی از آتاری به عنوان یک ابزار سرگرم کننده استفاده می کردند.
هانیه توسلی :‌ هیچ شناختی از این صنعت ندارم.
احمد مهران فر : بازیهای رایانه ای دنیای پیچیده ای دارد و من تا به حال از این بازیها چه داخلی و چه غربی استفاده نکرده ام.
رویا تیموریان : به دلیل کار فراوان هیچ اوقات فراغتی ندارم که به بازی رایانه ای بپردازم.
مسعود رایگان : تا به حال از گیم استفاده نکردم و به نظرم بازیهای رایانه ای برای قشر کودک و نوجوان است.
گوهر خیراندیش : بازیهای رایانه ای هیچ جذابیتی برایم ندارد و تا به حال حتی با موبایلم گیم بازی نکرده‌ام.
جمشید مشایخی :‌ در دوران کودکی ام بازیهای رایانه ای وجود نداشت و بعد از اینکه بزرگتر شدم آتاری وارد بازار شد که به دلیل حجم کاری و مشغله های هنر بازیگری از این صنعت استفاده نکردم.

سینماگرانی که کاربر بازی های رایانه ای هستند

داریوش ارجمند : گاهی ساعت‌ها همراه پسرم فوتبال رایانه‌ای بازی می‌کنم.
اشکان خطیبی : ساعتها از بازی رایانه ای اکشن و پر هیجان استفاده می‌کنم. شخصیت های یک گیم باید با مخاطب ارتباط برقرار کند و زمانی که این مهم رخ داد می توان آن را یک بازی موفق معرفی کرد.
علی معلم : از بازیهای رایانه ای استفاده نمی کنم اما به دلیل اینکه سال گذشته داور جشنواره بین المللی دومین نمایشگاه بازیهای رایانه ای بودم با تولیدات بومی به طور کامل آشنا هستم و بدون شک آینده درخشانی در انتظار این صنعت است.
محمود کلاری : در طول روز، ساعتها از بازیهای رایانه ای استفاده می کنم و یکی از برنامه های روزانه ام استفاده از بازیهای رایانه ای ورزشی و اکشن است.
پولاد کیمیایی : بخشی از اوقات فراغتم را به بازی های رایانه ای استراتژیک و اکشن می‌پردازم و از این سرگرمی لذت می‌برم؛ دوران کودکی ام با آتاری گذرانده شد.

میثم قربانی

میثم قربانی

مدیر سایت

4 نظر

برای ارسال نظرتان اینجا کلیک کنید

سیزده − ده =

  • یکی از دلایلی که خیلی از این سینماگرها از بازی های ویدئویی بد می گن، رشد سریع این صنعت و جت ماندن سینما است.
    یه زمانی بازی های ویدئویی نه هنر حساب می شد نه صنعت بزرگ، ولی الان جز سه صنعت پردرآمده و این حسابی برای سینماگرانی که همیشه داعیه فرهنگ رو دارند، خیلی بده
    دوره ای که بازی های ویدئویی دنبال سینما می دوید تمام شده و الان این سینما است که داره دنبال بازی های ویدئویی حرکت می کنه.
    نمونه اش بازی “وارکرافت”، اطمینان دارم که هیچ فیلم سینمایی توانایی ارائه داستان بی نظیر و عظیم این بازی رو در سینما نداره. بازی که از 1998 تاکنون دست نبافتنی باقی مانده!؟
    یا بازی “Call of Duty” که رکورد فروش سرگرمی رو شکست و الان هیچ فیلمی نخواهد توانست رکورد فروش این بازی رو تکرار کنه.
    از لحاظ روایت داستان هم بازی های مثل
    “Call of Duty – Modern Warfare”
    “Call of Duty – Modern Warfare 2”
    “Assassin’s Creed 2”
    و “The Last of Us”
    نمونه های بازی هستند که قدرت داستان و روایت در بازی های ویدئویی رو نشان می ده.
    رشد ساخت فیلم از روی بازی ها هم نشانه دیگه ایه.
    بدون شک صنعت بازی های ویدئویی بالاتر از سینما، الان بزرگ ترین صنعت سرگرمی هست.
    با ورود کامپیوتر این صنعت سینما است که داره به بازی های ویدئویی نزدیک می شه نه بازی های ویدئویی. فیلم های روز و سوپرقهرمان های فیلم ها دارن به شخصیت های بازی های ویدئویی نزدیک می شن.